به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در صد وچهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی پیرامون حوزه حمل و نقل عمومی ضمن تبریک روز شوراها به اعضای شورا گفت: امیدوارم شورای شهر ششم و مدیریت شهری برگرفته از آن، رضایتمندی مناسبی را برای مردم فراهم کند.
وی در تشریح وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی شهر تهران، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۶ درصد حمل و نقل شهر تهران با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد توسط حمل و نقل عمومی انجام میشود که از این ۳۴ درصد ۱۰ درصد متعلق به مترو، شش درصد توسط اتوبوس و مینی بوس، ۱۶ درصد تاکسی و ۲ درصد نیز توسط تاکسیهای اینترنتی انجام میشود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مترو در تهران هفت خط فعال دارد و در حقیقت امکان انتقال ۱۰ درصد مسافر را به خود اختصاص داده اما از فرسودگی ناوگان رنج میبرد و از سوی دیگر چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز نیازمند توسعه هستند. البته هفت خط موجود نیز نیازمند توسعه هستند.
زاکانی با اشاره به هدف گذاری شهرداری برای سال جاری در حوزه حمل و نقل عمومی و اقداماتی که در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است، گفت: میخواهیم معادله استفاده از خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی را در سال ۱۴۰۲ به ۴۵ درصد در بخش حمل و نقل عمومی و ۵۵ درصد حمل و نقل خودروهای شخصی برسانیم و در حقیقت جابجایی ۹ درصدی را رقم بزنیم.
وی ادامه داد: در این میان هدفگذاری ما این است که استفاده ۱۰ درصدی مترو را به ۱۲ درصد، ۶ درصد اتوبوس به ۱۰ درصد و ۱۶ درصد تاکسی را به ۲۰ درصد و ۲ درصد تاکسیهای اینترنتی را به سه درصد افزایش دهیم. در حقیقت میخواهیم استفاده از ۲۰ درصد مترو و ۲۰ درصد اتوبوس، ۲۵ درصد تاکسی و ون را در سال جاری محقق کنیم.
به گفته شهردار تهران، البته این کار به اعتبارات بالایی نیاز دارد و اگر بخواهیم کلیه ظرفیتها را به صورت فعال با بهای تمام شده امروز داشته باشیم بر اساس افزایش ارقام به ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
زاکانی با اشاره به اینکه در سال گذشته در بودجه ۸۳ همت برای شهرداری تهران در نظر گرفتیم، افزود: در نهایت ۷۲ همت یعنی ۱۴۳ درصد بودجه محقق شد و امسال جلسات دقیق و هدفگذاریهای دقیقی در نظر گرفته شده تا امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم و برای این کار ۶۴ همت پیش بینی کردهایم که در متمم بودجه این موضوع ترمیم خواهد شد.
وی با بیان اینکه در راستای سیاستهای پیش بینی شده در حوزه حمل و نقل اقدامات بسیاری انجام شده، افزود: کاهش سفر در شهر از جمله سیاستهای در نظر گرفته شده است که از طریق هوشمندسازی و مرتفع کردن نیاز به سفر دنبال میشود و نرم افزارهای موبایلی متعددی در حال طراحی است که تا آبان ماه عرضه و رونمایی خواهد شد. مناسب سازی و ایجاد شرایط دسترسی به بهترین شکل نیز در همین راستا دنبال خواهد شد.
شهردار تهران تاکید کرد: مطلوبیت، سیاست دوم ما است که شامل ساماندهی خطوط موجود است. یعنی از ۲۱۱ دستگاه اتوبوس که ۳۴ درصد خطوط را شامل میشود ۷۰ درصد مسافران را جابجا میکند. لذا توجه به این ۳۴ درصد و دقت در تنظیم ۶۶ درصد دیگر خطوط، امکانی را ایجاد میکند که مبتنی بر نیاز مسافر قدم برداریم.
شهردار تهران افزایش کیفیت ناوگان دومین موضوع در نظر گرفته شده در سیاستهای حمل و نقلی عنوان کرد و گفت: همانطور که میدانیم ۴۲ رام قطار دی سی داریم که متعلق به دهه ۷۰ است و به بازسازی اساسی نیاز دارد و در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار میکند، اما پس از بازسازی میتوانند با ۸۰ درصد ظرفیت خود ارائه خدمات داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه اتوبوسرانی نیز نیاز به بازسازی ونوسازی دارد، افزود: ویژگی سوم در این سیاست افزایش ناوگان است و در کنار کیفیت، افزایش ناوگان نیز مورد توجه قرار گرفت و قراردادهای بسیار خوبی منعقد شده که به زودی اطلاع رسانی آن انجام خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه مسئله چهارم توسعه خطوط است، ادامه داد: مقدمات احداث خطوط ۸ تا ۱۱ مترو فراهم شده و پیش از آغاز سال ۱۴۰۲، ۱۱ کیلومتر مترو احداث شد که خط ۶ را احیاء کرد و روز گذشته نیز ایستگاه علامه جعفری با ۱.۵ کیلومتر تونل افتتاح شد که مطلوبیتی را در این محدوده فراهم میکند. همچنین بی آر تی بزرگراه شهید همت که از قبل مصوبه داشته میتواند به عنوان مطلوبیت جدید از آن نام ببریم و همین موضوع برای تاکسی و ونها نیز ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: پنجمین مسئله در حمل و نقل عمومی تعریف الگوهای جدید است. همین موضوع افقی را باز میکند که برای خط ۱۸ کیلومتری از ترمینال شرق تا آزادی تراموا ایجاد شود و همچنین اتوبوسهای سه کابینه نیز با وزارت کشور دنبال میشود که همگی آنها میتواند مطلوبیتهای جدیدی را فراهم کند. در حقیقت مطلوبیت سفر نیز از دیگر برنامههای ماست تا ۶۶ درصدی که از خودروهای شخصی استفاده میکنند به سمت حمل و نقل عمومی سوق پیدا کنند.
زاکانی با اشاره به الگوهای نظم بخشی در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: ساماندهی پارکینگهای شهر نیز به صورت جدی دنبال میشود هوشمندسازی در سفر به صورت اختصاصی دنبال خواهد شد که این هوشمندسازی باید کاهش سفر را به دنبال داشته باشد.
به گفته شهردار تهران، با هوشمندی باید به بهره مندی برسیم و حمل و نقل بار را به صورت مویرگی انجام دهیم. باید به شهروندان توصیه شود که ما به ازای طی مسیر چه میزان را با مترو، اتوبوس و یا تاکسی سفر کنند و در ادامه بتوانیم رفتار افراد را رصد کرده و خدمات ویژهای به آنها ارائه دهیم.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه در سیاستهای حمل و نقلی شهر تهران عدالت محوری مد نظر قرار گرفته است، افزود: در این موضوع به جایی میرسیم که افراد معلول، ایثارگران، مادران و دیگر اقشار از تخفیفات ویژه قائل شوند. مبتنی بر این سیاستها نوع الگوها تعیین خواهد شد که کاملا مبتنی بر نیازهای جامعه خواهد بود. اگر ترکیب ارائه خدمات از ۶۶ درصد به ۵۵ درصد برسد، گشایش و آسایشی فراهم خواهد شد و اگر پس از سه سال به ۳۰ درصد برسد شرایط متفاوتی را شاهد خواهیم بود.
وی تاکید کرد: در مترو بزرگترین گلوگاه ما واگن است. ۴۲ رام قطار دی سی، ۱۲۹ رام قطار ای سی و چهار رام قطار سه واگنه در خط فرودگاه داریم. پنج رام دی سی و یک رام ای سی از مدار خارج شده و ۲۶۰ رام قطار دو طبقه داریم که ۱۸۰ مورد آن در حال خدمت رسانی به شهروندان است. ما در نوسازی سه بخش را هدفگذاری کردیم.
به گفته زاکانی، از سال ۹۵ تعداد ۶۳۰ واگن از سوی دولت برای تهران در نظر گرفته شده و دولت کنونی رقم پیش پرداخت آن را خوشبختانه پس از سالها تقبل کرده و مسیر پرداخت آن هموار شده و در جلسه اخیر نیز مقرر شد تا پایان ماه جاری از طریق بانک شهر موضوع عملیاتی شود. البته دولت قول هفته آینده را داد؛ اما پیش بینی ما تا پایان اردیبهشت ماه است.
وی ادامه داد: با رایزنی با طرف چینی موافقت شده که ۷۹۰ دستگاه واگن را با همان پیش پرداخت داشته باشیم و مقرر شد در سفری که به چین خواهیم داشت واگنها ۱۴ ماهه تحویل داده شود.
شهردار تهران با اشاره به ساخت واگنهای ملی گفت: ۱۱۳ دستگاه واگن ملی داریم که یک رام قطار هشت واگنه زیر بار رفته و تست شده و آماده ورود به خطوط است که ۶۲ میلیون یورو از ۷۷ میلیون یورو تعهد دولت تقبل شده است. از سوی دیگر هنوز با مپنا برای واگن پارس به نتیجه نرسیدهایم اما وعده دادهاند که ماهیانه یک رام قطار تحویل میدهند. البته هنوز روی قیمت به توافق نرسیدهایم. قطار ملی نیز با همکاری جهاد دانشگاهی، واگن سازی شهرداری تهران و مپنا در حال آماده شدن است.
شهردار تهران تاکید کرد: قطعا در حوزه واگنهای مترو بازسازی مورد توجه قرار خواهد گرفت. ۱۷۵ رام قطار داریم که بخش زیادی از آنها نیازمند بازسازی است. ۶۰۰ واگن در مرحله بازسازی است و ۲۹ رام قطار در سال جاری بازسازی خواهد شد که اولین مورد آن در خرداد رونمایی میشود. از این تعداد ۱۶ رام قطار ای سی و ۱۳ رام قطار دی سی است.
وی با اشاره به اینکه خط ۴ مترو ۲ توسعه شرقی و غربی را تجربه خواهد کرد، افزود: بنیاد مسکن در اجرای ستون فقرات ایستگاه مترو علامه جعفری نقش مهمی را ایفا کرده و توسعه شرقی این خط نیز در توافقی توسط بنیاد مسکن انجام خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر از خط شش مترو باقیمانده است، افزود: ۱۵ ایستگاه از این خط باقیمانده که ۱۰ ایستگاه در سال جاری افتتاح میشود. بطوریکه از ۱۳ ایستگاهی که در ۱۴۰۲ به بهره برداری میرسد ۱۰ ایستگاه متعلق به خط ۶، یک ایستگاه در خط ۴ و ۲ ایستگاه به خط هفت اختصاص دارد. به دنبال این هستیم که در مجموع ۱۶۲ ایستگاه در تهران در پایان سال جاری داشته باشیم.
وی از انجام مقدمات خط ۱۰ مترو و انعقاد تفاهم نامه آن در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: عملیات تی بی ام این خط در نیمه اول امسال به طول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه آغاز خواهد شد. برای زیرساخت های عمومی نیز با قیمت نیم بها آغاز خواهیم کرد که فرصت خوبی برای ما خواهد بود.
شهردار تهران با بیان اینکه برای خط ۹ به طول ۴۷.۵ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه با سه پیمانکار صحبت کردیم، ادامه داد: به دنبال این هستیم که از این مسیر برای خط مترو و خط پاک با استفاده از اتوبوس و سایر الگوهای حمل و نقلی پاک استفاده کنیم و برنامه ما این است که در نیمه اول سال تفاهم نامه منعقد کنیم.
زاکانی با بیان اینکه خط هشت مترو ۳۹ کیلومتر طول و ۳۵ ایستگاه دارد، گفت: کنسرسیومی از خارج و یک بخش داخلی اقدامات این خط را قبول کردند و آماده انعقاد تفاهم نامه هستیم و اجرای آن از سال آینده آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: برای خط ۱۱ نیز با ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه نیز در حال انعقاد تفاهم نامه با مپنا هستیم و اگر تفاهم نامه امسال به نتیجه برسد سال آینده آغاز می شود.
شهردار تهران با بیان اینکه در خردادماه سال قبل طرح های این چهار خط به وزارت کشور تحویل داده شد، یادآوری کرد: مجوز تعریف پدافند غیرعامل هر چهار خط دریافت شده و مسیر مجوز ماده ۲۳ نیز از سازمان برنامه هموار شده و جهشی در ارائه خدمت ایجاد خواهد کرد.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان فاوا شهرداری تهران نرم افزارهای خود را برای فروش بلیت ایجاد کرده است، گفت: از پایان این ماه الگوی خدمات رسانی به مسافران تغییر خواهد کرد و الگوی سابق را نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه عملیات احداث پایانه آزادگان در منطقه ۱۸ به مساحت ۳۶ هکتار آغاز شده است، اظهار کرد: فاز اول آن تا پایان امسال تکمیل خواهد شد و پایانه خط ۷ مترو به وسعت ۱۷ هکتار نیز در صورت راه اندازی می تواند در سرفاصله این خط اثرگذار باشد.
شهردار تهران گفت: تکمیل فاز دوم پایانه اکباتان نیز در حال انجام است تا بتوانیم خدمات ویژه ای به شهروندان ارائه دهیم؛ پایانه خط ۱۰ نیز به صورت شرکت پروژه و زیرزمینی اجرا خواهد شد که ۲۵ هکتار به مترو تحویل داده شده و در حال دنبال کردن ساز و کارها هستیم.
وی با بیان اینکه دولت انتظار دارد که برای اجرای خط ورامین، پرند و پردیس، متروی تهران نیز همکاری کند، تأکید کرد: خط پرند با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی ایستگاهی و ۸۵ درصد ساختمانی روبه رو است و تأخیر در واگذاری زمین وجود داشت که خارج از حوزه وظایف مترو و پیمانکار بود که جلسه ای با حضور شهرداری تهران، وزارت راه و معاون اجرایی ریاست جمهور برگزار شد و امسال مردم می توانند از این خط استفاده کنند.
شهردار تهران با اعلام اینکه مشاور را برای خط متروی ورامین-پیشوا معرفی کرده ایم، گفت: برای خط پردیس نیز قرار شد که در جلسه آینده تعیین تکلیف شود و بتوانیم اجرای خط را دنبال کنیم؛ کل هزینه های خطوط حومه را دولت پرداخت خواهد کرد و بهره برداری آن با شهرداری تهران خواهد بود تا الگوی مشترک حمل و نقلی را داشته باشد.
وی از پیگیری اجرای تراموا در تهران نیز خبر داد و افزود: خط یک بی آرتی از ترمینال شرقی به میدان آزادی و خط دو در خیابان جمهوری پیش بینی شده که خط یک در حال حاضر مدنظر ما قرار دارد؛ این خط ۱۸ کیلومتر است و سالانه ۵۵ میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد و ارائه خدمت آن کاملا به صورت هوشمند خواهد بود. ۵۰ درصد سهم ما و ۵۰ درصد سهم دولت و شرکت طرف قرارداد خواهد بود. قطعا ادامه این خط به چیتگر می تواند نقطه اشتراکی را با خطوط ۳،۵، ۹ و ۱۱ ایجاد کند.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پرداخت و گفت: امسال سقف اتوبوس در گردش را از هزار و ۶۰۰ دستگاه به ۴۰۰۰ دستگاه افزایش خواهیم داد. ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین از مدار خارج شدند که قرار شده امسال پس از بازسازی اساسی به ناوگان اضافه شود.
شهردار تهران با بیان اینکه برای هزار دستگاه اتوبوس نوسازی داخلی نیز انجام می شود، خاطرنشان کرد: ۱۰۰۰ دستگاه مجوز واردات دریافت کردیم که مبتنی بر خرید داخلی است؛ برای واردات منعی نداریم و در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه به اتوبوس های شهر تهران افزوده خواهد شد که البته تعهد ۱۰۰ دستگاه را نیز داریم و در صورت ورود این اتوبوس ها، به تعداد چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دست خواهیم یافت.
زاکانی با بیان اینکه وزارت کشور تعهد تأمین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را دارد، گفت: ما پیش پرداخت ۶۴۰ دستگاه را واریز کردیم که ۴۰ دستگاه عقاب و ۱۳۲ دستگاه مدیران خودرو دریافت شده است. شهر تهران حداقل به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.
وی تأکید کرد: با خودروسازی های داخلی در جدول تحویلی به جمع بندی رسیدیم؛ در بخش ون نیز در ایران خودرو و سایپا دو الگو وجود دارد که پول ۶۳۰ دستگاه را برای ون های ایران خودرو واریز کرده ایم و وزارت کشور نیز باید سهم خود را بپردازد.
شهردار تهران با بیان اینکه ورود ۳۰ هزار ون را طی سه سال دنبال میکنیم، افزود: ون ها را جایگزین مسیرهای کم مسافر اتوبوس، مسیرهای خطی تاکسی و ۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه ون فرسوده میکنیم که هدف گذاری امسال ما ۱۰ هزار دستگاه است. نوسازی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ هزار موتور برقی نیز دنبال می شود که تهران را از آلودگی ناشی از تردد موتورسیکلت ها نجات دهد؛ چراکه امروز ۳۰۰ هزار موتورسیکلت کار داریم که اکثریت آن کاربراتوری است.
زاکانی با بیان اینکه برای اجرایی کردن تفاهم نامه با وزارت صمت جلساتی را تشکیل دادیم، گفت: چهار نوع تاکسی توسط ایران خودرو و سایپا شامل تارا، سورن، شاهین و ساینا پیشنهاد شده است.
شهردار تهران تأکید کرد: در حمل و نقل «هوشمند بار» به دنبال این هستیم که پایانه از شهر خارج شود و توزیع بار به صورت مویرگی باشد. برای تأمین منابع کل ظرفیت های موجود را بازبینی می کنیم تا از طریق مولدسازی در اختیار قرار بگیرد. به دنبال این هستیم که هوشمندسازی چراغ ها و هوشمندسازی جابجایی مسافران را نیز دنبال کنیم و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری موارد را به نتیجه برسانیم.
انتهای پیام
نظرات