محسن هوشمند امروز، هفتم خرداد ماه، در آیین رونمایی از تولیدات رسانهای مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی که در مرکز نمایشگاهها و همایشهای آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به رویکردهای ویژه این مرکز در دهه کرامت و تلاش برای توسعه فعالیتهای این مرکز گفت: این فعالیتها ناظر به سه هدف مهم است. هدف نخست فعالسازی ظرفیتهایی بود که در خارج از مجموعه آستان وجود داشت و اگر وارد مذاکره و جهتدهی با آنها میشدیم، میتوانستیم اتفاقات متفاوتی را در سطح کشور رقم بزنیم.
وی اضافه کرد: امسال با مجموعههای مختلف از جمله رسانه ملی، شهرداریها و نهادهایی که تولیدات فرهنگی و رسانهای انجام میدادند، ارتباطات خوبی برقرار شد و شاهد بودیم که حجم تولیدات فرهنگی، هنری و رسانهای مرتبط با ایام دهه کرامت توسعه چشمگیری داشته است.
هوشمند ادامه داد: تلاش کردیم جهتگیری تولیدات خودمان را به سمت تولیدات خاصتر ببریم؛ تولیداتی که به لحاظ شبکه مخاطبان و جامعه مد نظر، هدفگذاری بهتری را داشته باشد و بخش بیشتری از جامعه را دربر گیرد. همچنین به لحاظ کیفی با توجه به تغییر ذائقه مخاطب در شرایط امروز بتواند بخشی از نیازهای مخاطب را پاسخ دهد. این نگاه تا حدی محقق شد و امسال برای اولین بار توفیق پیدا کردیم در حوزه کودک تولیداتی داشته باشیم.
وی بیان کرد: با کمک شبکه قرآن و معاونت تبلیغات اسلامی ارتباط و طراحی خوبی شکل گرفت و برای اولین بار از حرم مطهر رضوی و رواق کودک، برنامه «منم بچه مسلمان» را تولید کردیم. به این ترتیب بسیاری از دغدغههایی که پیش از این تولیت آستان قدس رضوی داشتند، نسبت به اینکه بچهها و مخاطب کودک با حرم آشنا شود، لحاظ شد. تاریخچه حرم و اتفاقاتی که در آن میافتد با هنری که در گروه تولید برنامه بهکار گرفته میشود، با یک ادبیات بسیار هنرمندانه و ساختار متفاوت در اختیار مخاطب کودک قرار میگیرد.
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس افزود: علاوه بر آن تولیدات متعدد مستند و برنامه کلیپهایی که برای مخاطبان مختلف در ردههای سنی متفاوت تولید شد؛ از آن جمله پخش برنامه «توحیدخانه» از آنتن شبکه یک است که از شب گذشته آغاز شده و قرار است ادامه یابد. تلاش برنامه بر این است که بتواند یک فضای گفتمانی عمیق، محتوای نخبهپسند و عوامفهم درباره سیره وجودی علی ابن موسیالرضا(ع) را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
نگاه تعاملی با جامعه مخاطب از اهداف جدی رسانه در دهه کرامت
وی بیان کرد: تلاشی که برای تنوعبخشی به مخاطب برنامهها و هدفمند کردن آنها شکل گرفته و در نهایت نگاه تعاملی با جامعه مخاطب هدف دیگری بود که در دهه کرامت به طور جدی مد نظر قرار دادیم. با این نگاه چند مورد از تولیدات مرکز رسانه از جمله بسته سرود در شبکه روبیکا، شاد و برنامه رضوان با مشارکت همراه اول به پویش تبدیل شد و طی این چند روز ۸۰۰ گروه سرود از سراسر کشور فیلم همخوانی این سرودها را برای ما ارسال کردهاند.
هوشمند با اشاره به هشت محصول هنری که در این مراسم رونمایی میشود، گفت: نخست مستند فرشهای بهشت است که روایت آن اتفاق مبارکی بود. امسال در دهه کرامت فرشهای نفیس دستبافت خادمان آستان قدس رضوی تقدیم حرم حضرت معصومه(س) شد. مورد بعدی ۲ مجموعه مستند است که در حوزه فعالیتهای عمرانی حرم مطهر رضوی تولید شده است. یکی مستند زیر سایه پرچم ۲ که ناظر به فعالیتهای عمرانی ۲ سال اخیر حرم مطهر رضوی است. دیگری مجموعه مستند تجلی که روایتی از تاریخچه معماری حرم مطهر رضوی است و از ابتدای دهه کرامت هر روز در شبکههای مختلف در حال پخش است.
وی افزود: بسته سرود بابارضا که اتفاق مبارکی برای مخاطب کودک است و اولین همکاری مشترک با موسسه اوج بوده و اثر قابل قبولی شده و مخاطب نیز از آن استقبال کرده و در شهرهای مختلف پویشهای آن برگزار میشود. نماهنگ چای فیروزه با محوریت موضوع چایخانههای حرم در دهه کرامت تولید شده است.
رونمایی از نسخه جدید اپلیکشن رضوان
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس با اشاره به رونمایی از نسخه جدید اپلیکشن رضوان در این مراسم گفت: در این نسخه امکان پخش زنده شبکههای اینترنتی آستان قدس رضوی روی آن فراهم شده و تلویزیون رضوی (Razavi TV) با عنوان یک شبکه کاملا ۲۴ ساعته اینترنتی در حال فعالیت است. همچنین شبکه تلویزیون شمس (Shams TV) که بخش خبری بوده، چند کانال ناظر بر مراسمهای حرم مطهر و پخش زنده بخشهای مختلف حرم با تلویزیون رضوی ادغام شده است.
وی ادامه داد: موضوع مسیریابی با کیفیتی مناسب و با بازنویسی که از زیرساخت نرمافزار نشان دریافت شده نیز به اپلیکشن اضافه شده است. توسعه بخش تعامل با کاربر اتفاق مهم دیگری است که در نسخه جدید اپلیکشن رضوان رقم خورده است. پویشی از ابتدای دهه کرامت برای جشنهای زیر سایه خورشید راهاندازی شد و کسانی که از نقاط مختلف کشور از این جشنها عکاسی میکنند، این عکسها را در این اپلیکشن برای ما میفرستند. تاکنون ۱۰۰۰ نفر شرکتکننده با بیش از ۴۰۰۰ عکس فقط با موضوع زیر سایه خورشید در اپلیکشن رضوان به دست ما رسیده است.
هوشمند با اشاره آماده شدن سه عنوان کتاب در مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی بیان کرد: کتاب «همه خادمالرضاییم» که روایت نرمی از این اتفاقی که در قالب پویش عکس و متن منتشر شده است. کتاب «به نام زن علیه زندگی» به همت مجموعه فرهنگی قدس است که مجموعه محتواهای تحلیلی و تبیینی ناظر به فتنه سال گذشته تولید و در این کتاب تجمیع شده است. کتاب «آستان معاصر» روایتی از سده گذشته حرم مطهر رضوی و تصویری واقعی از برکت انقلاب اسلامی برای حرم مطهر رضوی و شرایط قبل از انقلاب این مجموعه است.
انتشار اولین آلبوم سرود امام رضایی
وی با اشاره به تولید اولین آلبوم سرود امام رضایی با عنوان «اذن دخول» بیان کرد: قبلا فعالیتهای جستهگریخته و تککارهای زیادی تولید شده بود که همگی کارهای شایستهای بودند. در این آلبوم تلاش شد هشت سرود را با هم آماده کنیم. هر کدام از این سرودها ناظر بر یکی از احادیث و روایات علی ابن موسیالرضا(ع) است و تلاش شده در هر کدام یک بخش از موضوع سبک و سیره زندگی امام رضا(ع) مورد توجه قرار گیرد.
هوشمند گفت: نگاه تولیت آستان قدس رضوی به فعالیتهای رسانهای و مجموعه مرکز ارتباطات و رسانه به شدت پدرانه است و قطعا اگر حمایتهای ویژه وی نبود، نمیتوانستیم خیلی از اتفاقات را رقم بزنیم. تغییر برخی سنتهای چندینساله در برخی از بخشها و عبور از برخی ساختارها اقدام سختی بود که با حمایت ایشان اتفاق افتاد.
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس گفت: به طور کلی تلاش برای تنوعبخشی به مخاطب برنامهها و هدفمند کردن آنها و نگاه تعاملی با جامعه مخاطب را در دهه کرامت به طور جدی مد نظر قرار دادیم.
انتهای پیام
نظرات