• یکشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401122114588
  • خبرنگار : 50490

یک دامدار مازندرانی مطرح کرد

فروش دام به دلیل کمبود نهاده‌های دامی

فروش دام به دلیل کمبود نهاده‌های دامی

ایسنا/مازندران یکی از دامداران مازندرانی با تاکید بر این مطلب که دامداران انتظار دارند که دولت از آنها حمایت کند تا ورشکسته نشوند، گفت: سهمیه خوراک به ازای هر دام پنج کیلو تعیین شده است، آن هم هر سه ماه یکبار بوده که در سال ۱۴۰۱ این سهمیه نیز کاملا حذف شد.

با افزایش چشمگیر و بدون توقف قیمت ارز، تورم و گرانی بی‌سابقه نهاده‌های دامی، شاهد کاهش قدرت خرید مصرف کننده و همچنین کم شدن توان مالی دامداران برای تامین تغذیه و نگهداری از دام‌های خود هستند.

 دامداران به ناچار در حال فروش دام‌های خود به دلالان سودجو هستند و واسطه‌ها هم با استفاده از شرایط ارزی موجود و سودآوری بیشتر اقدام به قاچاق آن به خارج از مرزها می‌کنند چرا که پولش را به دلار دریافت خواهند کرد.

عیسی عالیشاه یکی از دامداران مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اهل روستای افراچال از بخش دودانگه ساری هستم که به مدت ۶۰ سال به شغل دامداری پرداختم.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۰۰ راس دام داشتم، افزود: ۵۰ راس دام خود را در سال ۱۳۹۵ و مابقی را چندماه گذشته فروختم و از دامداری فاصله گرفتم.

عالیشاه این دامدار ۶۸ ساله ساروی، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۵ نصف دام خود را به خاطر گرانی خوراک دام فروختم و چون منبع درآمدی نداشتم سعی کردم با چشم پوشی از نیازهای ضروری زندگی به این شغل ادامه دهم منتهی قادر به ادامه نشدم و به اجبار به فروش بقیه دام‌ها روی آوردم.

وی با اشاره به اینکه دولت در چندسال اخیر نه تنها در حوزه تخصیص خوراک دام بلکه در بخش تسهیلات بانکی برای پایداری شغل دامداری اقدامی نکرده است، گفت: مهم‌ترین بیماری دام بیماری تب برفکی است که در گذشته با همکاری جهاد کشاورزی واکسن رایگان دریافت می‌کردند اما در حال حاضر این واکسن‌ها با قیمت بسیار بالا دریافت می‌شود که این عامل مهمی در تلف شدن دام‌های بزرگ در کشور است.

 وی محوری‌ترین مشکل دامداری را خوراک دام برشمرد و یادآور شد: زیرا تغذیه نامناسب سبب می‌شود بازدهی مناسب را نداشته باشد زیرا دولت بعد از حذف سهمیه نهادهای دامی تمهید دیگری برای جبران این نارسایی‌ها اتخاذ نکرده است.

عالیشاه با بیان اینکه قیمت شیر از دامداری بسیار کم‌تر از قیمت کارخانه است، گفت: تفاوت قیمت شیر از دامدار تا شرکت سبب شده تا انگیزه‌ای برای تولید نباشد این نبود توازن نه تنها به نفع دامدار بلکه مصرف کننده هم نیست.

وی با بیان اینکه تنها خواسته دامدار برای ادامه کار تخصیص سهمیه یارانه‌ای خوراک دام  به دامدار است، یادآور شد: بی‌توجهی دولت به حوزه کشاورزی واسطه را فربه کرده و نابودی دامداری رقم خورده است.

عالیشاه خاطرنشان کرد: حضور همین واسطه‌ها در صنعت دامداری عامل اصلی حذف سهمیه دامداری‌ها بوده است، شایسته بود دولت سهمیه را در اختیار یک شرکت معتبر قرار می‌داد تا واسطه‌ها امور را به دست نگیرند.

حمل دام بدون مجوز از دامپزشکی قاچاق و با متخلف برخورد می‌شود

و اما معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مقابل اظهارات دامدار مازندرانی در گفت‌وگو با ایسنا، از ارائه خدمات ویژه جهاد کشاورزی به دامداران خبر داد و با اشاره به حذف ارز ترجیحی و جایگزینی ارز نیمایی، گفت: سازمان حمایت ازمصرف کننده سبوس را با قیمت کیلویی ۶ هزار تومان دست مصرف کننده قرار می‌دهد.

مسعود احمدی حاجی، افزود: اگرچه قیمت جو از یک‌هزار و ۸۰۰ تومن به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید اما قیمت گوشت نیز از ۶۰ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان افزایش یافت.

این مسئول از توزیع نهادهای دامی با نصف قیمت بازار برای دامداران دودانگه و چهاردانگه ساری در دامداری خبر داد و گفت: مازندران تنها استانی است که در توزیع ارز پنج هزار و ۵۰۰ و هفت هزار و ۷۰۰ به دامداران موفق بوده است.

وی یادآور شد: دامداران می‌توانند جو مورد نیاز را با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ذرت را با قیمت ۵ هزار و ۱۰۰ و سبوس را با قیمت ۶ هزار تومان به هرمیزان نیاز دارند دریافت کنند.

احمدی حاجی با اشاره به اینکه هرگونه حمل دام بدون مجوز دامپزشکی قاچاق محسوب می‌شود، گفت: در صورت قاچاق دام پلیس امنیت با آنها برخورد جدی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha