• پنجشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402012411769
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

نگهداری از حیوانات و چالش نگاه احساسی به دور از قوانین بازدارنده

نگهداری از حیوانات و چالش نگاه احساسی به دور از قوانین بازدارنده

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی گفت: کمبود قوانین بازدارنده و نگاه صرفا احساسی به نگهداری از حیوانات باعث شده تا با حضور حیوانات در محیط کوچک آپارتمان بسیاری از حقوق آن‌ها را ضایع کنیم.

اسدالله حاتمی، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که نگهداری از حیوانات در محیط خانه تا چه اندازه می‌تواند به حق حیات آن‌ها ضربه بزند، گفت: حیات حیوانات از اهمیت ویژه‌ای در اسلام و سنت برخوردار بوده و در خصوص حقوق حیوانات سفارش زیادی شده تا آنجا که حق آن را در زمره حق‌الله قرار داده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از دیدگاه پیامبر خاتم(ص) اشرف مخلوقات انسان است، فهم حقوق و رعایت اخلاق درباره آن‌ها و احترام به آن‌ها از منظر آن حضرت را جدی‌تر می‌کند، افزود: توجه به حقوق حیوانات تا آن جا در اسلام وجود دارد که کسی که روزه دارد تمام سر را نباید زیر آب ببرد، اما برای نجات جان حیوانی که در حال غرق‌ شدن است اشکال ندارد روزه‌دار این کار را انجام و روزه خود را بشکند.

حاتمی با اشاره به اینکه در مکتب اسلام، رعایت اخلاق و حقوق و توجه به موجودات زنده و غیرزنده در هیچ حالتی فراموش نکرده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر نگهداری از حیوانات عجیب و غریب در خانه و زندگی‌های شهری به یک افتخار اجتماعی تبدیل شده در حالی که باید گفت نگهداری حیوانات در خانه و یا قفس در صورتی که آن‌ها بدون کمک ما نیز قادر به ادامه زندگی در طبیعت هستند، در واقع  نوعی حیوان‌آزاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با وجود اینکه در قرآن و روایات اسلامی در مورد دفاع از حقوق حیوانات مسائلی مطرح شده، اما در حوزه مدنی با کمبود قوانین بازدارنده در این زمینه روبرو هستیم و تنها به این قضیه به صورت احساسی می‌نگریم.

حاتمی با بیان اینکه نبود قوانین جزایی مناسب سبب می‌شود تا افرادی اقدام به آزار و شکنجه حیوانات کنند، تصریح کرد: نگهداری حیوانات در خانه علاوه بر  اینکه سبب  تضییع حقوق حیوان می‌شود، منجر به ضایع شدن حقوق خانواده و همسایگان نیز شده چراکه در محیط کوچک آپارتمانهای امروزی نمی‌توان حداقل حق حیوانات که زندگی آزادانه در فضایی بزرگ است را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه با حضور حیوانات در خانه در حقیقت باعث انتقال بیماری‌های مشترک نیز خواهیم شد، خاطرنشان کرد: کمی فکر کنیم اگر شرایط نگهداری اصولی از حیوانات را نداریم نباید به بهانه غرور خود، حق زندگی آزادانه را از آنان بگیریم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha