حجتالاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی در جلسه تفسیر قرآن کریم با محوریت سوره بقره ویژه ماه مبارک رمضان که در مسجد بعثت خرمآباد برگزار شد، در تفسیر آیه ۱۴ سوره بقره «وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَیٰ شَیَاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ»، اظهار کرد: خدای متعال در این آیه از سوره بقره میفرماید: «و هنگامی که با اهل ایمان دیدار کنند، گویند: ما ایمان آوردیم و چون با شیطانهایشان [که سرانِ شرک و کفرند] خلوت گزینند، گویند: بدون شک ما با شماییم، جز این نیست که ما با تظاهر به ایمان آنان را مسخره میکنیم.
وی با بیان اینکه این آیه شریفه همان دو چهره بودن منافقان را نشان میدهد و بیان کننده این است که ظاهر و باطن آنها باهم متفاوت است، افزود: به کسانی که هم فکر آنها هستند قرآن کریم به نام شیاطین یاد میکند.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ریشه شیاطین و شیطان از «شطن» بهمعنای هر کسی که مانع خیر بشود، هر چیزی که باعث میشود انسان از حق و خیر فاصله بگیرد آن شیطان است، حالا ممکن است انسان یا جن یا هر چیز دیگری باشد.
شاهرخی با اشاره به اینکه کلمه شیطان هم به انسانی که بازدارنده از کار خیر و از راه حق است اطلاق میشود و هم به غیر انسان شیطان میگویند، ولی ابلیس نام خاص آن موجودی است که حضرت آدم را از جایی که مثل بهشت بود فریب داد، اظهار کرد: ممکن است ابلیس در بازدارندگی از راه حق نیز درباره انسانها نقش داشته باشد، ولی شیطان هم به ابلیس و هم به غیر ابلیس گفته میشود کما اینکه منافقین به «شیاطینهم» مراجعه میکنند، یعنی آنهایی هستند که بازدارنده از راه خیر و حق هستند، ممکن است در هر مجموعهای چنین افرادی وجود داشته باشد.
وی در معرفی چهره منافق، گفت: منافق شهامت ندارد، این که حقیقت را بگوید، صداقت ندارد برخلاف کفار که کاملاً کفرشان را آشکار میکردند، لذا باید مراقب منافقین بود چراکه در هر جایی ممکن است نفوذ کنند که ظاهر آنها با مسلمانان است ولی در باطن با کفار باشند.
منافقین تشکیلاتی کار میکنند
وی با بیان اینکه منافقین تشکیلاتی کار میکنند، ادامه داد: تماس منافقین با مسلمانان علنی است میگویند ما با مسلمانان هستیم ولی زمانی که در پنهان قرار میگیرند نمیگویند که ما با کفار و مشرکین هستیم.
نماینده ولیفقیه در لرستان خاطرنشان کرد: چون قرار است ایمان خودشان را ظاهر کنند و کفر و شرک خود را پنهان کنند لذا ارتباطات تشکیلاتی آنها با کفار بر ضد ادیان الهی و اسلام پنهانی است و این نشان میدهد که کار تشکیلاتی میکنند، جلسات سری دارند و در ادبیات عرب «انا معکم» علامت استمرار را میرساند، یعنی ما، در معیت شما ثابتقدم هستیم.
امام جمعه خرمآباد تصریح کرد: منافقین با مسلمانان زبانی ایمان میآورند، اما در ارتباط با «انّ» همراه با تأکید است، یعنی اینکه حتماً با شما هستیم و به خاطر اینکه خیال کفار را راحت کنند میگویند ما مسلمانان را مسخره میکنیم اما خداوند پاسخ میدهد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به این آیه خداوند متعال منافقین را استهزاء میکند، اظهار کرد: اگر پای مسخره باشد خداوند آنها را مسخره میکند، معلوم میشود مقابله اصلی در مخالفت با منافقین خود خداوند است، یعنی شما در مقابل خدا و راه خدا ایستادهاید.
شاهرخی اضافه کرد: البته منظور از تمسخر خدا این نیست که هر کاری که منافقین انجام میدهند، تمسخر میکنند به این معنا باشد که خدا نیز اینچنین میکند، این مسخره خدا به این معناست که مجازات شما با من است.
نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه مجازاتی که خداوند راجع به مجرمین انجام میدهند به سه شیوه است، ادامه داد: کیفر و مجازات خداوند یک زمانی فوری، زمانی میانمدت و گاهی نیز بلندمدت است به این معنا که یک زمانی شخص آدم خوبی است یک زمانی به مجازات کوچک یا هشدار کوتاهی به او میدهد در جا او را متنبه میکند، گاهی به شکل دوم برخورد میکند، مثل اینکه آن شخص سوابق متفاوتی دارد، اما هنوز آمادگی دارد در امتحان الهی قبول بشود، ممکن است مدتی مجازات او را نگه دارد.
شاهرخی به فلسفه مهلت دادن خداوند به کافران اشاره کرد و ادامه داد: گاهی هم مجازات کافران به شکل سوم است، او را کاری ندارد، مهلت میدهد که به گناهانش بیفزاید اما زمان حساب و کتاب باید تاوان همه آنها را پس دهد.
امام جمعه خرمآباد افزود: یک زمانی شخصی رذیلتها را پنهان نمیکند و علناً گناه میکند، اما زرق و برق دنیا زیاد دارد، مشکلات مادی ندارد، تصور نشود که خدا او را دوست دارد، خدا به او مهلت داده تا مجازات اصلی را برای او بهعمل بیاورد، لذا اگر خدا را دوست میداشت با یک تنبه کوچک بیدار میشد کمااینکه در آیه ۱۷۸ آلعمران «وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِینٌ» صریحاً به آن تصریح شده است.
وی با اشاره به اینکه دنیا بازار تجارت و انسان تاجر است، گفت: یک انسان بصیر، تیزبین و آگاه این کار را انجام میدهد، همه امکانات و استعدادها و تواناییهای درونی و برونی را به کار میگیرد و در این بازار تجارت سود میکند، اما منافقین ضرر کردهاند، چون از این داد و ستد ضرر کردند، چیزی برای خودشان به ارمغان نیاوردند، اینها هدایت الهی را از دست دادند، در مقابل، مؤمنین که بر قطار هدایت سوار شدند، اما منافقین سوار بر مرکب ضلالت هستند.
وی با بیان اینکه محاسبات منافقین غلط است، اظهار کرد: منافق تصور میکند که با دو چهره بودن میتواند مسیر پرفراز و نشیب زندگی را طی کند، خیال میکند میتواند هم از منافع مسلمانان و هم کفار نفع ببرد از این جهت با آن محاسباتی که دارد اگر روشنایی ضعیفی یا جرقه هدایتی هم سراغش بیاید، موقت است و نمیتواند از سختیهای زندگی فرار کند چراکه به چراغ عقل، همنشینی با صالحان و چراغ هدایت قرآن برای رسیدن به سرمنزل مقصود نیاز دارد و باید اینها را برای خودش فراهم نماید.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه نفاق چشم حقیقتبین را از بین میبرد، بر شنوایی گوش انسان و بر فهم انسان تأثیر میگذارد، افزود: شخص منافق اگر جایی نیز مواضعی دارد که منطبق با حقیقت است، آن هم زودگذر است و دوباره به همان حالت اولیه برمیگردد کمااینکه حقیقت نفاق سبب میشود که خوب را بد و بد را خوب، معروف را منکر و منکر را معروف بیند، زشت را زیبا و زیبا را زشت میبیند و در یک کلام منافقین در عالم هستی در یک تاریکی گرفتار شدهاندکه حقیقت را نمیفهمند.
شاهرخی به ترس منافقین از مسلمانان اشاره کرد و ادامه داد: مسلمانان با جهادشان در حال پیشرفت هستند، در حال افزایش هستند، منافقین از یک طرف از سوی مسلمانان تهدید میشوند، از جمعیت زیاد مسلمانان، از پیشرفت مسلمانان تهدید میشوند و از طرفی از سوی خداوند متعال بهخاطر افشای حقیقت وجودیشان تهدید میشوند، اینجاست که منافقین میترسند خداوند سورهای و نشانهای بفرستد و از درون آنها خبر دهد.
نماینده ولیفقیه در لرستان در پایان با اشاره به پارهای دیگر از خصوصیات منافقین، گفت: منافقین حتی با کافران و رفقای خودشان نیز نفاق دارند و آنها را یاری نمیکنند، آنها بهدنبال این هستند که به هر شکلی شده، این کافران و مشرکان تحریک شوند و به مسلمانان ضربه بزنند.
انتهای پیام
نظرات