• شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402022314699
  • منبع : نمایندگی سمنان

رونق به بزرگترین کاروانسرای تاریخی ایران و سه گانه میاندشت برمی گردد؟

رونق به بزرگترین کاروانسرای تاریخی ایران و سه گانه میاندشت برمی گردد؟

ایسنا/سمنان کاروانسرای میاندشت که در شهرستان میامی و در مسیر پر تردد تهران مشهد واقع شده ؛با برخورداری از سه کاروانسرای زیبا از دوره های تاریخی مختلف به عنوان بزرگترین مجموعه کاروانسرای تاریخی در ایران و شرق استان سمنان از پتانسیل کم نظیری برخوردار است.

سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان ۲۳ اردیبهشت ماه در جلسه هماهنگی رفع مشکلات کاروانسرای میاندشت اظهار کرد: رویکرد و نگرش ما به موضوع کاروانسرای میاندشت، ارائه خدمات مطلوب بین راهی به زائران و مسافران است.

وی از وجود این مجموعه کاروانسرا به عنوان یک فرصت طلایی برای منطقه نام برد و تصریح کرد: توجه به کاروانسرای میاندشت و فرآهم سازی زیر ساخت های گردشگری از جمله تامین آب، راه دسترسی، اینترنت و سایر موارد، فرصت طلایی است.

استاندار سمنان تاکید کرد: مدیران دستگاه های اجرایی متولی امر حاضر در جلسه مصوبات را به منظور تسریع در بهره برداری از کاروانسرا و ارائه خدمات مطلوب به مسافران و زائران، با جدیت پیگیری کنند.

سید محمد صادق رضویان در خصوص اهمیت این کاروانسرا در گفت‌وگو با ایسنا از کاروانسرای میاندشت به عنوان یک مجموعه کامل و بزرگ نام برد و گفت: این مجموعه کاروانسرا در برگیرنده آثار متعددی ات که آب انبار، چاپارخانه ، تلگراف‌خانه و حمام تاریخی و...از جمله این بخش‌ها است .

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی از کاروانسرای میاندشت به عنوان بزرگترین کاروانسرای کشور نام برد و گفت: این کاروانسرا دربرگیرنده سه کاروانسرا است که مربوط به دوره‌های قاجاریه و صفویه است .

وی زیربنای این مجموعه را بالغ بر۱۷ هزار متر مربع برشمرد و افزود: قرار گرفتن این مجموعه در مسیر پرتردد تهران-مشهد فرصت بسیار خوبی برای رونق گردشگری در این مجموعه کم‌نظیر است .

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی با بیان اینکه کاروانسرای شاه‌عباسی مجموعه از زیبایی خیره‌کننده‌ای برخوردار است ادامه داد: همجواری دو نوع معماری صفوی و قاجاری در این مجموعه ظرفیت مهم دیگری است که از ویژگی‌های ممتاز این مجموعه بزرگ است.

وی از ثبت ملی این کاروانسرا در سال ۱۳۳۶ خبر داد و ادامه داد: این مجموعه از جمله نخستین آثاری است که در استان در فهرست آثار ملی ثبت شده و همین اهمیت آن را نشان می‌دهد .

به گزارش ایسنا- این مجموعه تاریخی به صورت سه کاروانسری متصل به هم بوده و از جمله کاروانسراهای شاه عباسی استان و کشور است و از این سه کاروانسرا یکی در زمان شاه عباس اول ساخته شده و دو کاروانسرای دیگر در دورۀ قاجاریّه بنا گردیده اند.

این کاروانسرای بزرگ تاریخی از چنان گستردگی، بزرگی و اهمیتی در گذشته برخوردار بوده که محمد حسن خان اعتمادالسلطنه، در کتاب مطلع الشمس درباره این کاروانسرا نوشته: در این مجموعه و محوطه بیرون آن، ۲۰‌هزار نفر می‌توانند اقامت کنند. همچنین هانری رنه د آلمانی، از کاروانسرای میان‌دشت به عنوان بزرگترین کاروانسرای راه مشهد- تهران نام برده است.
رونق به بزرگترین کاروانسرای تاریخی ایران و سه گانه میاندشت برمی گردد؟
رونق به بزرگترین کاروانسرای تاریخی ایران و سه گانه میاندشت برمی گردد؟

رونق به بزرگترین کاروانسرای تاریخی ایران و سه گانه میاندشت برمی گردد؟
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha