• سه‌شنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402012210684
  • خبرنگار : 71368

واکنش تشکری هاشمی به حواشی واگذاری اختیارات شرکت کنترل ترافیک

واکنش تشکری هاشمی به حواشی واگذاری اختیارات شرکت کنترل ترافیک

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نسبت به واگذاری اختیارات شرکت کنترل ترافیک به یک شرکت با امضاء عضو علی البدل شرکت کنترل ترافیک واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، جعفر تشکری هاشمی صبح امروز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به حواشی روز گذشته برای شرکت کنترل ترافیک تهران، گفت: روز گذشته نامه‌ای منتشر شد که بر اساس آن یک عضو علی البدل هیات مدیره شرکت کنترل ترافیک در نامه‌ای به زاکانی خواستار محول کردن ماموریت‌های شرکت کنترل ترافیک و دارایی‌های آن به شرکت رایانه شهر شد که شهردار تهران نیز با آن موافقت کرده است و کتبا دستور داده بود.

وی با بیان اینکه بر اساس ضوابط و اختیارات شورا و همچنین قانون تجارت، مراحل این واگذاری طی نشده، اظهار کرد: نه تنها واگذاری این اختیارات مصوبه شورا نداشته بلکه مطالعات نیز نداشته و خارج از چارچوب قانونی و همچنین رعایت سلسله مراتب و همچنین بدون اخذ مصوبه هیات مدیره و مجمع، چنین نامه‌ای نگاشته شده و شهردار هم موافقت کرده است و البته اگر همه این مراتب نیز رعایت می‌شد این واگذاری دستاوردی ندارد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز در صحن علنی توضیحات و مستندات قانونی را اعلام خواهم کرد، گفت: شرکت کنترل ترافیک یک سرمایه ارزشمند برای شهر است که در راستای انضباط بخشی ترافیک نقش مهمی دارد و نباید دستاوردهای آن را مخدوش کرد.

وی در پاسخ به این سوال که تجربه نشان داده که ممکن است مدیریت شهری به تذکرات اعضا توجه نکند، افزود: شورای شهر اختیارات کافی و لازم را دارد و شهردار تهران نیز باید بداند که قانون برای همه است و البته دقت داشته باشید که حرمت امامزاده را باید متولی نگه‌دارد و شورا ۲۱ عضو دارد که باید از قانون صیانت کنند و بر اجرای قوانین نیز نظارت داشته باشند.

مصوبات شورا کاغذ پاره است/۲۴ درصد دوربین‌های نظارت تصویری در حال حاضر خراب هستند

به گزارش ایسنا، جعفر تشکری هاشمی همچنین صبح امروز در جلسه شورای شهر تهران با ارائه نطقی در خصوص وضعیت شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران و تجمع روز گذشته تعدادی از پرسنل آن گفت: فعالیت حوزه سیستم حمل و نقل هوشمند در تهران از سال ۷۱ و با تاسیس شرکت کنترل ترافیک آغاز شد و از آن زمان تا کنون بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری و بیش از ۴۹۶ تقاطع هوشمند در تهران ایجاد شدند و ۳۰۰۰ دوربین ترافیکی نیز نصب شد و در سال ۹۳ نیز شورای شهر به صراحت بر ضرورت وجود و ادامه این شرکت تاکید کرد؛ اما متاسفانه در ۲۵ اسفند ماه سال گذشته یعنی در روزهای آخر سال یک عضو علی البدل این شرکت به همراه یک عضو علی البدل دیگر که اساسا اجازه دخالت و ورود به این شرکت را ندارند طی نامه‌ای به شهردار تهران پیشنهاد کردند که کلیه اعتبارات مربوط به سیستم حمل و نقل هوشمند، کلیه تجهیزات و دوربین‌ها به موسسه رایانه شهر منتقل شود و این در حالیست که عضو علی البدل به مانند یک بازیکن ذخیره است که اگر یک نفر خارج شد می‌تواند وارد شود.

وی با بیان اینکه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و معاون حمل و نقل از این موضوع بی اطلاع بودند و به جای آنکه این درخواست را در معاونت حمل و نقل ثبت کنند اول آن را در دبیرخانه دفتر شهردار ثبت می‌کنند، گفت: در ساعت ۱۸:۵۴ همان روزی که نامه ارسال شده است آن را تصویب می‌کنند و نه تنها اختیارات شرکت کنترل ترافیک را به این موسسه می‌دهند بلکه اعلام می‌شود که فیبر نوری مترو و سازمان فاوا هم به این موسسه داده شود و جالب است بدانید که معاون حمل و نقل وقتی در جریان این نامه قرار می‌گیرد با آن مخالفت می‌کند و می‌گوید که هیچ اقدامی تا بررسی موضوع نشود؛ اما نهایتا معاون مربوطه نیز مجبور می‌شود تا طی نامه‌ای ابلاغ اختیارات شرکت کنترل ترافیک به رایان شهر را بدهد و حالا که من این سخنان را اعلام می‌کنم یعنی کار تمام شده و ابلاغ‌ها هم انجام شده است و به قول آن آقا، گویا مصوبات شورای شهر فقط کاغذ پاره است و اعتبار بیشتر از این ندارد. چرا که نه مکاتبه‌ای با شورا شده و نه حتی تماسی در این خصوص با ما گرفتند و ما اطلاعات را از طریق فضای مجازی در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه مدیر دو شغله پیشین شرکت کنترل ترافیک تمام معاونین را در سطح شهر و تونل‌ها مستقر کرده است،‌ چرا که از پیش سناریوی دیگری برای این شرکت در نظر گرفته بودند، گفت: وضعیت و نگهداری تجهیزات در دوره دوستانی که همه آنها پای کار هستند بسیار ضعیف بوده، چرا که نسخه دیگری برای شهر پیچیده بودند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تجهیزات در آن دوره مدیریت افت زیادی داشته است، گفت: متاسفانه باید اعلام کنم که از ۴۹۶ تقاطع هوشمند تنها ۳۶۲ تقاطع هوشمند است و ۳۰ درصد مابقی خراب است.

وی افزود: مدام می‌پرسیم که چرا ترافیک در تهران است و چرا حل نمی‌شود؟ و باید بگویم شرکت کنترل ترافیک که وظیفه کنترل ترافیک را دارد ماه‌ها بدون مدیرعامل بود و مدیرعامل قبلی دو شغله آن دنبال سناریوهای دیگری بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه دوربین‌های نظارت تصویری در حال حاضر ۲۴ درصد خراب هستند، گفت: دوربین‌های وی ام اس ۳۱ درصد، تابلوهای متغیر ۴۴ درصد، تلویزیون‌های شهری ۴۵ درصد، تابلوهای کاهش آلودگی هوا ۴۵ درصد، دوربین‌های پلاک خوان ۴۸ درصد، دوربین‌های کنترل سرعت که وظیفه جان مردم را بر عهده دارند و با نصب آنها شاهد کاهش تصادفات فوتی بودیم ۶۰ درصد و دوربین‌های چراغ قرمز نیز ۴۷ درصد خراب است و متاسفانه شاهد بودیم که مدیران را ضربدری جابجا کردند. به گونه‌ای که یک مدیر که تحصیلاتش در حوزه عمرانی بود را در بخش برق و الکترونیک به کار گرفتند که حتی بلد نبود یک فازمتر در دست بگیرد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای بی هویت کردن شرکت کنترل ترافیک بکار گرفتند، گفت: شرکت کنترل ترافیک ۳۵۰ نفر پرسنل دارد که حالا بلاتکلیف شده اند. چرا که اعلام کردند که تنها ۷۰ نفر را به کار خواهند گرفت و مابقی پرسنل قرارداد هادیانشهر ببندند که اگر سال آینده آنها را نخواستند بیرون کنند و باید بگویم به دلیل همین بی توجهی‌ها تعداد زیادی از متخصصان این شرکت به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن هشدار نسبت به وضعیت شرکت کنترل ترافیک گفت که ۳۳ سال تجربه هوشمندسازی در تهران توسط مدیریت در سایه و اتاق فکرها در حال از بین رفتن است.

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: ۳۳ سال تجربه هوشمند سازی در مدیریت در سایه و اتاق‌های فکر این حوزه در حال از بین رفتن است و متاسفانه بارها در مورد حضور فیزیکی برادر عزیزی که حکمش ابطال شده و نباید در شهرداری باشد هشدار دادیم اما اتفاقی نیفتاده است.

وی با اشاره به برشمردن موارد غیر قانونی این انتقال وظایف گفت: بر اساس قانون هر گونه مکاتبه باید با مهر و امضاء شرکت باشد و همچنین نامه در دبیرخانه ثبت نشده و مجمع این شرکت هم از این جابجایی اختیارات بی اطلاع بوده است و حتما باید سه نفر پای این نامه را امضا می‌کردند و این موارد از جمله موارد غیر قانونی بودن این مصوبه است.

تشکری هاشمی افزود: کلیه اعتبارات شرکت کنترل ترافیک به موسسه رایان شهر منتقل شده که غیر قانونی است چرا که جابجایی و کم و زیاد کردن بودجه جزو اختیارات شورا و نه شهرداری است.

وی با قرائت یک بند از اساسنامه موسسه رایان شهر گفت: این قرارداد نه تنها اساسنامه شرکت کنترل بلکه اساسنامه موسسه رایان شهر را نیز نقض کرده است و در آخر اعلام می‌کنم که شورای شهر دستور دهد بلادرنگ همه ابلاغ‌های شهرداری متوقف شود تا مسیر قانونی طی شود و همچنین بازگشت همه اتفاقات به شرایط اولیه را خواهان هستم و شهرداری باید مطالعات و مستندات خود را به شورا ارائه کند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: در آخر می‌گویم که حرمت شورا را خودمان باید نگهداریم و اگر حرمت شورا شکسته شود فکر نمی‌کنم سنگ روی سنگ بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha