• چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402020602972
  • خبرنگار : 71516

تأکید شورای امنیت بر لزوم احترام به وضعیت تاریخی و قانونی قدس

تأکید شورای امنیت بر لزوم احترام به وضعیت تاریخی و قانونی قدس

شورای امنیت بر لزوم احترام به وضعیت تاریخی و قانونی اماکن مقدس در شهر قدس فلسطین تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، شورای امنیت در جلسه خود به ریاست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: هیچ جایگزینی برای راهکار تشکیل دو کشور براساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ نیست. شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی و مانعی در برابر روند صلح است.

تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در گزارش خود در شورای امنیت اعلام کرد: طی هفته‌های گذشته که آرامش نسبی بر اراضی فلسطینی حاکم بود ۱۷ فلسطینی از جمله دو کودک شهید و بیش از صد فلسطینی از جمله چهار زن و ۳۸ کودک به دست نیروهای اسرائیلی زخمی شدند. باید دلایل امنیتی، سیاسی و اقتصادی که منجر به نزاع میان فلسطین و اسرائیل شده است، حل شود و اقدامات یکجانبه و تحریک آمیز که موجب خشونت شده و مانع پیشرفت در حل نزاع و پایان اشغال می‌شود، پایان یابد.

وی به یورش مکرر نیروهای پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی طی ماه رمضان و عملیات اخراج نمازگزاران و حمله به آنها اشاره کرد و گفت: ما نگران ادامه اقدامات تحریک‌آمیز طی هفته‌های گذشته به ویژه تکرار یورش به مسجد الاقصی و خواهان احترام به وضعیت کنونی اماکن مقدس هستیم. دستگاه‌های امنیتی اسرائیل نباید از زور علیه غیرنظامیان به ویژه کودکان استفاده کنند. ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن داری خود را حفظ کرده و از اتخاذ اقداماتی که ممکن است منجر به وخامت اوضاع شود، خودداری کنند. ما از نزدیک با طرف‌های ذیربط برای آرام کردن اوضاع و هموار کردن راه برای حل سیاسی همکاری می‌کنیم. شهرک سازی بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی و مانعی در برابر صلح است.

وی گفت: عملیات تخریب و تصرف املاک فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس موجب نگرانی ما است. ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم اخراج فلسطینی‌ها را متوقف کنند. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در سایه وخامت اوضاع میدانی به مقابله با مشکلات مالی ادامه می‌دهد. آژانس‌های سازمان ملل و صندوق‌ها و برنامه‌های آن نیز با کمبود شدید حمایت مالی مواجه هستند.

از سوی دیگر سادات اونال، نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: ما به حمایت قوی خود از تمام تلاش‌ها برای حل دائمی مساله فلسطین در چارچوب راهکار تشکیل دو کشور ادامه می‌دهیم.

وی گفت: وضعیت تاریخی اماکن مقدس و یورش به مسجد الاقصی منجر به تنش‌های خطرناک و ادامه خشونت شده است. ما به شدت یورش نیروهای امنیتی اسرائیل به مسجد الاقصی و بازداشت غیر نظامیان فلسطینی را محکوم کردیم. حمله به نمازگزاران در مسجد الاقصی طی ماه رمضان غیر قابل قبول است. ما مذاکرات فشرده‌ای با همتایان اسرائیلی در تمام سطوح در ماه رمضان و قبل از آن داشتیم و نسبت به خطر تشدید تنش‌ها هشدار دادیم. وضعیت بخش‌های دیگر اراضی فلسطین نیز خطرناک است. فعالیت‌های شهرک سازی و تخریب و تخلیه منازل همچنان ادامه دارد و خشونت شهرک‌نشینان نیز به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha