• سه‌شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402020502130
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

خرگوش کوچولو و مؤلفه‌های فلسفه برای کودک

خرگوش کوچولو و مؤلفه‌های فلسفه برای کودک

ایسنا/اصفهان مجموعه ۱۵جلدی ادب ۱ شامل داستان‌های فکری برای کودکان پیش از دبستان است که ازطریق یک خرگوش کوچک به‌عنوان شخصیت اصلی داستان‌ها، به بحث و تمرین در جهت فلسفه برای کودکان پرداخته است.

این مجموعه نوشته رضاعلی نوروزی و فاطمه داوری است که از سوی انتشارات یارمانا راهی حوزه کتاب شد. مجموعه ۱۵ جلدی ادب ۱، معرفی‌شده در کتاب نامه رشد و توصیه‌شده در رویداد یارستان کودکستان و شامل داستان‌های فکری برای کودکان پیش از دبستان است که بحث درباره فلسفه برای کودکان را تمرین می‌کند.

شخصیت اصلی این داستان‌ها خرگوش کوچولویی است که با خانواده‌اش در جنگل زندگی می‌کنند و نویسنده در قالب داستان‌هایی که برای این شخصیت دوست‌داشتنی رخ‌داده‌ بچه‌ها را با مفاهیمی مانند کمک گرفتن، تنبلی، سلام کردن، لجبازی، دوستی، عجله، قضاوت، اسراف، رازداری، حواس‌پرتی، نظم، خشم، پرحرفی، احترام و پرخوری آشنا می‌کند. در انتهای هر داستان نیز چند تمرین مرتبط با موضوع کتاب طراحی‌شده که لازم است برای فهم بهتر، تعدادی از تمرین‌ها انجام شود.

یکی از مؤثرترین راه‌کارها برای بازسازی و بهسازی فرایندهای آموزش و پرورش، به‌کارگیری رویکرد فلسفه برای کودکان است. با اجرایی کردن این رویکرد شیوه‌های تدریس و یادگیری منفعلانه منتفی می‌شود و در عوض والد، مربی و معلم از روشی استفاده می‌کند که کودک در آن نقشی محوری دارد و می‌تواند به بیان منطقی افکار و ایده‌های خود بپردازد. مجموعه‌ ادب با همین نگاه در پی آن است که تغییراتی مثبت در تعلیم و تربیت به وجود آورد.

پیشنهادهایی برای خواندن مجموعه ۱۵ جلدی ادب ۱:

۱_ توصیه می‌شود مراقب کودک، داستان را برای کودک بخواند و با توجه به تصاویر راجع به مطالب هر صفحه با او بحث و گفت‌وگو کند. البته چنانچه قرار است کتاب در مهدکودک یا مدرسه کار شود کودکان دایره‌وار دورهم می‌نشینند و مربی نیز در این حلقه قرار می‌گیرد و داستان را برای کودکان می‌خواند.

۲_ کودکان در جریان بازی‌ها، تمرین‌ها و داستان‌های مختلف فلسفه را یاد می‌گیرند. 

۳_ هنگام خواندن کتاب برای کودکان، حتماً کتاب را طوری در دست بگیرید که همه آن‌ها، تمام صفحه و تصاویر کتاب را ببینند و در حین خواندن داستان، اجازه دهید کودک نظراتش را به‌طور آزادانه بیان کند.

۴_هنگام خواندن داستان‌ها از کودک بخواهید خود را جای شخصیت‌های داستان بگذارد و به‌جای آن‌ها فکر کند. از او بپرسید که اگر جای شخصیت داستان بود چه تصمیمی می‌گرفت؟

مجموعه ۱۵ جلدی ادب ۱ به‌صورت جامع به موضوعات مختلفی که والدین و کودکان در زندگی روزمره با آن مواجه هستند می‌پردازد و از این بابت می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

محبوبه صفدریان

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha