• سه‌شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402020501757
  • خبرنگار : 71145

رژیم صهیونیستی ژنرال‌های سودان را به نشست آشتی‌کنان در تل‌آویو دعوت کرد

رژیم صهیونیستی ژنرال‌های سودان را به نشست آشتی‌کنان در تل‌آویو دعوت کرد

رژیم صهیونیستی به شکل رسمی وارد خط تلاش‌های حل بحران سودان شده و بین طرفین نزاع یعنی ارتش و نیروهای واکنش سریع میانجی‌گری می‌کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گزارش داد، این رژیم پیشنهاد کرده میزبان مذاکرات بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو، (حمیدتی) فرمانده نیروهای واکنش سریع در تل‌آویو برگزار شود. 

سایت عبری زبان واللا به نقل از مسؤولان برجسته در وزارت خارجه اسرائیل گزارش داد، اسرائیل طرفین درگیری در سودان را که از ۱۰ روز پیش شروع شده دعوت کرده در اسرائیل نشست آشتی و صلح برقرار کنند و به بررسی آتش بس بپردازند.

این سایت افزود: صحبت حول طرحی مشابه طرح میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین است که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل مطرح کرد؛ اما این بار اسرائیل به خوبی طرفین درگیری و رهبران‌شان را می‌شناسد و این قدرت بیشتری برای تاثیرگذاری بر طرفین درگیری می‌دهد."

سایت مذکور ادامه داد: دو طرف مسؤولیت روابط بین اسرائیل و سودان را برعهده دارند که یک طرف وزارت خارجه است که با عبدالفتاح البرهان در تماس است و طرف دیگر موساد است که با فرمانده نیروهای واکنش سریع ارتباط دارد.

سایت واللا افزود: قبل از وقوع درگیری اخیر اسرائیل از نزدیک مذاکرات در سودان را در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به برپایی دولتی مدنی دنبال می‌کرد.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل در جریان سفر به خارطوم در فوریه بر اهمیت برپایی دولتی مدنی در سودان تاکید کرد تا مذاکرات سازش بین سودان و اسرائیل را تسهیل بخشد.

مسؤولان اسرائیل فاش کردند، اسرائیل دو هفته قبل باور داشت توافقنامه تشکیل دولت مدنی در سودان هر لحظه اعلام می‌شود و ناگهان با شکست مذاکرات در پی اختلافات بین البرهان و دقلو شوکه شد و اکنون این اختلاف به حد درگیری خونین رسیده است.

مسؤولان وزارت خارجه اسرائیل به این سایت گفتند، از زمان وقوع درگیری‌ها در سودان کوهن و مدیر وزارتخانه‌اش رونین لوی (ماعوز) پیام‌هایی را فرستاده و به صورت مستقیم با البرهان و حمیدتی صحبت کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند درگیری‌ها را متوقف کنند. در حالی که مسؤولان موساد نیز پیام‌هایی مشابه به طرفین نزاع فرستاده و خواستار توقف درگیری شده‌اند.

طی روزهای اخیر پیشرفت‌هایی در مذاکرات با دو فرمانده سودانی حاصل شد و وزیر خارجه این رژیم به هر دو پیشنهاد کرد به اسرائیل بروند و نشستی با هدف دستیابی به توافق برگزار کنند تا به درگیری‌ها پایان دهد و منجر به ازسرگیری مذاکرات سیاسی شود.

مسؤولان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفتند، البرهان و حمیدتی امکان حضور برای نشست در اسرائیل را بعید ندانستند. به گفته آنها، اسرائیل احساس می‌کند دو طرف پیشنهاد را به صورت مثبت بررسی می‌کنند. 

سایت واللا افزود:‌ اسرائیل این گام‌های سیاسی در سودان و دیگر کشورهای منطقه مثل امارات را هماهنگ کرده و آنها را در جریان پیشنهاد برگزاری نشست آشتی‌کنان بین البرهان و حمیدتی در اسرائیل قرار داده است.

براساس گزارش این سایت، سودان بخشی از توافقات ابراهیم است که اسرائیل با تعدادی کشورهای عربی درسال ۲۰۲۰ به واسطه دولت دونالد ترامپ امضا کرد. روابط دو ژنرال با اسرائیل تا حدی پیش رفته که اجازه فرصت ویژه به اسرائیل برای تلاش جهت مشارکت در توافق آتش‌بس را می‌دهد.

سایت واللا در ادامه گزارش خود آورده است، انگیره اسرائیل از این تلاش‌ها نگرانی‌اش از بدتر شدن اوضاع در سودان و ختم شدن به جنگ داخلی جدید است که سودان را ویران کند به این ترتیب امکان تشکیل دولت مدنی از بین می‌رود و دیگر دستیابی به توافق سازش بین اسرائیل و سودان در دستور کار نخواهد بود.

کوهن به این سایت گفت: از زمان سفرم به خارطوم که سه ماه پیش انجام شد، سعی کردم برای پیشبرد توافق صلح بین اسرائیل و سودان تلاش کنم و رابطه‌مان با هر دو طرف و دیگر طرف‌ها در سودان ادامه یابد.

کوهن افزود: از زمان وقوع درگیری‌ها، اسرائیل از کانال‌های مختلف برای دستیابی به آتش‌بس تلاش می‌کند و پیشرفتی که در روزهای اخیر در مذاکرات با دو طرف رخ داده، امیدوارکننده است. اگر اسرائیل راهی برای دستیابی به آتش‌بس پیدا کند بسیار برای انجام آن خرسند خواهد شد.

پیشتر منابع آمریکایی به اسکای نیوز عربی گفته بودند، تلاش‌های امارات، عربستان، مصر و آمریکا برای انجام میانجی‌گری در سودان در جریان است. به گفته آنها، میانجی‌گیری به دنبال انجام دیداری بین البرهان و حمیدتی در ریاض طی هفته‌های آتی است.

در روزهای گذشته نیز قاهره و جوبا پیشنهاد میانجی‌گری بین طرفین درگیری در سودان را مطرح کردند.

درگیری‌ها در حالی در سودان ادامه یافته است که اکثر کشورهای عربی و غربی اتباع و هیئت‌های دیپلماتیک خود را از خارطوم خارج کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۵ ۱۱:۴۹

چه آش شله قلمکاری؟!!!!!چه شود؟!رژیم جعلی اسقاطیل و آمریکا خود در مملکت خودشان با هزاران مشکل مواجهند آنوقت سعی درحل کردن مشکلات سودان را دارند این اوضاع آشفتۀ فعلی محصول مداخلات همه جانبۀ رژیم اسقاطیل و آمریکا در سودان است که از خیلی قبل شروع شده بود و به این نقطه ختم شد برهم زنندگان این کشور حالا سعی بر ایجاد نظم دارند؟!!بطورقطع فقط به دنبال منافع همه جانبه هستند وگرنه دلشان برای ملت سودان نمی سوزد.............

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۰۶ ۲۲:۲۲

اسرائیل برای کل جهان ( شر ) مطلق است ، رژیم غاصب اسرائیل برای دنیا غیر قابل اعتماد است خصوصیات این رژیم کودک کش ، حیله گری ، جنگ افروزی، خشونت ، مظلوم نمایی ، دشمن درجه یک مسلمانان چه شیعه و چه سنی ، متجاوز ، مکار وحقه باز، ( تمام )