• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402012814920
  • خبرنگار : 50377

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری:

پیشرفت یک جامعه نیازمند توسعه فرهنگی است

پیشرفت یک جامعه نیازمند توسعه فرهنگی است

ایسنا/مازندران عضو هیات علمی انشگاه آزاد ساری، با بیان اینکه برای تغییر سبک نگرش زندگی نیاز به تغییر فرهنگی داریم تا داده‌های آن را ارتقاء دهیم، گفت: کشور ما نیز برای توسعه باید روی مقوله فرهنگ برنامه ریزی کند چرا که فرهنگ عامل اصلی توسعه است.

سیده فاطمه هاشمی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فرهنگ یک جامعه و مسائل مرتبط با فرهنگ عمومی، اظهار کرد: آقای پارسونز (جامعه شناس معروف) اعتقاد دارد اولویت هر کاری فرهنگ است یعنی زمانی که یک جامعه می‌خواهد مسیر توسعه را طی کند، ضرورت دارد ابتدا به مقوله فرهنگ توجه کند و فرهنگ را به عنوان سرمایه اصلی آن جامعه در نظر بگیرد.

وی افزود: کشور ما نیز برای توسعه باید روی مقوله فرهنگ برنامه ریزی کند چرا که فرهنگ عامل اصلی توسعه است.

استاد دانشگاه آزاد ساری با اشاره به اینکه در جامعه ما معمولاً اقتصاد را زیربنای توسعه می‌دانند و توجه‌ها به امور اقتصادی معطوف می‌شود در حالیکه نقش اصلی توسعه را فرهنگ ایفا می‌کند، گفت: مقام معظم رهبری بارها در اظهاراتشان نقش فرهنگ را برجسته می کنند. بنابراین نیاز است ما یک پدافند قوی در حوزه فرهنگ داشته باشیم. چرا که در هر آسیبی نقش فرهنگ دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه توجه به فرهنگ را در همه ابعاد ضروری و محور سیاستگذاری جامعه دانست و افزود: اساتید دانشگاه اهرم و بازوی پرتوان ارتقای فرهنگ جامعه هستند و در همه حوزه‌ها به خصوص حامل‌های انرژی که بخشی از فرهنگ عمومی جامعه را تشکیل می‌دهند موثر هستند.

هاشمی نژاد خاطرنشان کرد: برای تغییر سبک نگرش زندگی نیاز به تغییر فرهنگی داریم تا داده‌های آن را ارتقاء دهیم.

وی استفاده از تجربیات مثبت کشورهای دیگر در زمینه فرهنگی و تغییر سبک نگرش موثر دانست و یادآور شد: رسانه‌ها با الگوسازی‌ها، برگزاری میز گردها و سایر فعالیت‌های فرهنگی می‌توانند گام موثری در این راه بردارند.

این استاد دانشگاه با اذعان به اینکه یک رسانه قوی زمانی که می‌خواهد دست به تغییر فرهنگی بزند یک سری پیش نیازها و اصول مهم را رعایت می‌کند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موارد مخاطب شناسی است و اینکه بر اساس ذائقه مخاطب تولید محتوا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری با بیان اینکه رسانه هم می‌تواند اهرم فعال و تاثیرگذار در جامعه باشند و هم می‌تواند شکل منفعل به خود بگیرد، اظهار کرد: از این رو وظیفه رسانه بسیار خطیر است، خصوصا اینکه امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کار رسانه ‌که زمانی در عرصه اطلاع رسانی و انتقال داده‌ها تخصصی و خاص بوده، بسیار سخت و دشوار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha