• چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402011606709
  • خبرنگار : 50136

طی تعطیلات نوروزی ثبت شد؛

رشد ۴۶ درصدی بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی

رشد ۴۶ درصدی بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال، ۳۴۳ هزار و ۶۵۲ نفر از بناهای تاریخی و موزه‌های استان بازدید کردند که شاهد افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

صفری در گفت و گو با ایسنا افزود: از میان موزه‌های استان کاخ‌موزه باغچه‌جوق ماکو با ۱۲ هزار نفر، موزه مردم‌شناسی ارومیه با هفت هزار نفر بازدید بیشترین اقبال را داشته است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۲۲ واحد اقامتی اعم از هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، واحدهای بوم‌گردی و اقامتگاه سنتی و مجتمع گردشگری و تفریحی با دو هزار و ۱۸۳ اتاق و پنج هزار و ۱۶۶ تخت اقامتی برای اسکان مسافران آماده شده بود،افزود: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین سالجاری، در مجموع ۸۲ هزار و ۱۴۶ نفر در مکان‌ها و نیز مراکز اسکان فرهنگیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان و سایر ستادها اقامت داشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی داشته است همچنین در این بازه زمانی ضریب اشغال مراکز اقامتی استان نیز در این مدت ۳۰ درصد بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان بابیان اینکه آذربایجان غربی دارای یک هزار و ۷۴۹ اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی از جمله تخت سلیمان تکاب، قره‌کلیسا چالدران، کلیسای زور زور ماکو، دریاچه ارومیه و مراسم مذهبی بادراک است که در ایام عید پذیرای مسافران بود، اظهار کرد: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین امسال، تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی استان برابر با یک میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۲۰ نفر بوده که افزایش ۴۲ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته داشته است. 

صفری ادامه داد: در سطح استان مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با ۱۶ هزار بازدید بیشترین تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی را داشته و پس از آن مجموعه جهانی قره‌کلیسا چالدران با پنج هزار و ۵۰۰ نفر در رتبه دوم قرار دارد. 

وی گفت: همچنین در این مدت از میان جاذبه‌های طبیعی استان نیز آبشار شلماش با ۴۵ هزار نفر، دریاچه ارومیه با ۴۲ هزار نفر و غار سهولان مهاباد با ۲۴ هزار نفر بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را داشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه امسال ۱۲۶ عنوان برنامه نوروزگاه در ۴۳ مکان تاریخی و گردشگری سطح استان برگزار شد، گفت: در نوروزگاهها برنامه‌های آیینی و سنتی از جمله تکم‌گردانی، سایاچی محمد، سوچرشنبه‌سی، توپراق‌چرشنبه‌سی، کوساگلین، کوسه به داس، اجرای موسیقی سنتی، برگزاری مسابقات بومی مثل طناب‌کشی، جورابین، یومورتا دویوشدورما و ... اجرا و در ۴۹ مکان سفره‌هفت سین و بایرام سوفراسی چیده شد. 

صفری خاطرنشان کرد: امسال ۳۵ هزار عدد اقلام تبلیغاتی اعم از کتابچه، بروشور، نقشه، بنر، بسته‌های فرهنگی و مذهبی در میان مسافران توزیع شد که رشد هفت برابری داشته و نیز ۱۱۰ پکیج تبلیغاتی شامل فلش مموری، سوغات، صنایع‌دستی و ... هم تهیه و توزیع شد و با همکاری شهرداری در ۲۰ مکان تاریخی و گردشگری ارومیه کد QR نصب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha