• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030201153
  • خبرنگار : 50614

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

جای خالی صدور خدمات مهندسی کشور به شدت احساس می‌شود

جای خالی صدور خدمات مهندسی کشور به شدت احساس می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه جای خالی صدور خدمات مهندسی کشور به شدت احساس می‌شود، تصریح کرد: در تعامل با کشوری که نیاز به توسعه و ساخت دارد، ما می‌توانیم در بخش مهندسی به شدت موثر عمل کنیم؛ نکته اینجاست که آیا توان مهندسی ما در حدی هست که بتوانیم در کشورهای دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم و پروژه‌های خاص را بتوانیم توانمندتر از کشورهای دیگر منطقه اجرا کنیم؟

داوود دانشگر، اول خرداد، در همایش برج‌های بلندمرتبه که در برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سیستم اقتصادی کشورهایی که در حوزه ساخت و ساز متنوع عمل می‌کنند، بر پایه عرض اندام در حوزه بلندمرتبه‌سازی است. به طور دقیق‌تر در اکثر کشورهای منطقه و کشورهایی که در صنعت ساختمان و سایر فناوری‌های پیشرفته شناخته شده هستند، یکی از نمادهای نشان‌دهنده توسعه آن‌ها برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه است.

وی ادامه داد: دنیای امروز به سمت احداث ساختمان‌هایی می‌رود که بتواند انرژی را مدیریت کند و کمترین فشار را به شهر از لحاظ تامین انرژی و سایر معضلات شهری خواهد داشت. ساختمان‌های هوشمند و به عبارتی ساختمان‌های با انرژی سبز، فلسفه فعلی بلندمرتبه‌سازی در دنیای امروز است. در حال حاضر در ایران انبوه‌سازی بر بلندمرتبه‌سازی مقدم است.  

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: هم‌اکنون بلندمرتبه‌سازی‌هایی که به صورت نقطه‌ای در کشورمان انجام می‌گیرد با معضلاتی نظیر نبود برنامه‌ریزی برای جانمایی ساختمان‌های مرتفع، تمرکزگرایی در نقاط خاص بدون توجه به توسعه زیرساخت‌ها و... روبه‌رو است.

دانشگر توضیح داد: دنیا از سال ۱۹۷۸ هدف اصلی خود را برخورداری ساختارهای شهری از استانداردهای زیست‌محیطی و توسعه پایدار عنوان کرد؛ ضمن اینکه سازمان‌هایی از جمله سازمان ملل متحد مکلف به پیش بردن چنین ساختارهایی در دنیا شد. سال ۲۰۰۲ الگوی هرمی برای توسعه شهری تعریف شد که پایه شکل‌گیری ساختار زیست‌محیطی، اجتماعی و ساختار اقتصادی شهرهای جدید است.  

لزوم حفظ منابع شهری برای نسل‌های آینده و افزایش نشاط شهری

وی ادامه داد: نهایتا در این الگو حفظ منابع شهری برای نسل‌های آینده مورد تاکید قرار گرفت و در شهرها ساختاری طراحی شد که نشاط ایجاد کند. در دنیای امروز و در اکثر کشورها ایجاد محیط شهری بانشاطی که از نظر زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی فوایدی مانند کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف منابع فسیلی، گازهای آلاینده و... را به دنبال دارد، در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دنیای امروز بر اساس افزایش حس تعلق شهروندی سیاست‌گذاری می‌کند، اضافه کرد: این یعنی شهروندان از زندگی در محیط شهری و در ساختارهای مسکونی آن لذت ببرند. این حس تعلق از شاخص‌های مختلفی به دست می‌آید؛ مثلا یک شهروند در گذران اوقات فراغت خود بتواند از مسیرهای تعریف شده شهری نهایت استفاده را ببرد.  

دانشگر با بیان اینکه در سال‌های اخیر شهرسازی به شدت به سمت انسان‌محوری حرکت کرده، گفت: انسان‌محوری یعنی ساختار نشاط شهری افزایش یابد. در حال حاضر صنعت ساختمان در کشور ما از این نظر با استانداردهای جهانی فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه حس تعلق شهروندی نکته‌ی مهمی است که به مرور می‌تواند جامعه شهری را دچار بحران کند، توضیح داد: خیلی از افراد احساس تعلقی به ساختار شهری محلی و مسکونی خویش ندارند و به تبع آن تمایزاتی خواهند داشت که در سطح‌های کلان دیده می‌شود و نهایتا منجر به خیلی از مهاجرت‌ها خواهد شد. در ساختار محله‌ای که ایران قدیم داشته است بیشترین ارتباطات در محله‌هایی است که در قدیم شکل گرفته و ارتباطات مناسب به جهت ترکیب مناسب کاربری‌ها اتفاق افتاده است، اما در شهرسازی جدید کاربری‌های محلی تقریبا حذف شده و به صورت نواری در مجتمع یا مکان‌های خاص متمرکز کردیم و ارتباطات همسایگی را در محلات و ساختارهای مسکونی حذف کردیم.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه پایدار و ایجاد ساختار متناسب با افزایش حس تعلق در ایران فرض سه ساله‌ای است که مطرح شده و می‌بایست زودتر از اینها به آن پرداخته می‌شد و در برنامه ماست که این مطلب را به صورت جدی‌تر در مباحث و دستورالعمل‌هایمان وارد کنیم.

دانشگر با بیان اینکه در تعاملاتی که با سایر کشورها داریم و در جلساتی که بعضا به جهت تفاهم نامه‌ها با سایر کشورها برگزار کردیم جای خالی صدور خدمات مهندسی کشور به شدت احساس می‌شود، تصریح کرد: در تعامل با کشوری که نیاز به توسعه و ساخت دارد، ما می‌توانیم در بخش مهندسی به شدت موثر عمل کنیم. نکته اینجاست که آیا توان مهندسی ما در حدی هست که بتوانیم در کشورهای دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم و پروژه‌های خاص را بتوانیم توانمندتر از کشورهای دیگر منطقه اجرا کنیم. انتظار داریم که مهندسین ما در این بخش توانمندتر باشند که بخش عمده‌ای از توانمند کردن مهندسین به سازمان نظام مهندسی و قسمتی نیز به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد، قسمت‌ عمده آن‌هم بحث انبوه‌سازان است؛ انبوه‌سازانی که بتوانند پرچم کشور را از لحاظ تکنولوژی ساخت، رعایت ضوابط و مقررات و ایجاد یک خروجی مناسب و قابل افتخار در سایر کشورها افراشته نگه دارند. از این بابت به شدت در مضیقه و نیازمند کار بیشتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص ارتقاء این ساختار از جمله مواردی که مغفول مانده و قرار است به آن بپردازیم بحث مجوزهای طرح و ساختی است که شرکت‌های انبوه‌ساز تا کنون موفق به افزایش آنها نشدند، عنوان کرد: این موضوع را در دستور کار قرار دادیم تا طرح و ساخت را در ساختار انبوه‌سازی فعال کنیم؛ جلساتی هم با دوستان انبوه‌ساز کشور داشته‌ایم که قاعدتا در ابتدا مشکلاتی خواهند داشت، منتهی باید این کار شروع شود. اگر زودتر از اینها شروع کرده بودیم امروز حرف بیشتری برای گفتن در مجامع بین‌المللی و سطح منطقه داشتیم.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه رشته‌های هفتگانه در حال حاضر شرح خدمات مصوبی ندارند، اضافه کرد: دوستان ما درشورای مرکزی پیش نویس اولیه را در این خصوص ارائه دادند؛ طی دوماه اخیر جلسات متداومی در حوزه وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است تا منتهی به ماه خرداد بتوانیم جمع‌بندی شرح خدمات مهندسی و رشته‌های هفتگانه را داشته باشیم و ابلاغ خواهد شد. این نکته در شرح خدمات مهندسین و در تعیین دقیق‌تر تعرفه مهندسی‌ها و همچنین در رسیدگی به تخلفات بسیار کمک کننده است.

دانشگر ادامه داد: اینکه ما حدود ۸۰۰۰ پرونده تخلفات در ساختار نظام مهندسی کشور داشته باشیم، قابل پذیرش نیست. کمااینکه تخلفات هم متفاوت است اما قسمتی از این تخلفات به عدم تعیین تکلیف وضعیت مهندسین، که شرح ریز خدماتشان چه بوده و بایستی به چه نحو انجام شود برمی‌گردد. این موضوع هم توسط مقام عالی وزارت تعیین تکلیف و ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص دیگر موضوعاتی که باید نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود، تصریح کرد: تا چندماه آینده اتفاقات خوشحال کننده‌ای در بحث شفافیت ساختار نظام مهندسی کشور رخ خواهد داد. انتظار ما این است که جامعه مهندسی به عنوان بزرگترین جامعه تخصصی کشور و یک تیم مطالبه‌گر، همچنان که می‌توانند مشاوره‌های زیادی به ساختارهای حاکمیتی از جمله وزارت راه و شهرسازی و همچنین شورای مرکزی بدهند، تلاش کنند در بخش مهندسی و ساخت و ساز ایران اسلامی حرفی برای گفتن داشته باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha