دکتر سید منصور واعظپور در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه برگزاری و به طور کلی وجود کنکور، عدالت آموزشی را زیر سوال میبرد، ادامه داد: برخی مدارس غیرانتفاعی در برخی از مناطق شهر تهران از معلمان تراز اول بهرهمیبرند و مباحثی که برای دانشآموزان این مدارس ارائه میشود، گاهیاوقات بالاتر از سطح دبیرستان است.
وی ادامه داد: سوالات کنکور برای دانشآموزان این مدارس تمرین و تکرار میشود. به جای اینکه درسخواندن را به دانشآموزان این مدارس آموزش دهند، نحوه و هنر تستزدن را به آنها میآموزند. به طور معمول، نفرات برتر کنکور از این مدارس هستند و تعداد افراد برتر که اهالی شهرهای دیگر هستند، کمتر است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه با برگزاری کنکور، آموزش تحت تاثیر کنکور قرار میگیرد و این یکی از معضلات آزمون ورودی دانشگاهها به حساب میآید؛ توضیح داد: در این صورت به جای اینکه فرض در آموزش و پرورش بر یادگیری دانشآموز باشد بر هنر تستزنی متمرکز است که این مسئله در درس ریاضی بیشتر به چشم می خورد و نمود دارد. افزایش قدرت تجزیه و تحلیل، حل مسئله و تفکر منطقی از اهداف آموزش ریاضی در مدارس است و در کنار این مسائل، برای دانشآموزان نیز کاربردهایی در آینده دارد. به جای اینکه به این مولفهها توجهکنند، در کانون توجه قراردادن هنر تستزنی سبب میشود که اهدافی مانند افزایش قدرت تجزیه و تحلیل، حل مسئله و تفکر منطقی از بین برود.
این استاد دانشگاه گفت: با این شیوه، معلم فقط انتخاب گزینه صحیح را به دانشآموزان میگویند اما چرایی و صحیح بودن یک گزینه را بیان نمیکنند. به طور کلی طی این سالها توجه به تستزنی و شیوه قدیم برگزاری کنکور، آموزش و عدالت آموزشی را تحتالشعاع خود قرار داده بود.
وی با بیان اینکه مادامیکه دانشگاههایی مانند امیرکبیر، صنعتیشریف و تهران و رشتههایی مانند پزشکی و دندانپزشکی وجود دارند، نمیتوان کنکور را از میان برداشت؛ افزود: رقابت برای ورد به این دانشگاهها و تحصیل در رشتههایی از این دست زیاد است. معتقدم باید یک امتحان مجزا برای ورود به دانشگاه وجود داشته باشد.
دکتر واعظپور با بیان اینکه شیوه برگزاری کنکور باید به هر نحوی اصلاح میشد، تصریح کرد: به عنوان عضو انجمن ریاضی ایران به همراه تعدادی از همکارانم چندین سال به دنبال اصلاح کنکور بودیم. ما به دنبال توجیهکردن اصلاح کنکور بودیم. زیرا با برگزاری کنکور تلاشهای چندین سال دانشآموز فقط در عرض چند ساعت سنجیده میشد که این از معضلات شیوه قدیم برگزاری کنکور بود.همچنین به طور قطع، داوطلبان کنکور در زمان برگزاری آزمون ورود به دانشگاهها استرس بسیار شدیدی را تجربه میکنند و این احتمال وجود دارد که دانشآموزان در روز آزمون با چالشهایی مواجه شوند.
رئیس اسبق انجمن ریاضی ادامه داد: بروز چنین مسائلی سبب میشود که نتایج چندین ساله تلاش دانشآموز در عرض چند ساعت از بین برود و داوطلب به ناچار یک سال برای کنکور بعدی به انتظار بنشیند. بروز چنین شرایطی یک معضل بود، بنابراین تعدد دفعات برگزاری کنکور میتواند برای حل مشکلات یاد شده اثربخش باشد.
این استاد دانشگاه گفت: افزایش تعداد دفعات کنکور سبب میشود هنگامی که دانشآموزان از نظر روحی در شرایط مساعدی قرار داشتند در کنکور شرکت کنند. طرح افزایش تعداد دفعات برگزاری کنکور از سوی انجمن ریاضی ارائه شد و ما این موضوع را مطرح کردیم می شود کنکور افزایش حداقل 2 بار در سال برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری کنکور 2 مرتبه در سال از نقاط قوت تغییرات کنکور به حساب میآید و به عدالت آموزشی کمک میکند. برخی بر این باور هستند، برگزاری کنکور 2 بار در سال مختص دانشآموزان مقطع دوازدهم است اما دروس این افراد به پایان نرسیده و باید در آزمون تیر ماه شرکت کنند. البته ممنوعیتی مبنی بر شرکت در مرحله اول وجود ندارد و آنها میتوانند به صورت آزمایشی در نوبت اول شرکت کنند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: بررسیها حاکی از آن که بیش از 60 درصد داوطلب هر کنکور، داوطلبانی آزمونهای قبلی هستند.با شیوه برگزاری کنکور یک بار در سال، این داوطلبان، یک سال به انتظار کنکور بعدی مینشستند و در این مدت تحت تاثیر شدیدترین فشارها قرار میگرفتند. کاهش فاصله زمانی برگزاری کنکور هیچ اشکالی ندارد و از این طرح طرفداری میکنم.
وی در پاسخ این پرسش "هنگامی که کنکور یک بار در سال برگزار میشد، بسیاری از داوطلبان کنکور تر جیح میداند که یک سال دیگر درس بخوانند و شانس خود را بار دیگر در کنکور امتحان کنند اما برخی از رشتههای دانشگاهی به طور مثال رشتههای علومپایه را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب نکنند. برگزاری 2 بار کنکور در سال بر این روند چه تاثیری دارد؟" گفت: برخی از داوطلبان، 4 سال در کنکور شرکت میکردند و سپس به این نتیجه میرسیدند که توانایی پذیرفته شدن در رشته پزشکی را ندارند. برگزاری کنکور 2 بار در سال سبب میشود که این گروه از داوطلبان پس از 2 سال به این نتیجه برسند که می توانند و یا نمیتوانند در رشته پزشکی پذیرفته شوند. برگزاری کنکور ۲ بار در سال هیچ ضرری برای رشتههای علومپایه مانند ریاضی ندارد.
استاد دانشکده ریاضی و علومکامپیوتر دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: کسانی که رشته ریاضی را انتخاب میکنند علاقمند به این رشته هستند و کسانی که به اجبار این رشتهها را انتخاب کردهاند، هیچگاه موفق نمیشوند. اگر برگزاری کنکور 2 بار در رشتههای علومپایه را تحت تاثیر قرار میداد، انجمن ریاضی برای برگزاری کنکور 2 بار در سال گام برنمیداشت.
دکترواعظپور درباره تحت تاثیر قرار گرفتن عدالت آموزشی با شیوه برگزاری جدید کنکور گفت: بسیاری از مناطق حتی مناطق مرزی، مطالعات برخی از دروس تخصصی مانند ریاضی را در سبد مطالعاتی خود نداشتند. داوطلبان ترجیح میدادند زمانی که برای خواندن دروس ریاضی و فیزیک درنظر گرفتهاند برای دروسی عمومی که راحتتر است، صرفکنند و نمره بهتری کسب کنند.به این ترتیب، طی سالها توجه به دروس تخصصی و اصلی کاهش یافت و توجه به دروس عمومی افزایش یافت. همچنین مشاوران به دانش آموزان توصیه میکردند که برای بالابردن درصد خود روی دروس عمومی متمرکز شوند.
رئیس سابق انجمن ریاضی خاطرنشان کرد: برخی از داوطلبان کنکور که در رشتههای مهندسی دانشگاههای متوسط پذیرفته میشوند، درس ریاضی را صفر درصد زدهاند. پذیرش در رشتههای مهندسی با نمره دروس عمومی به دست آمده، این جریان به رشتههای دانشگاهی ضربه شدیدی وارد میکند. بنابراین لازم بود که نقش دروس عمومی در تعیین رشته کم شود. با شیوه کنونی، تعیین رشته بر اساس دروس نمره تخصصی است و این موضوع سبب میشود که دانشآموزان به دروس تخصصی بیشتر توجه کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش کنکوری ها توسط آموزش و پرورش اجرا میشود، تصریح کرد: این موضوع قابل بحث است. انجمن ریاضی پیشنهاد داد که کنکور برای دروس عمومی و تخصصی به صورت مجزا برگزار شود؛ هنگامی که داوطلب نمرهای در کنکور عمومی کسب کرد تا 2 سال بتواند تنها در کنکور دروس تخصصی شرکت کند. اما دست اندرکاران برگزاری کنکور تصمیم دارند تاثیر دروس عمومی بر مبنای ارزشیابی دروس مدرسه انجام شود. من بر این باور هستم که این موضع تاثیر بر عدالت آموزشی ندارد چرا که دانشآموزان میتوانند دروس عمومی را بخوانند و با درصد بالا بزنند.
وی با بیان اینکه انتقادهایی نسبت به جداسازی دروس عمومی از تخصصی مطرح میشود، تصریح کرد: من بر این باور هستم که هیچ ایرادی نسبت به شیوه برگزاری کنکور نیست. اگرچه توجه به دروس تخصصی در کنکور مهم است اما این پرسش "آیا آموزش و پرورش میتواند امتحانات یکسان برگزار کند و امنیت امتحان را تضین کند؟" مطرح میشود. زیرا معتقدم آموزش و پرورش باید جلوگیری از تقلب و تصحیح درست اوراق امتحانی را تضمین کند.
وی ادامه داد: ما اعضای انجمن ریاضی چندین جلسه با مسئول سنجش آموزش و پرورش صحبت کردیم، آنها وعده دادند که اصالت امتحانات را تضصمین کنند و تیمی نیز برای این موضوع درنظر گرفتهاند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه به نحوی ۲ سازمان سنجش در برگزاری کنکور امسال نقش دارند، توضیح داد: ۶۰ درصد نمره کنکور در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور و 40 درصد در اختیار آموزش پرورش است که به سابقه تحصیلی دانشآموزان مربوط میشود. سازمان سنجش برای برگزاری کنکور از ساختار و دستگاههای بسیاری استفاده میکند و هزینه خرید دستگاههای تصحیح پاسخنامه، هزینه طراحی سوالات و برگزاری کنکور را از محل حق شرکت در آزمون تامین میکند. سازمان سنجش میتواند بخشی از حق ثبتنام دریافتی از داوطلبان را برای تصحیح اوراق امتحانی به آموزش و پرورش اختصاص دهد. زیرا با وجودی که ۴۰ درصد تعیین نتیجه کنکور در اختیار آموزش و پرورش است اما بایت هزینه های این کار هیچ پولی دریافت نمیکند.
انتهای پیام
نظرات