«محمد زاده رحمانی» مشاور استاندار یزد در امور اقتصادی طی یادداشتی در این باره آورده است؛ «در پانزدهم دیماه سال ۱۳۴۸ بود که اولین هواپیما در سایت ۵۸۷ هکتاری فرودگاه یزد به زمین نشست ولی اواسط دهه ۶۰، چهره ماندگار یزد و ایران، عالم اهل عمل و یکی از راهبران انقلاب اسلامی یعنی حضرت آیت الله شهید صدوقی (ره) اقدام به جمع آوری و تامین بودجه برای توسعه این فرودگاه کرد؛ به گفته شاهدان و دست اندرکاران ساخت این فرودگاه، حدود ۵۸۰ میلیون تومان در آن زمان خرج شد تا فرودگاه تکمیل و مجهز شده و به یکی از ترمینالهای مهم مسافربری سازمان هواپیمایی کشوری تبدیل شود.
از آن زمان تاکنون، بجز انجام طرحهای توسعهای، تقریبا هیچ اقدام تحولی در حوزه پرواز و خطوط پروازی استان رخ نداده بود تا این که در بهمن ماه امسال شاهد شروع به کار و آغاز پروازهای شرکت هواپیمایی «یزد ایر» بودیم و این بار نام پر افتخار یزد روی بدنه چهار پرنده غول پیکر نقش بست و در فرودگاههای بینالمللی طنینانداز شد.
گرچه روز موعود و اعلام رسمی به نتیجه رسیدن این ابرپروژه در ۲۸ بهمن ماه بود لیکن جدای از تامین اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی و اخذ مجوز آن در سیستم پیچیده و هزار توی اداری که هر کدام یک فرآیند گام به گام و طاقت فرسا را داشتند، انجام هماهنگیها و تعریف و پیشبرد این ابرپروژه نیاز به یک انگیزه و قدرت بزرگ پیگیری کننده داشت که اگر این دو در وجود بالاترین مقام اجرایی استان جمع نشده بودند، امکان به نتیجه رسیدن آن تقریباً صفر بود.
پرواز هواپیماهای «یزد ایر» در داخل و خارج از کشور علاوه بر ایجاد غرور و افتخار در کسانی که تعلق و دلبستگی به این آب و خاک دارند، موجب رونق زیر شاخههای گوناگون گردشگری، افزایش شتاب سرمایهگذاری و اثرات پروانهای آن در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان شده و از دیدگاه تخصصیتر باعث تکمیل بسته ترکیبی حمل و نقل استان به عنوان مرکز ثقل ترانزیت کالا و مسافر در فلات مرکزی ایران شده و نقش یزد در برنامه استراتژیک «کمربند و جاده» چین که به نوعی همان طرح احیای جاده ابریشم بوده و همچنین برنامه بلندپروازانه هند معروف به طرح «مونسون» را برجسته و اثرگذارتر میکند.»
انتهای پیام
نظرات