• شنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402011908402
  • خبرنگار : 50491

در گفتگو با ایسنا عنوان شد؛

گلستان بر لبه تیغ خشکسالی/ ۷ شهر خشک‌ترین پاییز و زمستان را تجربه کردند

گلستان بر لبه تیغ خشکسالی/ ۷ شهر خشک‌ترین پاییز و زمستان را تجربه کردند

ایسنا/گلستان معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان با بیان اینکه گلستان در طول ۱۵ سال گذشته هشت سال خشکسالی شدید را تجربه کرده است، گفت: احتمال دارد خشکسالی‌ تا چندین سال ادامه یابد.

محمد کردجزی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت بارش‌ها و روند خشکسالی در گلستان اظهار کرد: میانگین بارش باران استان گلستان در فروردین‌ماه برای‌ ایستگاه‌های مختلف در مناطق شرقی و غربی استان بین ۵۰ تا ۵۵ میلی‌متر است.  

وی با بیان اینکه بارش‌هایی که تاکنون اتفاق افتاده تأثیر آنچنانی بر روند خشکسالی گلستان نخواهد داشت، بیان کرد: تا پایان فروردین ماه سامانه بارشی قوی نداریم و بیشتر بارش‌ها در حد ملایم است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان اضافه کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هفته سوم فروردین از لحاظ بارشی شرایط نرمال و هفته چهارم افزایش جزئی در بارش را تجربه خواهد کرد و براساس داده‌های هواشناسی بارش‌های فروردین در حد نرمال و یا بیشتر از نرمال باشد.

کردجزی با بیان اینکه بارش باران در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری در گلستان در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود، یادآور شد: همچنین گلستانی‌ها در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری افزایش دما در حد نیم تا یک درجه را تجربه خواهند کرد.

وی میانگین بارش اردیبهشت ماه را حدود ۳۸ میلی‌متر و میانگین بارش خرداد ماه را ۲۰ میلی‌متر پیش‌بینی کرد و گفت:  در سه سال اخیر روند بارش‌ها در استان گلستان کاهشی است طوری که در سال زراعی گذشته نسبت به حالت نرمال شاهد کاهش ۱۸ درصدی بارش‌ها بودیم و سال قبل آن یعنی در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۲۵ درصد و در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حدود ۱۸ درصد کاهش بارندگی در گلستان به ثبت رسیده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان با تأکید بر اینکه در ۶ ماهه نخست سال زراعی ۱۴۰۲(از مهر ۱۴۰۱ تا پایان اسفند ۱۴۰۱) کاهش بارش در گلستان حدود ۴۲ درصد بوده است، افزود: از ابتدای سال زراعی تاکنون میانگین بارش در استان گلستان 180.5 میلی‌متر بوده که در مقایسه با بلندمدت ۱۲۸ میلی‌متر معادل ۴۱ درصد کاهش داشته است.

کردجزی با بیان اینکه بارش‌های گلستان از ابتدای سال زراعی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه با ۷۰ میلی‌متر کاهش معادل ۲۸ درصد همراه بوده است، خاطرنشان کرد: اکثر نقاط استان گلستان در ۶ ماهه اول سال زراعی خشک‌ترین دوران و یا به عبارتی خشک‌ترین پاییز و زمستان را تجربه کردند.

وی متذکر شد: در ۶ ماهه نخست سال زراعی خشکسالی‌های شدید تا بسیار شدید در اکثر نقاط استان رخ داده طوری که شهرهای گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، گرگان، بندرگز، اینچه برون و مینودشت خشک‌ترین ۶ ماهه سال زراعی را تجربه کردند.

خشکسالی تا کِی مهمان گلستان است؟
 

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان خاطرنشان کرد: با این وضعیت باید منتظر ماند تا در ۶ ماهه دوم سال زراعی جبران کاهش بارش‌ها در گلستان اتفاق بیفتد که بعید به نظر می‌رسد چراکه غالب بارش‌های گلستان در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد. وقتی در دوره پربارش کاهش ۴۳ درصدی بارش را تجربه کردیم در نیمه دوم سال زراعی هرگز شاهد بارش‌های آنچنانی نخواهیم بود.

کردجزی خواستار کاهش مصرف آب در همه بخش‌ها به ویژه در بخش کشاورزی شد و تأکید کرد: در این وضعیت رعایت الگوی کشت ضروری است، گلستان سه سال به طور مداوم خشکسالی را تجربه کرده و در طول ۱۵ سال گذشته نیز هشت سال خشکسالی شدید در گلستان به وقوع پیوسته است.

وی با اشاره به اینکه فشاری که به سفره‌های زیرزمینی وارد می‌شود جایگزین ندارد، گفت: استفاده از محصولات کم‌آب‌طلب در بخش کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش خانگی باید سرلوحه کار مردم گلستان باشد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان متذکر شد: اگر بخواهیم همان روش گذشته را ادامه دهیم در سال‌های نه چندان دور با مشکلات عدیده‌ای در تأمین آب روبه رو خواهیم شد، از سویی پیش‌بینی‌ها برای دهه‌های آینده نشان از افزایش بارش را نمی‌دهد اما دما افزایشی است؛ در واقع احتمال دارد خشکسالی‌ها تا چندین سال ادامه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha