• جمعه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402021508929
  • خبرنگار : 71664

/تحول در حوزه علوم‌انسانی الزامات و راهکارها/

رشته‌های علوم‌انسانی باید ناظر بر نیاز جامعه تعریف شوند

رشته‌های علوم‌انسانی باید ناظر بر نیاز جامعه تعریف شوند

رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به توسعه و ترویج علوم انسانی گفت: رشته‌های علوم انسانی باید ناظر بر نیاز جامعه تعریف شوند. اگر علوم‌انسانی صرفا بر مبنای مباحث نظری باشد، بهره‌وری چندانی ندارد.

دکتر علی نظری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توسعه و بهبود رشته‌های علوم انسانی گفت: بازهم تاکید می‌کنم، علوم‌انسانی باید ناظر بر نیاز جامعه و استعدادها تعریف شود. در این راستا تحول در علوم انسانی در کانون توجه وزیر علوم، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اسناد بالادستی قرارگرفته است.

وی ادامه داد: علوم‌انسانی باید در دسته‌بندی‌ها جزئی‌تر تفکیک شود. علوم‌انسانی شامل رشته‌های متعددی می‌شوند که ماهیت متفاوتی دارند. ماهیت علوم‌انسانی باید بر سایر علوم حاکم شود. انسان باید تربیت‌شود؛ انسان مسئولیت‌پذیر که نیازهای انسانی را شناسایی کند و سپس در جهت رفع آن گام بردارد.

دانشگاه‌ها برای دروس عمومی می‌توانند از ظرفیت اساتید برجسته در فضای مجازی بهره ببرند

رئیس دانشگاه لرستان گفت: دسترسی سریع‌تر، دسترسی آسان و فرامکانی بودن از مولفه‌های آموزش در فضای مجازی به حساب می‌آید. اگرچه چنین مولفه‌هایی در دسترس است اما آثار استاد و شاگردی در کلاس درس حضوری میسر می‌شود و باید به موضوع مهم شاگردپروری توجه‌کرد.

دکتر نظری درباره بکارگیری فضای مجازی از سوی دانشگاه‌ها برای آموزش‌های بیشتر گفت: استفاده از فضای مجازی می‌تواند به حفظ بودجه وزارت علوم کمک می‌کند؛ نه تنها از افزایش هزینه‌های جاری جلوگیری می‌کند بلکه در بسیاری از زمینه‌ها اثرگذار است. ماهیت و ذات برخی از دروس دانشگاهی با فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی سازگارتر است؛ به طور مثال، دانشگاه‌ها برای تدریس دروس عمومی می‌توانند از ظرفیت وجود اساتید برجسته کشور در فضای مجازی بهره ببرند. 

وی ادامه داد: دسترسی در نواحی مرزی و دورافتاده کشور سخت است؛ دانشجویان این مناطق می‌توانند با استفاده وسایل الکترونیکی از ظرفیت حضور اساتید برجسته کشور در فضای مجازی بهره ببرند. اگرچه استفاده از فضای مجازی به عنوان ابراز آموزشی یک فرصت به حساب می‌آید اما آموزش‌های حضوری نیز ویژگی‌های مختص به خود را دارد.

رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه مولفه‌هایی مانند ارتباطات متقابل استاد و دانشجو، ابعاد عاطفی، روانی و اجتماعی در آموزش دخیل هستند، تصریح کرد: آموزش حضوری و آموزش مجازی منافی یکدیگر نیستند و نباید با یک دیدگاه به این دو موضوع نگاه کرد. همانطور که برخی از دورس با فضای مجازی سازگارتر هستد، برخی از دروس نیز سازگاری بیشتری با آموزش حضوری دارند. بستر فضای مجازی می‌تواند به هوشمندشدن آموزش کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha