• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402030805289
  • خبرنگار : 71567

رییس کمیسیون آموزش مجلس خبر داد

دانشگاه‌ها اجازه تشکیل مؤسسه‌ توسعه‌ای و درآمدزایی را دارند

دانشگاه‌ها اجازه تشکیل مؤسسه‌ توسعه‌ای و درآمدزایی را دارند

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بر ضرورت استقلال دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: به دانشگاه‌ها اجازه دادیم مؤسسه توسعه‌ای تشکیل دهند و درآمدزایی کنند. همه موانع اقتصادی بانکی و بورسی را با قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان برداشتیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا منادی سفیدان در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، با بیان اینکه نظام جامع مهارت حرفه‌ای چند سال قبل در مجلس شورای اسلامی تدوین شد و شورایی هم در این زمینه با ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری فعال است‌، گفت: بر اساس برنامه ششم کشور آموزش عالی باید در طول این برنامه ۳۰ درصد از کل آموزش‌ها را به آموزش مهارتی و آموزش و پرورش هم ۵۰ درصد تخصیص می‌داد، ولی این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه هدف ما در تربیت نیروهای مهارت آموزش در برنامه ششم توسعه محقق نشد، اظهار کرد: اگر این روند اصلاح نشود، با بیکاران زیاد دانشگاه‌ها مواجه می‌شویم، این یعنی کیفیت خروجی دانشگاه خوب نبوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۷ حدود ۸۳ میلیون شغل از دست می‌رود و ۶۹ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود، افزود: بر این اساس ۱۴ میلیون شغل ناشی از تورم جهانی، رکود و هوش مصنوعی از بین می‌رود و این امر یعنی ما باید خود را برای شرایط جدید آماده کنیم.

منادی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات دستگاه‌ها و افزایش بودجه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تلاش می‌کند، چرا که آموزش مهارت‌های جدید باید برای حل مشکل اشتغال و مشکلات کلی جامعه افزایش یابد و باید کل جامعه ماهر شود. در واقع مهارت ابتدا از نهاد خانواده آغاز می‌شود، ولی امروز بخش‌های زیادی از مهارت‌های جدید در میان فرزندان توسعه یافته است، در حالی‌که بین والدین این طور نیست و این باعث فاصله بین آنها می‌شود. والدین باید مهارت‌های مختلف را کسب کنند تا این فاصله از بین برود.

به گفنه وی، قانون آموزش مهارت مستمر را در مجلس برای همه اقشار خانواده ارائه می‌دهیم که آموزش مهارتی برای همه اعضای خانواده است. مجلس اعتقاد دارد همه مهارت‌ها در همه اقشار باید رشد یابد، در سفر به فرانسه و آلمان متوجه شدم فقط ۱۸ درصد جوانان دانشگاه می‌روند و بقیه مهارت آموزی می‌کنند. بر این اساس مهارت باید از ابتدا در دبیرستان‌ها آموزش داده شود، زیرا زنجیره تأمین آموزش یکپارچه است‌.

منادی در پایان بر ضرورت استقلال دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: به دانشگاه‌ها اجازه دادیم مؤسسه توسعه‌ای تشکیل دهند و درآمدزایی کنند، همه موانع اقتصادی بانکی و بورسی را با قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سر راه شرکت‌های دانش بنیان برداشتیم تا روند افزایش اشتغال بهبود یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha