به گزارش ایسنا، ترامپ که بیش از هر سیاستمدار دیگری به صورت آنلاین پول جمع آوری کرده است، دیگر نمیتواند ده ها میلیون دنبال کننده فیس بوک خود را با درخواستهای جمع آوری کمکهای مالی به طور ستقیم هدف قرار دهد و همچنین نمیتواند کاربرانی را پیدا کند که دیدگاه های سیاسی مشابهی داشته باشند. این امر باعث سخت تر و پر هزینه تر شدن حامیان مالی می شود. در حالی که این تغییرات روی هر کمپین مردمی که برای جمع آوری پول به فیس بوک متکی است، تاثیر می گذارد، رئیس جمهور سابق آمریکا لازم است ارتش حامیان مالی کوچک خود را بیش از قبل افزایش دهد.
روز جمعه، پست "من برگشتم" ترامپ در فیس بوک، اولین پست او از سال ۲۰۲۱ و پس از لغو تعلیق او در ژانویه بود. متا پلتفرمز که شرکت مادر فیس بوک است، او را به دلیل تشویق هوادارانش برای راهپیمایی در برابر ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱، به مدت دو سال از ورود به حسابهای خود محروم کرده بود. ترامپ اکنون شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را برنامه ریزی می کند.
اما اوضاع فرق کرده است و در انتخابات ۲۰۲۴، نخستین باری خواهد بود که نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری با از دست دادن اطلاعات سیاسی فیس بوک، دست و پنجه نرم خواهند کرد. ترامپ تقریبا در شش هفته پس از اعلام سومین نامزدی ریاست جمهوری خود، ۹۱ سنت برای جمع آوری هر دلار هزینه کرد که یک بازگشت سرمایه ناپایدار است و او باید میلیونها مشارکتکننده دیگر را پیدا کند که هر بار ۱۰ یا ۲۰ دلار بدهند زیرا بسیاری از اهداکنندگان عمومی حزب جمهوریخواه، گفتهاند که این بار از او حمایت نخواهند کرد. کمککنندگان مالی دیگری که زمانی وفادار بودند، مانند میلیاردر میریام ادلسون، گفته اند که قصد دارند خارج از نبرد نامزدی بمانند که در آن، ترامپ با چندین رقیب احتمالی از جمله ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و همچنین مایک پنس، معاون سابق رئیسجمهور که از حمایت ثروتمندان برخوردار است، روبروست.
گزینههای تبلیغات هدفمند که حذف آنها در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شد، تا آوریل از بین رفتند. تحلیل بلومبرگ نیوز نشان میدهد که در نتیجه این تغییرات، هزینههای تبلیغات احزاب در فیس بوک به شدت کاهش پیدا کرده است. هزینههای نامزدهای فعلی مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۰، به میزان ۴۰ درصد کاهش یافت و در ابتدای سال جاری، نسبت به آمار سالهای قبل، هزینه تبلیغات سیاسی در فیس بوک کمتر شد.
حذف این گزینهها برای قرار دادن تبلیغات سیاسی در محل ایده آل، به خصوص برای ترامپ دشوار است که از سال ۲۰۱۵، بیش از ۱.۲ میلیارد دلار از کمککنندگان کوچک جمعآوری کرده است که عمده آن، از طریق این پلتفرم شبکه اجتماعی بوده است. بررسی آمار کمیسیون انتخابات فدرال توسط بلومبرگ نشان میدهد که بسیاری از اهداکنندگان، فقط یک بار کمک میکنند و از میان عده ای که چندین بار کمک مالی میکنند، بیش از نیمی از آنها پس از ۹۰ روز از اولین مشارکت خود، کمک کردن را متوقف میکنند.
جمع آوری کنندگان کمکهای مالی دیجیتالی می گویند: قبل از تغییرات فیس بوک، کمپینهای تبلیغاتی میتوانستند کاربران را بر اساس تعامل آنها با مسائل سیاسی و اجتماعی هدف قرار دهند و سپس تبلیغاتی را مطابق با تمایل آنها به آنها نشان دهند و آنها می توانستند به افرادی دسترسی پیدا کنند که تعامل سیاسی بیشتری در قیاس با کاربران عادی فیس بوک داشتند. همچنین میتوانستند درخواستهایی را به عنوان مثال برای حامیان انجمن ملی تفنگ یا گروه والدین ارسال کنند. به همین دلیل است که کمپینها، ۸۸۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ در این پلتفرم هزینه کردند. کمپینها با از دست دادن دسترسی به آمار سیاسی، تنها میتوانند از معیارهای کمتر مرتبطی مانند سن، مکان، جنسیت و علایق عمومی استفاده کنند. اما بعید است که اکثر کاربران آنقدر به سیاست علاقه داشته باشند که به هر نامزدی کمک مالی کنند.
به گفته خریداران تبلیغات دیجیتالی، عوامل دیگری در کاهش امکان یافتن کمک کنندگان در فیس بوک نقش داشته است. این شرکت تقریبا تمام تبلیغات سیاسی را پس از انتخابات ۲۰۲۰ ممنوع کرد. سپس، پس از حمله ششم ژانویه حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، این ممنوعیت تا مارس ۲۰۲۱ تمدید شد. همچنین پس از انتخابات ۲۰۱۶، فیس بوک که متهم شده بود گذاشته است اطلاعات نادرست در این پلتفرم انتشار پیدا کند، رویت پذیری پست های سیاسی را برای کاربران کاهش داد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، ترامپ جمعه گذشته تلاش کرد تا فضای کمپینی که در جریان آن، فیس بوک به جمع آوری بخش عمده ۲۵۰ میلیون دلار کمک مالی از طریق آنلاین کمک کرده بود را زنده کند. او در ویدئوی ۱۲ ثانیهای که از سخنرانی شب پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ در فیس بوک منتشر کرد، گفت: متأسفم که شما را منتظر نگه داشتم، کار پیچیده ای است.
انتهای پیام
نظرات