• جمعه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۴:۴۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402011707781
  • خبرنگار : 71664

رئیس دانشگاه اصفهان:

شرایط برای جذب نخبگان در رشته‌های علوم‌پایه دانشگاه‌های بزرگ کشور فراهم شود

شرایط برای جذب نخبگان در رشته‌های علوم‌پایه دانشگاه‌های بزرگ کشور فراهم شود

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه توجه به رشته‌های مسئله‌محور اهمیت دارد، گفت: شرایط باید به نحوی باشد که هر دو گروه رشته‌های حاکمیت‌محور و مسئله‌محور در دانشگاه‌ها برای دانشجویان ارائه شوند. منظور از مسئله محوری این است که رشته‌ها با توجه به نیاز هر منطقه تقویت شوند.

دکتر حسین هرسیج در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه رشته‌های دانشگاهی به دو گروه "حاکمیتی" و "مسئله‌محور" تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: برخی از رشته‌ها حاکمیتی هستند و موجب اقتدار کشور می‌شوند؛ به همین دلیل ضروری است با توجه به نیاز کشور و توان دانشگاه‌های بزرگ بیشتر مورد توجه قرارگیرند.

وی ادامه داد: اگرچه رشته‌های علوم‌پایه مهم و ضروری به حساب می‌آیند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان ورود به این رشته‌ها کم و محدود است. دولت باید به صورت مستقیم برای حل این مشکل اقدام کند و از دانشگاه‌های کشور در جهت بهبود وضعیت رشته‌های کم‌طرفدار حمایت‌کند. شرایط را باید به سمتی پیش ببریم که امکان جذب نخبگان و افراد مستعد در رشته‌های علوم‌پایه دانشگاه‌های بزرگ کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها بخواهند زیرساخت‌هایشان را در زمینه علوم‌پایه تقویت کنند، نیاز به بودجه بیشتری دارند. سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید در این زمینه به دانشگاه‌ها کمک بیشتری کنند تا دانشگاه‌ها بتوانند نیروی متخصص در زمینه علوم‌پایه تربیت کنند و این نیروی متخص در جهت اهداف نظام گام بردارد.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: علوم‌پایه، نقش اساسی در توسعه کشور دارد. هنگامی که علوم فنی‌مهندسی را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این رشته‌ها ریشه در علوم‌پایه دارند. اگر رشته‌های علوم‌پایه همچنان ساده‌انگارانه مدیریت شوند، رشته‌های مهندسی هم در آینده با مشکلاتی روبرو می‌شوند. در چنین شرایطی باید به زیرساخت‌های علوم‌پایه توجه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha