دکتر محمدنبی احمدی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه جوامع بشری موضوع تعالی انسانی را از یاد بردهاند و به مسائل مادی توجه میکنند، گفت: بر مبنای نظریات و دیدگاههای حاکم بر جامعه، داوطلبان کنکور برای ورود به گرایشهای پزشکی تلاش میکنند. آنها به منظور تحقق تحصیل در رشتههای پزشکی حاضر هستند که چند سال پشت کنکور بمانند.چرایی تمایل به تحصیل در رشتههای پزشکی در مسائل مادی و کسب ثروت برای تضمین لذت زندگی اجتماعی ریشه دارد.
وی با بیان اینکه خداوند متعال در ذات انسانها، روحیه تعالی را نهادینه کرده است، اظهار کرد : انسان بودن در رشتههای پزشکی خلاصه نمیشود. اگرچه پزشکان جزو فرهیختگان و انسانهای ارزشمند جامعه به حساب میآیند اما باید بدانیم که جوامع بشری در وهله نخست به علوم پایه و علوم انسانی نیاز دارند. شرایط باید به نحوی باشد که نخبگان و افرادی که دارای هوش سرشاری هستند در رشتههای علومپایه و علوم انسانی مشغول به تحصیل شوند تا بتوانند در این رشته ها تحول ایجاد کنند و جوامع بشری را به سوی تعالی رهسپار کنند.
استفاده از بستر فضای مجازی برای آموزش آسیبزا است
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: استفاده از فضای مجازی برای آموزش اصلی و برگزاری کلاسهای درس به هیچ وجه مناسب نیست. استفاده از فضای مجازی برای آموزش نه تنها سودمند نیست بلکه آسیبزا است.
دکتر احمدی با بیان اینکه خداوند متعال و بلندمرتبه به انسانها قدرت تفکر به انسانها اعطا کرده تا از فرصتها استفاده کنند، اظهار کرد: پیش از دوران پاندمی کرونا، تجربه استفاده از فضای مجازی به عنوان یک ابزار آموزشی را نداشتیم اما روزهای کرونایی این فرصت را در اختیار نظام آموزش عالی قرار داد. اگرچه کرونا یک تهدید بود اما این فرصت را در اختیار دانشگاهها قرار داد تا از بستر فضای مجازی به عنوان ابزار آموزشی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در ارتباط با آموزش مجازی چند پرسش مطرح می شود، تصریح کرد: آیا آموزش مجازی آسیبزا بود ؟ آموزش مجازی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز کلاس نیست.مولفههایی مانند زبان بدن، ارتباط متقابل و تعامل میان استاد و دانشجودر کلاسهای درس وجود دارد اما این مؤلفهها در آموزش مجازی هیچ معنا و مفهومی ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حضور دانشجویان در کلاسهای مجازی غیر واقعی بود. آسیب های آموزش مجازی محدود به حضور و غیاب دانشجویان در کلاس نمی شود و شامل مواردی دیگر میشود. به طور مثال، ارزیابی دقیق دانشجویان به هنگام برگزاری امتحانات در فضای مجازی غیر ممکن بود. اگرچه اساتید از شیوههای مختلفی به منظور جلوگیری از تقلبکردن دانشجویان استفاده میکردند اما چندان ثمرنداشت.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه اگرچه آموزش مجازی آسیبزا بود اما نباید از این شیوه آموزشی دست کشید و آن را به حال خود رها کرد، گفت: به طور مثال، هنگام دفاع از یک رساله مقطع دکتری باید یک استاد از یک دانشگاه دیگر به عنوان داور خارجی در جلسه دفاع حضور داشته باشد. حضور استاد داور خارجی بسیار هزینهبر است اما فضای مجازی میتواند به کاهش هزینه برگزاری جلسات دفاع کمک کند.همچنین کلاسهای فوق برنامه، جلسات گروههای آموزشی و سمینار ها میتواند بر بستر فضای مجازی برای جامعه هدف ارائه شود. زمانی که سمینارهای آموزشی بر بستر فضای مجازی ارائه نمیشدند، هزینههای هنگفتی را به برگزارکنندگان تحمیل میکرند. در حال حاضر، با برگزاری سمینارها بر بستر فضای مجازی، یک استاد می تواند از کیلومترها دورتر برای حضار در سمینار سخنرانی کند.
رئیس دانشگاه کرمانشاه گفت: اگر بخواهیم دروس مهارتی دانشگاه را بر اساس شرایط و پتانسیل هر منطقه تعریف کنیم، نیاز به کمک همهجانبه دولت داریم. به طور مثل، استاندارها میتوانند رؤسای دانشگاهها را بهعنوان عضو اصلی هیئت مدیره کارخانه ها معرفی کنند. در چنین شرایطی، مدیرعامل متوجه میشود که دانشگاهها در عزل و نصب آنها نقش دارد؛ به همین دلیل با دانشگاهها همکاری میکند.
انتهای پیام
نظرات