• دوشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402030100497
  • منبع : نمایندگی سمنان

در کارگاه تبیین طرح ملی "قطب دامپروری" عنوان شد:

رشد ۲۵ درصدی با افزایش ۱۰ درصدی جمعیت دامی در مهدیشهر

رشد ۲۵ درصدی با افزایش ۱۰ درصدی جمعیت دامی در مهدیشهر

ایسنا/سمنان مدیرمرکز خدمات تخصصی به نژاد دام سبک جهاددانشگاهی استان سمنان از برگزاری کارگاه تبیین مفاهیم " قطب دامپروری" و تشریح طرح مطالعاتی "طرح ملی تبدیل شهرستان مهدیشهر به قطب دامپروری" در محل سالن اجتماعات شهید سردار حاج قاسم سلیمانی مرکز به نژادی دام سبک جهاددانشگاهی استان سمنان در شهرستان مهدی شهر خبر داد.

سید محمد علی شیخ الاسلام در حاشیه این کارگاه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در این کارگاه که به همکاری فرمانداری مهدیشهر، جهادکشاورزی استان و شهرستان و جهاددانشگاهی استان سمنان برگزار شد مفاهیم بنیادین از جمله "قطب دامپروری" و همچنین الزامات، پیش نیازها و زیرساخت های تبدیل شهرستان مهدیشهر به قطب دامپروری تبیین و دستاوردهای ناشی از اجرای هریک از راهبردهای مطروح شده در طرح مطالعاتی پروژه تشریح شد. 
وی با بیان اینکه در این مطالعه بیش از ۶۴۰ پروژه در افق چشم انداز سه ساله با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان احصاء و ارائه شده است، ادامه داد: پیش بینی می شود با افزایش حدود ۱۰ درصد جمعیت دام شهرستان، کل ارزش اقتصادی حوزه ی دامی مهدیشهر شاهد بیش از ۲۵ درصد رشد نسبت به وضع موجود باشد.

این دامپزشک افزود: در این طرح مطالعاتی بر اساس وضعیت موجود شهرستان، کسری قابل توجه علوفه که بیش از ۴۷ درصد نیاز فعلی است و محدودیت های محیط زیستی و از جمله کاهش تراکم مراتع و محدودیت های منابع آبی) به عنوان مهمترین تهدیدهای صنعت دامپروری مهدیشهر احصاء شده است. 
مدرس این کارگاه، توسعه‌ی زنجیره های خلق ارزش را لازمه توسعه صنعت دامپروری در این شهرستان ارزیابی و تصریح کرد: دستیابی به پیشرفت های هدفگذاری شده مستلزم تمرکز عمده پروژه های اجرایی منطقه بر توسعه‌ی زنجیره های خلق ارزش از طریق افزایش بهره وری، جلوگیری از خام فروشی و فله فروشی تولیدات دامی در شهرستان است. 
دکتر شیخ الاسلام با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر اجرایی شدن طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر، تصریح کرد: نیل به مفهوم قطب دامپروری نه تنها محدود به زیرساخت های دامی شهرستان بلکه در گرو توسعه ی زنجیره های تولید ارزش آفرین، افزایش بهره‌وری فعالیت های دامی از طریق اصلاح نژاد و ارتقاء سطوح مدیریت پرورش، گسترش حوزه ی نفوذ فرآورده های پروتئینی شهرستان در سطوح منطقه ای و ملی، مدیریت مصرف آب از طریق اصلاح الگوی کشت محصولات باغی و زراعی و تلاش برای حفظ محیط زیست شهرستان از طریق تعادل بخشی به تعداد دام های موجود در مراتع شهرستان خواهد بود .
مدیر مرکز خدمات تخصصی به نژاد دام سبک جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: تنها در سایه توجه به این مهم است که ایجاد قطب دامپروری بر اساس اولویت های توسعه ی پایدار منطقه ای را امکان پذیر خواهد ساخت. 
شیخ الاسلام با اشاره به توجه به دیگر منابع درآمدی و از جمله گردشگری در کنار اجرای این پروژه ملی در طرح مطالعاتی جهاددانشگاهی استان گفت: همچنین سایر پروژه ها و از جمله پروژه های مرتبط با حوزه های گردشگری، توسعه ی اصناف و تشکل های تخصصی و مردمی به منظور پایش و راهبری اقدامات اجرایی به صورت مبسوط مورد بررسی قرار گرفت.
وی به واکاوی مفهوم و الزامات " قطب دامپروری " در این کارگاه، پرداخت و افزود: قطب دامپروری به مجموعه ای از قابلیت ها و فعالیت های تولیدی و خدماتی در ارتباط با صنعت دامپروری اعم از جوامع عشایری، واحدهای سنتی تا واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس اتلاق می گردد که به عنوان سازمانی اقتصادی-اجتماعی مرکب از عناصر به هم پیوسته، با هویت مستقل، در تعامل فعال با شرایط طبیعی، اقتصادی و اجتماعی در چارچوب الزامات توسعه پایدار قابلیت های لازم برای پاسخگویی و تامین نیازهای اساسی فعالان حوزه دام را دارا است.
رشد 25 درصدی با افزایش 10 درصدی جمعیت دامی
رشد 25 درصدی با افزایش 10 درصدی جمعیت دامی
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha