ذوالفقار حیدری، ۲۷ اردیبهشت درجمع خبرنگاران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به محدودیتهایی که ازلحاظ اقتصاد پیدا کرده و وابستگیهای شدیدی که به حوزه نفتی دارد همیشه اقتصادش دستخوش تحولات مختلفی بوده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران طی سالهایی که از انقلاب اسلامی گذشته، فراز و نشیبهای مختلفی را تجربه کرده است، اظهار کرد: ادبیات ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران از آنجایی شروع شد که پاشنه آشیل کشور یعنی ارز را هدف قرار دادند و مسائل ارزی باعث شد که کشور بحرانها بیشتری را تجربه کند.
وی ادامه داد: نفت به عنوان یک سرمایه ملی از گذشته مورد توجه دولت مردان بوده که همواره سعی شده مدیریت شود؛ اما بسیاری از اوقات این امکان فراهم نشد به همین خاطر دولت به سمتی رفت که صادرات غیر نفتی را فعال کند.
مدیر روابط عمومی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشراف بیان کرد: در گذشته دولتها در زمینههای مختلفی مانند پسته، فرش و زغفران که منابع استراتژیک ما طی سالها بود، فعالیت داشتند که متاسفانه طی سالهای اخیر نابود شدند.
این فعال اقتصادی افزود: برای مثال کشور چین در حوزه فرش گوی سبقت را از ما ربوده است. چین منطقهای صنعتی به نام کاشان تاسیس کرده و با برندهای ایران و به نام ایران فرش صادر میکند. در حوزه زغفران نیز با بی تدبیری که اتفاق افتاد پیاز زعفران در کشورهای همسایه منتشر شد و در حال حاضر در عراق و سایر کشورها تولید میشود هرچند کیفیت زعفران ایران را ندارد اما زنگ خطری بزرگ است.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف رایزنهایی را برای توسعه تجاری از طرف وزارت صمت اعزام میکند که این رایزنها وظیفه هماهنگی بین تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در گروههای هدف مختلف مانند بخش دولتی و بخش خصوصی را دارند.
حیدری اضافه کرد: عراق از جمله کشورهایی بود که رایزنان بازرگانی زیاد دید که از نظر من موفق ترین آنها اقای رضا زاده و ربیهاوی بودند که عملکر بسیاری خوبی نشان دادند.
وی عنوان کرد: علیرغم اینکه هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم برخلاف ترکیه، اردن و... نتوانستیم از این فرصت استفاده خوبی کنیم و در بازار عراق سهم بسیار ناچیزی داریم.
مدیر روابط عمومی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشراف تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار میزان صادرات ما به عراق بوده است، در صورتی که ترکیه در سه ماه اول سال میلادی حدود ۵ میلیارد دلار فقط در حوزه پوشاک صادرات داشته است.
وی با تاکید بر اینکه زمینههای اقتصادی مشترک زیادی از جمله صنعت ساختمان، مواد غذایی، حوزههای مختلف گردشگری اعم از سلامت، علمی، سیاحتی و... بین دو کشور وجود دارد، گفت: با توجه به سیاستهای سالهایی اخیر عراق که میخواهند به سمت تولید داخلی پیش بروند فرصتهای زیاد تولیدی وجود دارد که متاسفانه ایران از همه اینها محروم است.
این فعال اقتصادی بیان کرد: ایران اولین کشوری بود که بعد از سقوط صدام به حمایت مردم عراق رفت و سابقه ارتباط این دو کشور به طول تاریخ است. بعد از سقوط صدام، حضور ایران در عراق مشهود بود و در بازار عراق کالایی به جز کالای ایران وجود نداشت؛ اما هرچه روبه جلو رفتیم به دلیل عدم وجود سازوکار و استراتژی درست، عدم حمایتهای دولتی و عدم شناخت بخشهای خصوصی ایران، نتوانستیم بازار را نگه داریم.
مدیر روابط عمومی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشراف ادامه داد: بعد شهادت سردار سلیمانی و شیوع کرونا، رابطه اقتصادی ایران و عراق به پایینتر سطح خودش رسید و به جز موادغذایی و کالاهای ضروری مرز بسته بود. از طرفی آمریکا تلاش کرد کالای ایران خارج نشود و از طرف دیگر نیز ترکها بازار را به دست آوردند.
وی عدم شناخت و عدم ارتباط با عراق را از مهمترین دلایل این مشکل دانست و گفت: در دولت آیت الله رئیسی و مدیریت علیرضا پیمان پاک بر سازمان توسعه تجارت ایران، فعالیتهای خوبی صورت گرفت و بخشهای مختلف کشور برای ورود به مقصد صادراتی در کشورهای مختلف فعال شد که نمونه آن را در جام جهانی قطر شاهد بودیم.
حیدری بیان کرد: مراکز تجاری با توجه به چابکی و انگیزهای که برای کار دارند به کمک رایزنان بازرگانی رفتند و در بسیاری از جاهایی که رایزن نداریم کار رایزنی انجام میدهند.
وی اضافه کرد: در عراق چهار مرکز تجاری فعال داریم که دو مرکز در سلیمانیه، یک مرکز در بغداد و یک مرکز در نجف هستند که نجف حوزه وسیعی از ۱۰ استان جنوبی عراق را پوشش میدهد و میتواند سهم زیادی در گسترش روابط تجاری بین دو کشور ایفا کند.
این فعال اقتصادی عنوان کرد: علل شکستهای اقتصادی در بازار پر رونق عراق را بررسی کردیم و متوجه شدیم که شناخت ایرانیها از بازار عراق کم است و تولید کنندگان ما ادبیات بازرگانی را بلد نیستند و شناخت کافی از تشریفات گمرکی و مالی ندارند، به همین خاطر نمیتوانند در مقیاسهای جهانی خود را به روز کنند.
وی تاکید کرد: مرکز تجاری نجف چند زیرساخت ایجاد کرد که مساله مهم آن پایش اطلاعات عراق بود. در قدم اول بخشهایی که در ایران زمینههای آن بود را شناختیم و در قدم دوم سامانه تجارت الکترونیک را ایجاد کردیم که میتواند تولیدکننده و صاحبان کالای ایران را به بازارهای هدف برساند و از طرف دیگر نیز خریدار با مشاهده اطلاعات محصول، قدرت انتخاب بیشتری پیدا میکند که با واسطه گری مرکز تجاری میتوان قراردادهای خوبی منعقد شود.
مدیر روابط عمومی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشراف بیان کرد: در مرحله دوم محصولات و خدمات را اولویت بندی کردیم؛ مثلا در بحث پوشاک وقتی ظرفیتهای عراق و ایران را بررسی کردیم اعداد عجیبی به دست آوردیم. برای مثال در سال گذشته، حجم صادرات منسوجات شامل پارچه، کفش، کیف و... حدود ۳۷ میلیون دلار بوده است که تقریبا ۹۴ قلم را شامل میشود که این عدد پایین برای تجارت ایران خجالت آور است.
وی ادامه داد: این مبادلات تقریبا ۷۱۴۱ تن بوده که هر تن ۵ هزار ۱۵۱ دلار ارزش داشته است. در مجموع ۸۵ درصد مصنوعات (محصولات آماده مصرف) و ۱۳ درصد مواد خام بوده است که یک دهم درصد صادرات به عراق است.
حیدری با بیان اینکه کمترین میزان صادرات در دی ماه و بیشترین میزان در خرداد و تیر بوده است، افزود: با این آمارها انگار با اسکیت به مسابقه با پورشه رفتهایم و این درحالی است که وامهای تولیدی فراوانی داده شده است.
وی با تاکید بر سهم بسیاری پایین ایران در بازار عراق گفت: برای افزایش سهم ایران به صورت تخصصی سرمایه گذاری در پوشاک را آغاز کردیم و برای گام اول تولید کنندگان و توزیع کنندگان را بر سر خط میآوریم.
کارخانهای که مجتمع مسکونی شد
این فعال اقتصادی ادامه داد: آنقدر به صنعت پوشاک گفتند که نمیتوانیم که صنعت پوشاک نابود شد. از سالهای گذشته کارخانه های نساجی در سراسر کشور تعطیل و صنعت نساجی نابود شد؛ برای مثال در کرمانشاه کارخانه نساجی با ۲۰۰۰ کارگر تعطیل و تبدیل به مجتمع ساختمانی شد.
وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید انگیزه ایجاد شود، بیان کرد: همایش صادرات به عراق روز جمعه از ساعت ۹ صبح با حضور رایزن بازرگانی ایران در بغداد، اعضای اتاقهای بازرگانی جنوب عراق، نمایندگان مجلس و تولید کنندگان پوشاک در دانشگاه قم برگزار میشود.
مدیر روابط عمومی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشراف گفت: این همایش با هدف رفع موانع تولید و زمینه سازی صادرات پوشاک به عراق برگزار میشود و بعد از آن حدود ۸۰۰ فروشنده پوشاک عراق به ایران دعوت میشوند و در یک بازارچه فروش با تولیدکنندگان ایرانی دیدار میکنند.
وی با بیان اینکه در این طرح به دنبال تاجرها نرفتیم و همانند ترکیه با فروشندگان اصلی وارد مبادله شدیم، افزود: به طور متوسط هر عراقی حدود ۳ تا ۵ هزار دلار خرید میکند که مجموع خرید هزار عراقی حدود ۵ میلیون دلار میشود که حداقل فروش این بازارچه است.
مدیر روابط عمومی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشراف با اشاره به اینکه این افراد در بستر تجارت الکترونیک خرید میکنند و مشمول تحریم نمیشوند، تاکید کرد: در این طرح در کمتر از شش ماه تولید کننده ایرانی تامین کننده لباس عراق میشود.
احیای صادرات پوشاک به عراق
وی با بیان اینکه این کار جهادی است که اگر سردار قاسم سلیمانی زنده بود پای کار میآمد، عنوان کرد: حداقل مزیت این کار این است که اگر تولید کننده بداند که بازار فروش دارد کارگران خود را اخراج نمی کند.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت صادراتی که داریم حدود ۲۰ سال است که پوشاک فراموش شده است. دستهایی در صنعت پوشاک وجود دارد که منجر به برخی از اتفاقات امنیتی در کشور شد. چرا بعد از ۲۰ سال با ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک، مبادلات ما ۹ میلیارد دلار است؟ چرا دولت خدمات حمایتی به صادرا کنندگان نمیدهد؟.
حیدری با بیان اینکه مرکز تجاری نجف برنامهای را شروع کرده است و به هرکسی در این مدت بیشترین صادرات را داشته باشد جایزه صادراتی می دهیم، گفت: با استفاده از ظرفیت پوشاک میتوانیم اشتغال زیادی را در کشور ایجاد کنیم، ارز آور شویم، مانع از تعطیلی بنگاه های اقتصادی کوچک شویم و در آینده برندهایی در حوزه پوشاک داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه علیرغم وجود زیر ساختهای کافی و دانش آموختگان متعدد، حوزه صنعت پوشاک کشور بی هدف رها شده است، یادآور شد: در زمان پیمان پاک در حوزه تجارت بین الملل در حال رخ دادن است و روسیه و اوراسیا که مرده بود زنده شد و اولین درگاه بانکی تجارت روسیه در تهران افتتاح شد که این بانک دارایی به ارزش ۲۸۵ میلیارد دلار دارد که حدودا ۱۰ درصد بیشتر از نظام دارایی های بانکی کشور است .
انتهای پیام
نظرات