• سه‌شنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402012211003
  • خبرنگار : 50107

/گزارش/

تلاش مدیریت شهری مشهد برای تحقق رویای حمل‌ونقل عمومی رایگان

تلاش مدیریت شهری مشهد برای تحقق رویای حمل‌ونقل عمومی رایگان

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی شورای شهر مشهد می‌گوید که در حال حاضر طرح رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و افرادی در دانشگاه که اطلاعات دارند، در حال بررسی است و این طرح تا دو، سه ماه آینده بعد عبور از کمیسیون حمل‌ونقل به صحن علنی می‌رسد و اگر تصویب شود و مشکل حقوقی، فنی و اقتصادی نداشته باشد، اجرا می‌شود.

حمل‌ونقل عمومی رایگان یکی از موضوعاتی است که مسئولان همیشه  درمورد آن صحبت می‌کنند، اما هیچ‌گاه تلاشی جدی برای اجرایی شدن این موضوع انجام نشده و اجرای آن تاکنون چیزی شبیه رویا بوده است؛ حالا گویا مدیریت شهری مشهد می‌خواهد این رویا را به حقیقت تبدیل کند.

پس از اینکه از ۱۴ فروردین‌ماه امسال بهاء بلیت قطارشهری و اتوبوس مشهد به ترتیب از ۱۲۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان به یکباره به ۱۵۰۰ تومان رسید و انتقادات مردم را در پی داشت، روز گذشته در شورای شهر مشهد طرح دوفوریتی با موضوع کاهش هزینه‌های شهروندی با هدف کاهش تورم در راستای شعار سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید که براساس آن بهاء بلیت قطارشهری و اتوبوس مشهد به ۱۲۰۰ تومان کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که نائب رئیس شورای شهر مشهد آن را اولین گام برای رایگان کردن حمل‌و نقل عمومی در شهر عنوان کرده است.

او همچنین چند روز پیش در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده بود که باید به مردم خدمت‌رسانی ویژه داشته باشیم و می‌توان حوزه حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس و قطار شهری را رایگان کرد.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با ایسنا و در خصوص طرح رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: در حال حاضر طرح رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و افرادی در دانشگاه که اطلاعات دارند، در حال بررسی است. بررسی اولیه ما نشان داد که این کار امکان‌پذیر است؛ زیرا هزینه‌هایی که بابت ارائه خدمات توسط سازمان اتوبوسرانی یا قطار شهری از شهروندان دریافت می‌کنیم در سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است و مبلغی نیست که روی آن حساسیت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سازمان اتوبوسرانی و شرکت قطار شهری می‌توانند محل‌هایی را به عنوان محل درآمدی جدید معرفی و از آن محل درآمد کسب کنند تا بتوانیم این طرح را به عنوان الگو در کشور شروع کنیم و شکل بگیرد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: این طرح تا دو، سه ماه آینده بعد عبور از کمیسیون حمل‌ونقل به صحن می‌رسد و اگر تصویب شد و مشکل حقوقی، فنی و اقتصادی نداشت به سمت اجرایی کردن آن می‌رویم.

حاجی‌بگلو همچنین در خصوص زمان اجرایی شدن کاهش بهای اتوبوس و قطار شهری به ۱۲۰۰ تومان تصریح کرد: به محض اینکه مصوبه به کمیته انطباق فرمانداری ارسال و تصویب شود جهت اجرا به شهرداری ابلاغ خواهد شد تا شهرداری نسبت به اجرای آن اقدام کند.

وی ادامه داد: این کاهش در زمینه بهای پرداخت شهروندان و زائران در خصوص اتوبوس و مترو از ۱۵۰۰ به ۱۲۰۰ تومان بوده که اولین گام در خصوص رایگان کردن حمل‌و نقل عمومی در شهر است تا بتوانیم فرایند این طرح را شروع کنیم.

کاهش بهاء بلیت قطارشهری و اتوبوس  به ۱۲۰۰ تومان از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

همچنین ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با ایسنا درمود کاهش بهاء بلیت قطارشهری و اتوبوس در مشهد اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۲ را به عنوان سال مهار تورم، رشد تولید نام‌گذاری کردند، در همین راستا شورای شهر مشهد خود را مکلف دانست که برای مهار تورم به دولت کمک کند، به همین دلیل طرحی با امضای تعدادی از اعضای شورای شهر تهیه شد و مبنای طرح این بود که نرخ خدمات عمومی را کاهش دهیم تا به کاهش تورم در سال ۱۴۰۲ کمک کنیم.

وی افزود: از جمله کارها این بود که بهای خدمات قطار شهری و دوچرخه‌های اشتراکی را به نرخ سال گذشته بازگرداندیم و نرخ بلیت اتوبوس را نیز از ۱۵۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان کاهش دادیم که دغدغه مردم است. هزینه‌های عمومی آرامستان‌ها، بهشت امام رضا(ع) و بهشت رضوان را نیز کاهش دادیم تا عموم مردم هزینه کمتری پرداخت کنند و نرخ تورم خصوصا برای دهک‌های پایین کاهش یابد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: به محض اینکه این مصوبه به تایید فرمانداری برسد، اجرایی خواهد شد که احتمالا تایید آن توسط فرمانداری زمان زیادی طول نمی‌کشد.

وی در خصوص رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر مشهد عنوان کرد: پیشنهاد دیگری مطرح شده که منتظر ارائه طرح آن توسط آقای حاجی‌بگلو هستیم. طرح ایشان در کمیسیون تخصصی بررسی خواهد شد و راجع به آن نظر خواهیم داد. ممکن است این طرح به جمع‌بندی برسد، البته جنبه‌های فنی، اقتصادی و اجرایی آن باید بررسی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha