• چهارشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122417770
  • خبرنگار : 50509

عضو شورای اسلامی مشهد:

احیاء روابط اجتماعی و هویتی مشهد ماندگاری زائران در شهر را به دنبال خواهد داشت 

احیاء روابط اجتماعی و هویتی مشهد ماندگاری زائران در شهر را به دنبال خواهد داشت 
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی مشهد گفت: امید است در مسیر احیاء روابط اجتماعی و هویتی شهر مشهد حرکت کنیم، چراکه اگر برنامه‌ریزی‌ها درست انجام شود ماندگاری زائر در شهر نیز بیشتر خواهد شد.

مهدی ناصحی، امروز ۲۴ اسفند ماه، در آیین افتتاح گذر محلات تاریخی اظهار کرد: آنچه که از تاریخ امروز دراختیار ماست به ۲ حوزه سیاسی، هنر و معماری محدود می‌شود و متاسفانه سایر موضوعات تاریخی ذیل تاریخ سیاسی پوشیده می‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 

وی با ابیان اینکه متاسفانه سایر جنبه‌های تاریخی را عمومی‌سازی نکردیم، افزود: امروزه در خصوص روابط اجتماعی انسان‌ها که عنصر اصلی هویت‌ساز تاریخ ماست اطلاعات درستی نداریم مگر در برخی کتب و رسانه‌ها، که آن‌ها نیز کافی نیستند. البته می‌توان گفت که سنت‌ها از طریق مذهب منتقل می‌شوند و نیازی به علم ندارند.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی مشهد ادامه داد: مشهد نسبت به سایر تمدن‌های همجوار خود سابقه تاریخی دیرینه‌ای ندارد، اما به برکت مضجع نورانی امام رضا(ع) و مهاجرت‌هایی که صورت گرفته درهمین مدت کوتاه یک تاریخ غنی و روابط اجتماعی قوی به دست آورده است.

ناصحی با تاکید بر احیاء و بازتولید هویت مشهد، عنوان کرد: در هر گوشه‌ای از شهر با آثاری مواجه هستیم که مبتنی بر رویکردهای مختلفی شکل گرفته‌اند که مختص مشهد هم نیستند، اما مجموعه‌ای از آثار معماری وهنری مشهد را تشکیل می‌دهد که با اتکا به این مجموعه می‌توان فرهنگ و هویت مشهد را احیاء و بازتولید کرد.

حفظ فضای تاریخی شهر از مهمترین وظایف شهرداری است

وی به تعریف هویت پرداخت و گفت: مهمترین وظیفه‌ ما در شهرداری حفظ فضاهای تاریخی است که در اختیارداریم و این امر اولین گام و مقدمه احیاء هویت است. یکی از آسیب‌های ما تملک فضاهای تاریخی است، بخش خصوصی تمایل دارد از زمین‌های باارزش خود در اطراف حرم مطهر رضوی نهایت استفاده را ببرد.

ناصحی ادامه داد: نکته جالب توجه اینجاست که در تمام دنیا زمین‌های نزدیک مکان‌های مقدس گرانترین‌‎ زمین‌ها هستند؛ ما به عنوان مدیریت شهری مکلف هستیم کاربری گذشته را حفظ کنیم.

وی احیاء روابط اجتماعی را گام دوم احیاء هویت تاریخی برشمرد و خاطرنشان کرد: برای این مورد باید از سخت‌افزار عبور کرده و برنامه‌ریزی خود را به سمت احیاء نرم‌افزاری روابط اجتماعی تاریخی سوق دهیم که بسیار هم با ارزش است.

ناصحی افزود: امید است در مسیر احیاء روابط اجتماعی و هویتی شهر مشهد حرکت کنیم، چراکه  اگر برنامه‌ریزی‌ها درست انجام شود ماندگاری زائر در شهر نیز بیشتر خواهد شد و عواید بسیاری نیز به همراه خواهد داشت، به عنوان مثال در کنار این اتفاقات بسیاری از مشاغل احیاء و بسیاری از هنرها حفظ می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha