• چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402020602704
  • خبرنگار : 71516

آمریکا برای فشار بر طرفین درگیر در سودان روی رژیم صهیونیستی حساب کرده است

آمریکا برای فشار بر طرفین درگیر در سودان روی رژیم صهیونیستی حساب کرده است

یک پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌المللی در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا برای فشار بر طرف‌های درگیر در سودان روی رژیم صهیونیستی حساب باز کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، خلیل العنانی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌المللی و پژوهشگر مرکز عربی در واشنگتن درباره نقش آمریکا در بحران سودان گفت: آمریکا آتش‌بس را در چهارچوب انسانی مطرح کرد و این تحولی در موضع این کشور است اما هنوز زود است درباره طرح‌های سیاسی صحبت کنیم چرا که این مسئله به شروطی از جمله توافق منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز دارد.

وی گفت: واشنگتن ابزاری برای فشار بر طرف‌های سودانی ندارد برای همین روی اسرائیل برای فشار بر طرف‌های درگیر جهت توقف جنگ حساب باز می‌کند. به ویژه اینکه تل‌آویو روی نخبه‌های نظامی در سودان نفوذ دارد و روابطی با دو طرف دارد. صحبت‌هایی درباره اینکه اسرائیل محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع را به دستگاه‌های جاسوسی مجهز کرده است، وجود دارد.

العنانی گفت: آمریکا روی طرف‌های دیگری نیز حساب باز کرده و با شرکای منطقه‌ای مثل امارات، عربستان و مصر در ارتباط است. اسرائیل که وزارت خارجه آن از طرحی برای پایان بحران سودان خبر داد همیشه از آب گل آلود ماهی می‌گیرد و برای بهره‌برداری از بحران سودان به نفع منافع خود استفاده می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه از موافقت نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع با آتش‌بس ۷۲ ساعته خبر داد.

عزمی عبدالرازق، روزنامه‌نگار و تحلیل‌نویس سیاسی نیز گفت: اسرائیل روابطی با طرف‌های درگیر در سودان دارد اما می‌خواهد از طریق مسلح کردن گروه‌های سودانی از این بحران به نفع خود استفاده کند اما در زمان کنونی در توانایی آن برای ایفای نقش میانجیگری تردید وجود دارد. عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان روی اسرائیل حساب باز می‌کرد. وی فکر می‌کرد می‌تواند از طریق اسرائیل باب روابط با واشگتن را باز کند. مذاکرات با آمریکایی‌ها در دوره عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان آغاز شد.

عبدالرازق گفت: در پایداری آتش‌بس کنونی تردید وجود دارد و احتمالا سرنوشت آن نیز مثل سرنوشت آتش‌بس‌های قبلی باشد. نیروهای واکنش سریع مسئولیت فروپاشی آن را بر عهده دارند. این نیروها پراکنده و از ارتباط با فرماندهی خود ناتوان هستند و هیچ گزینه‌ای جز تسلیم شدن ندارند. نیروهای مسلح سودان تجهیزات نیروهای واکنش سریع را منهدم و آن‌ها را شکست دادند.

در مقابل حافظ کبیر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی سودانی گفت: آتش‌بس کنونی با آتش‌بس‌های قبلی فرق دارد چرا که اراده واقعی برای توقف جنگ وجود دارد و سودان در مرحله‌ای است که ابزارهای نظامی شکست خورده و در به روی طرح‌های سیاسی و میانجیگری باز شده است. نیروهای واکنش سریع به آتش‌بس پایبند و مرتکب هیچ‌گونه نقضی در خارطوم و مناطق دیگر نشدند.

وی درباره میانجیگری رژیم صهیونیستی گفت، احتمالاً این رژیم بتواند طرف‌های درگیر را به پای میز مذاکره بکشاند اما اختلافات میان البرهان و حمیدتی درباره مسائل دیگر همچنان وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۶ ۱۲:۱۹

چه هاکه نشود؟؟!!.....شیر و شغال متحدشده دلسوز مردم سودان شدند این آمریکا و بعضی از اعضای ناتو بودند که سودان را شمالی-جنوبی کردند حالا دلسوز کسانی شده اند که خود مسبب بدبختی سودان بودند......معلوم نیست برای کدام قطعه از سودان نقشه دارند آیا جائی که مملو از ثروت و منابع طبیعی مثل نفت و معدن است؟......