• دوشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401121510944
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

کاهش مشکلات کشاورزان سیستان و بلوچستان در مبارزه با آفات گندم

کاهش مشکلات کشاورزان سیستان و بلوچستان در مبارزه با آفات گندم

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل غله سیستان و بلوچستان گفت: کاهش سطح مبارزه شیمیایی مزارع گندم استان در سال جاری نشان می دهد که مشکلات کشاورزان در مبارزه با آفات و بیماریهای این محصول مهم استان بسیار کمتر از سالهای گذشته است.

محمدرضا سرگزی امروز دوشنبه در شورای آرد و نان افزود: بیماری فوزاریوم سنبله گندم به دلیل تولید توکسین ( سم قارچ عامل) در دانه های گندم ،خوشه گندم را آلوده و بذرها را چروکیده می کند و درنهایت کیفیت گندم ازبین می رود، و آرد استحصالی و نان تولیدی دچارمشکل می شود که سبب بروز مشکلات گوارشی انسان و دام و سرطان می شود.

وی تصریح کرد: هر نهاد و سازمانی که بخشی از اقدامات کاشت داشت و برداشت فرآیند گندم را متولی است، چنانچه به موقع وظایف مربوطه را انجام دهند در ارتقاء کیفیت محصول که به عنوان مواد اولیه نان می باشد مفید، ریزش و ضایعات این مائده الهی به حداقل خواهد رساند.

سرگزی بیان کرد: خسارت سن معمولی گندم در کشور به دو صورت کمی و کیفی است و در خسارت کمی تعداد بوته در واحد سطح کاهش می یابد اما در خسارت آرد حاصله از گندمهای سن زده به علت تخریب گلوتن ( پروتئین گندم) خواص نانوایی آرد حاصل کاهش  پیدا میکند.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کنترل شیوع این آفت افزود: آموزش و ترویج علوم مربوطه به کشاورزان منع سم پاشی بی رویه اراضی که خسارت آفت در آنها متحمل نیست، توسعه کشت زود هنگام و برداشت به موقع و در نهایت کنترل آفت بایکی از سموم مؤثر و سالم از جمله این اقدامات می باشد .

وی افزود: اگر آموزش و ارتقاء مهارت کارگران، واحدهای نانوایی و آردسازی، بهبود و اصلاح فرآیند تولید محصول گندم،بهسازی و بازسازی تجهیزات و دستگاههای کارخانجات آردسازی واحدهای نانوایی همچنین اختلاط مناسب گندمها در مراکز ذخیره سازی، سیلوها و انبارها مکانیزه، اصلاح سیستمهای حمل و نقل وغنی سازی واستراحت آرد وتمامیت درصدهای سبوس گیری انواع آردهای تولیدی به ویژه آرد خبازی ،افزایش بهبود دهنده ها در فرآیند تبدیل آرد و تهیه نان،چگونگی به عمل آوری خمیر و استراحت آن و سایر موارد مرتبط به تولید آرد و تهیه نان از جمیع جهات که به شکلهای علمی بررسی و کارشناسی شده مورد توجه و مدنظر قرار گرفته شود در کیفیت آرد و نان تولیدی هیچگونه مشکلی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha