• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030201088
  • خبرنگار : 30147

کارشناس مسئول واحد جوانی جمعیت و خانواده کوهسرخ:

پنجره جمعیتی کوهسرخ ۵ تا ۱۰ سال زودتر بسته می‌شود

پنجره جمعیتی کوهسرخ ۵ تا ۱۰ سال زودتر بسته می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول واحد جوانی جمعیت و خانواده شبکه بهداشت و درمان کوهسرخ گفت: شهرستان کوهسرخ با ادامه وضعیت کنونی نرخ باروری ۵ تا ۱۰ سال زودتر از سال ۱۴۲۰ با مشکل مواجه می‌شود و عملاً پنجره جمعیتی بسته می‌شود.

نجمه احدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هرچند براساس جمعیت تعداد مادران باردار شهرستان باید ۵۵۰ نفر باشند اما در حال حاضر فقط ۲۱۰ مادر باردار داریم، این نشان می‌دهد جمیعت جوان رو به کاهش و جمعیت سالمند رو به افزایش است.

وی مسائل اقتصادی را مهمترین عامل بی‌تمایلی خانواده‌ها به فرزندآوری عنوان کرد و گفت: برخی زنان شاید تمایل به فرزند داشته باشد، اما در برخی خانواده‌ها به دلیل مسائل اقتصادی همسر مخالفت می‌کند.

احدی با بیان اینکه کوهسرخ در میان شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پائین‌ترین نرخ باروری را دارد، تصریح کرد: اگرچه نرخ باروری از ۱.۸ در پارسال به ۱.۹ در امسال افزایش یافته اما همچنان با نرخ باروری اعلام شده که باید بیش از ۲ باشد فاصله بسیاری داریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر وضعیت فرزندآوری به همین منوال باشد شهرستان کوهسرخ ۵ تا ۱۰ سال زودتر از سال ۱۴۲۰ با مشکل مواجه می‌شود و عملاً پنجره جمعیتی بسته می‌شود.

کارشناس مسئول واحد جوانی جمعیت و خانواده شبکه بهداشت و درمان کوهسرخ افزود: متأسفانه به نوعی در شهرستان کوهسرخ تک فرزندی باب شده است، زنان این شهرستان نه تنها در سن مناسب باردار نمی‌شوند بلکه فاصله بین ازدواج و اولین بارداری افزایش یافته است.

سن فرزندآوری به ۲۵ سال رسیده است

وی با بیان اینکه سن فرزندآوری به ۲۵ سال رسیده است، بیان کرد: در برخی روستاها به دلیل مشکلات اقتصادی و فقر موجود دختران مجبور به ازدواج تحمیلی و زودهنگام زیر ۱۵ سال می‌شوند که پس از مدت کوتاهی به طلاق منجر می‌شود.

احدی در ادامه از شناسایی ۸۶ ناباروری اولیه و ۴۰ ناباروری ثانویه در شهرستان خبر داد و افزود: برخی یک فرزند را داشتند ولی برای فرزند دوم باردار نشدند که در همین راستا برای درمان به شهرستان مجاور کاشمر معرفی شدند.

وی تصریح کرد: پارسال بیشترین باروری مربوط به سن ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است، همچنین در این سال ۳۵۴ نوزاد متولد شدند.

کارشناس مسئول واحد جوانی جمعیت و خانواده شبکه بهداشت و درمان کوهسرخ با بیان اینکه پارسال ۳۴۲ خانواده تک فرزند و ۱۲۲ خانواده بی‌فرزند شناسایی شده‌اند، گفت: اگرچه در گذشته دختران و پسران روستایی زودتر ازدواج می‌کردند اما اکنون در همین مناطق سن ازدواج و فرزندآوری هم افزایش یافته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۳.۸۲ درصد جمعیت شهرستان کوهسرخ سالمند است، افزود: جمعیت شهرستان به سرعت در حال پیر شدن است.

وی همچنین از افزایش مهاجرت به دلیل خشکسالی و سایر مشکلات خبر داد و عنوان کرد: براساس آخرین آمار ۳۸۶۹ نفر معادل ۱۳.۸۲ درصد جمعیت شهرستان سالمند هستند که ۲۱۹۳ نفر خانم و ۱۶۷۶ نفر مرد هستند.

کارشناس مسئول واحد جوانی جمعیت و خانواده شبکه بهداشت و درمان کوهسرخ با بیان اینکه از مرحله اول سالمند شدن عبور کرده‌ایم، گفت: از نظر جمعیتی سالمندان در سطح شهرستان به وفور دیده می‌شوند.

۲۰ درصد سالمندان شهرستان کوهسرخ بیماری مزمن دارند

وی با اشاره به اینکه شهرستان کوهسرخ فاقد خانه سالمندان است، افزود: پارسال ۶۰ نفر سالمند پرخطر در شهرستان شناسایی شدند ولی قطعاً بیشتر هستند.

احدی تصریح کرد: از تمامی همکاران در مراکز روستایی خواسته شده به طور دقیق سالمندان را شناسایی کنند تا برای گرفتن خدمات به بهزیستی معرفی شوند.

وی با بیان اینکه حداقل ۲۰ درصد سالمندان شهرستان کوهسرخ بیماری مزمن دارند، گفت: برای اینکه طرح جوانی جمعیت بهتر اجرا شود باید وضعیت اقتصادی و مالی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد، همچنین نسبت به فرهنگ‌سازی بیشتر کار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha