• یکشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402021005189

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) عنوان کرد:

لزوم پرهیز از کارهای سطحی و نمایشی در زمینه فرهنگی

لزوم پرهیز از کارهای سطحی و نمایشی در زمینه فرهنگی

ایسنا/قم رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: مقوله فرهنگی با روح، جان و ضمیر ناخودآگاه عجین است. به نظرم در مقوله فرهنگی بایستی کارهایی انجام بگیرد که عمق داشته باشد لذا باید از کارهای سطحی و نمایشی اجتناب شود.

مریم بردبار در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: همه ما شاهد فتنه ترکیبی و جنگ شناختی هستیم که دشمن بر علیه مردم عزیز ایران مخصوصاً بر قشر دانشگاهی راه انداخته است. از طرفی  باورها و اعتقادات دینی و مذهبی مردم ما مهم‌ترین هدف دشمن در این جنگ ترکیبی است و متاسفانه دلیل اصلی ناامیدی مردم هم همین هجمه‌ها است.

وی ادامه داد: این جنگ اخیر دشمن یک سری پیچیدگی‌هایی دارد که لازم است بازنگری ویژه‌ای در حکمرانی در عرصه‌های گوناگون اتفاق بیفتد که یکی از آن‌ها حکمرانی آموزش عالی است. این بازنگری باید بر مبنای اسناد بالادستی تدوین شده باشد که یکی از مهم‌ترین این سندها، سند اسلامی شدن دانشگاه هاست که لازم است در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: همان‎گونه که رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشات اخیرشان اشاره نمودند باید در رشته‌های تحصیلی با نگاه ویژه به اشتغال‌پذیری تحولات اساسی صورت گیرد که مستلزم این است که در حوزه‌های مختلف کارهای بیشتری انجام شود.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه تعلیم و تربیت در حوزه آموزش باید به سمت آموزش عالی تراز انقلاب اسلامی پیش برویم؛ زیرا وظیفه دانشگاه تربیت متخصصان متعهد برای رفع مشکلات کشور، برای پیشبرد اهداف عالی کشور و ان‌شاءالله فراهم کردن سربازانی برای امام عصر (عج) است.

بردبار اضافه کرد: خروجی دانشگاه‌ها باید تربیت چنین نیروهایی باشد. دشمن با تمام توان در زمینه فضای مجازی کار می‌کند و فضای مجازی نیز تاثیر بسیاری روی قشر جوان ما گذاشته است.

وی بیان کرد: استان قم به فراخور بافت مذهبی و موقعیت راهبردی که دارد باید کانون برخی تحولات باشد و منشا این تحولات هم باید دانشگاه‌های استان باشند؛ لذا دانشگاه‌های استان قم باید در ماموریت خود بازخوانی داشته باشند.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) اظهار کرد: باید در حوزه فرهنگ، تربیت اجتماعی، آسیب‌ها، آمایش آموزش عالی و رشته‌ها و سیاست جذب دانشجو و استاد راهکار ارائه داد. اساتید، پژوهشگران و مجموعه‌های اهل فکر و دغدغه‌مند و حوزه علمیه همه باید وارد کار شوند.

لزوم پرهیز از کارهای شتاب‌زده

وی افزود: هجمه‌های دشمن در حال حاضر از طریق رسانه‌های جمعی وارد می‌شود که لزوم جهاد تبیین را بیش از پیش نشان می‌دهد. به همین خاطر استان قم به دلیل برخورداری از سرچشمه‌های دینی و دانشی، باید قطب تولید محتوا برای رسانه باشد.

راه اندازی رشته انیمیشن در دانشگاه حضرت معصومه (س)

وی با بیان اینکه باید بهترین کلیپ‌ها و موشن گرافی‌های تاثیرگذار در قم تولید شود، گفت: بایستی تیم کاری و تحقیقاتی قوی در این رابطه جذب شود. یکی از ماموریت‌های دانشگاه حضرت معصومه (س) در آمایش آموزش عالی، حوزه تولید محتوا و رسانه تعریف شده است. ان‌شاءالله در برنامه ریزی توسعه رشته‌ها در نظر است رشته انیمیشن، چندرسانه‌ای، ارتباط تصویری در گروه هنر و رشته ارشد حقوق رسانه و مدیریت رسانه را در راستای اجرایی شدن ماموریت دانشگاه راه اندازی شود.

وی یادآور شد: همچنین با وجود رشته‌های  طراحی لباس، طراحی پارچه و گروه مدیریت بسیار توانمند در دانشگاه حضرت معصومه (س) در نظر است نقشه راه تولید پوشاک با کیفیت، مرغوب و در عین حال در شان و منزلت شهروند ایرانی مسلمان و با قیمت مناسب برای استان قم توسط این دانشگاه تدوین شود. در این راستا واقعا حمایت‌های دفتر مقام معظم رهبری، حوزه علمیه و استان را نیاز داریم.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) عنوان کرد: دانشگاه حضرت معصومه (س) اعلام می‌کند در رسیدن به این هدف از هیچ قدمی فروگذار نخواهد کرد ولی طبیعتاً نیازمند حمایت جدی مالی و معنوی از سوی نهادهای زیر ربط چه دولتی و چه غیر دولتی است.

بردبار ادامه داد: واقعا جای تاسف دارد که می‌بینیم لباس‌هایی با فرهنگ غربی و متضاد با شئون اسلامی با کیفیت خوب و قیمت پایین در اختیار مصرف کنندگان پوشاک قرار می‌گیرد که مسلما این موضوع از جایی حمایت می شود.

وی اظهار کرد: در این نقشه راه قرار است شناخت وضعیت کنونی، عارضه یابی صنعتی و فرهنگی، ظرفیت سنجی، تعیین مسائل و چالش‌های حوزه پوشاک، روندهای اجتماعی موثر بر حوزه پوشاک، نوآوری و ابداع در طرح لباس، فنون تولید پوشاک، تولید اقتصادی آن، نقش تبلیغات، صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی در مد و لباس، الگوهای موفق در  کشور و در دنیا مورد مطالعه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: مقوله فرهنگی با روح، جان و ضمیر ناخودآگاه عجین است، به نظرم در مقوله فرهنگی بایستی کارهایی انجام بگیرد که عمق داشته باشد و از کارهای سطحی و نمایشی اجتناب شود. یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد همین است که ما در کارهای فرهنگی به این مساله کمتر پرداختیم.

وی با بیان اینکه همه ما باید تلاش کنیم که خروجی‌های ما ارتقای درخشان نظام آموزش عالی باشد، ادامه داد: اگر بر این باور حرکت کنیم مطمئن باشیم خداوند هم به فکر، هم به عمل و هم به خروجی عمل برکت می‌دهد؛ به شرط آنکه برای خدا و مخلصانه کار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha