• یکشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۱:۰۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401121410547
  • منبع : نمایندگی قزوین

باتری، قلب تپنده خودرو شما

باتری، قلب تپنده خودرو شما

ایسنا/قزوین بر کسی پوشیده نیست که عملکرد و طول عمر باتری خودرو تا حد زیادی تحت تأثیر دما است. بیشتر مردم معتقدند هوای سرد چیزی است که باتری ماشین را از بین می‌برد، اما هوای گرم است که طول عمر باتری را کوتاه می‌کند. وقتی باتری سرد می‌شود، واکنش‌های شیمیایی کند می‌شوند.

واکنش‌های شیمیایی آهسته‌تر می‌تواند عمر مفید باتری را با کند کردن تخریب، استفاده عادی در طول زمان طولانی‌تر کند. با این حال، واکنش‌های شیمیایی آهسته‌تر نیز به معنای توانایی کمتر خروجی باتری است.  بنابراین، هنگامی که به سرعت سرد می‌شود، به نظر می‌رسد که باتری اوربیتال شما فوراً از کار می‌افتد، اما در حقیقت، هوای سرد به سادگی مسائل زیربنایی تخریب را آشکار می‌کند.

در هوای گرم چه اتفاقی برای باتری شما می افتد؟

به طور خلاصه، هوای گرم طول عمر باتری را کوتاه می‌کند. وابستگی دمایی واکنش‌های شیمیایی با معادله آرنیوس تعریف می‌شود، اما به زبان ساده‌تر، با افزایش دما، سرعت واکنش های شیمیایی درون باتری نیز افزایش می یابد.

افزایش سرعت واکنش شیمیایی می‌تواند خروجی باتری را افزایش دهد، اما سرعت تخریب باتری خودرو را نیز افزایش می‌دهد. این منجر به تفاوت‌های منطقه‌ای در طول عمر باتری به دلیل تفاوت‌های آب‌وهوای منطقه به منطقه می‌شود.

به دلیل افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی درون باتری، با افزایش دما، سرعت خود تخلیه افزایش می‌یابد.  هنگامی که باتری در حالت شارژ پایین (زیر ۸۰ درصد حالت شارژ) ذخیره می‌شود، آسیب جبران ناپذیر (سولفاته شدن) در داخل  باتری ۵۰ آمپر اوربیتال ایجاد می‌شود.

ریزش خمیر، کمانش و سایر عیوب فیزیکی نیز با احتمال بیشتری برای باتری‌هایی که در دمای بالا ذخیره می‌شوند، رخ می‌دهد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که کاهش استفاده از خودرو در طول تابستان گرم (همانطور که در مورد همه‌گیری کووید-۱۹ اتفاق افتاد) منجر به افزایش غیرعادی باتری‌هایی شود که در حالت شارژ کم ذخیره می‌شوند. این بدون شک طول عمر باتری‌ها را کاهش می‌دهد.

آزمایشات پیشگیرانه باتری را به طور منظم انجام دهید

اگر در خودرویی روغن تعویض می‌کنید، از تکنسین بخواهید باتری خودرو شما را آزمایش کند. اگر ماشینی دارید که در گاراژی با استفاده کمتر از معمولی نشسته است، ممکن است بخواهید روی یک نگهدارنده باتری یا شارژر سرمایه گذاری کنید. یا اگر در گاراژ به مشتریان خدمات می‌دهید، مطمئن شوید که باتری‌هایی که وارد می‌شوند را آزمایش کنید. 

تعمیر و نگهداری معمول باتری برای اطمینان از عملکرد باتری شما و یا مشتریانتان در مواقع نیاز ضروری است. اگر به یک باتری ماشین معمولی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری نگاه کنید، به راحتی می‌توانید بفهمید که چرا عواملی همچون آب و هوای محل زندگی، شرایط نگهداری از خودرو و نحوه رانندگی با خودرو بر عمر طبیعی باتری ۶۰ آمپر اوربیتال تأثیر می‌گذارند.

داخل جعبه پلاستیکی صفحاتی از موادی مانند سرب و دی اکسید سرب وجود دارد. صفحات در مخلوطی از آب و اسید سولفوریک معلق می‌شوند که محلول الکترولیتی را تشکیل می دهد. این راه حل به الکترون‌ها اجازه می‌دهد تا بین صفحات جریان پیدا کنند، جریان الکترون‌ها اساساً الکتریسیته است.

مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند این واکنش شیمیایی را مختل کنند. ارتعاشات ناشی از سفر ناهموار یا باتری ضعیف می‌تواند باعث تکان خوردن و یا آسیب دیدن صفحات شود. گرمای شدید واکنش شیمیایی را تسریع می‌کند و عمر باتری خودرو را کوتاه می‌کند،  بنابراین برخی از باتری‌ها با یک آستین عایق پوشانده می‌شوند تا دمای نامناسب را کنترل کنند.

سبک رانندگی نیز می‌تواند بر سلامت باتری ۷۰ آمپر اوربیتال تأثیر بگذارد. استارت زدن خودرو به برق نسبتاً عظیمی نیاز دارد، بنابراین پس از این فرایند سیستم شارژ باید برای شارژ باتری ماشین وارد عمل شود.  این بدان معناست که اگر رفت و آمد یا سفرهای کوتاه زیادی داشته باشید، باتری هرگز به طور کامل شارژ نمی‌شود. این حالت ثابت کم شارژ منجر به لایه بندی اسیدی می‌شود.

در داخل باتری، محلول الکترولیتی از حالت همگن به یک شکاف افقی می رسد. نیمه بالایی محلول یک اسید سبک است، در حالی که قسمت پایین یک اسید سنگین است.  لایه اسید سبک شروع به خوردگی صفحات می کند و محلول اسید سنگین با کار سخت‌تر از آنچه برای کار طراحی شده است شروع به جبران نیازهای الکتریکی خودرو می کند. نتیجه عمر باتری کوتاه‌تر است.

باتری‌ها آنقدر قابل اعتماد و ساده هستند که رانندگان تمایل دارند تا زمانی که خیلی دیر نشده فراموش کنند که در آنجا هستند.  اگر به باتری ماشین خود توجه کنید و چند آزمایش و مشاهدات منظم انجام دهید، خطر گیر افتادن در جاده را کاهش خواهید داد. باتری‌ها با توجه به میزان کاری که به طور منظم انجام می‌دهند، نسبتاً ارزان هستند.

بارزترین نشانه مشکل باتری ۷۴ آمپر اوربیتال، کمبود شارژ باتری صبا است. با این حال، از آنجایی که باتری بخشی از یک سیستم بزرگتر است که به سایر قسمت‌های خودرو متصل است، باتری دچار ایراد ممکن است نشان دهنده مشکلی عمیق‌تر از عدم وجود شارژ باشد.  اگر مشکل دیگری در سیستم الکتریکی وجود داشته باشد - مثلاً یک دینام ضعیف - یک باتری در حال کار ممکن است برق کمتری از آنچه باید ارائه کند. پس بهتر است که همیشه مراقب سلامت باتری که روی خودرو دارید باشید و وضعیت سلامت سیستم شارژ در خودرو را تحت کنترل بگیرید.

باتری‌های خودرو اسب‌های کار خودرو هستند که ما به ندرت به آنها فکر می‌کنیم، تا زمانی که از بین رفته باشند. باتری‌های خودرو عضو قوی و بی‌صدا تیم خودرو هستند. آن‌ها بدون توجه به گرما، سردی هوا و رانندگانی که تقاضای زیادی از آن‌ها دارند، کار خود را انجام می‌دهند. در حالی که باتری‌ که به ماشین اجازه می‌دهد در اولین دور کلید استارت بزند، چیز لذت بخشی است، اما برای همیشه دوام نمی‌آورد.

در واقع بسته به محل زندگی و نحوه رانندگی، وضعیت سیستم شارژ و چندین عامل دیگر، باتری خودرو به طور متوسط حدود سه سال دوام می‌آورد و هنگامی که از بین می‌رود، به طور کلی هیچ نشانه‌ای از مشکل وجود ندارد، ماشین شما فقط می‌میرد.

در حالی که باتری سرب اسید خودرو در ۱۰۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، تست و برسی و نگهداری آن کمی آسان‌تر شده است. در واقع نوع جدید باتری‌ها به گونه‌ای هستند که نسبت به انواع قدیمی‌تر آن‌ها نیاز به نگهداری و رسیدگی کمتری دارند و به اصطلاح به آن‌ها باتری‌های بدون نیاز به نگهداری گفته می‌شود و به باتری‌های سیلد اسید معروف هستند، مثل همین باتری ۱۰۰ آمپر اوربیتال که در اختیار دارید.

  قانون کلی برای تعویض باتری ساده است، شما تقریباً سه سال فرصت دارید تا باتری سوزوکی را با خودروتان همراه کنید. اگر موفق شدید سه سال از باتری استفاده کنید در پایان سه سالگی، مراقب علائم باشید و آماده اقدام به تعویض باتری باشید.

به خاطر داشته باشید که باتری‌های خودروهای هیبریدی و الکتریکی کمی متفاوت هستند و این مقاله عمدتاً در مورد باتری خودروهایی با موتورهای بنزینی معمولی صحبت می‌کند.

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری خودرو به میان می‌آید، «عادی» با تعدادی از عوامل تعیین می‌شود که در تئوری وجود دارند اما به ندرت اتفاق می‌افتند. به عنوان مثال، یک باتری اوربیتال EFB در شرایط عادی به طور متوسط چهار سال عمر می‌کند. «عادی» در این مورد به این معنی است که باتری چرخه‌های شارژ کامل را طی می‌کند، در معرض دمای شدید قرار نمی‌گیرد، به یک سیستم شارژ قابل اعتماد و ثابت متصل است و انرژی بسیاری از لوازم جانبی را تأمین نمی‌کند.

 اما عادی فقط عادی نیست! در دنیای واقعی، دمای شدید، لرزش، سفرهای کوتاه در خیابان و مجموعه‌ای از تلفن‌های هوشمند روزافزون، سیستم‌های GPS و سایر دستگاه‌ها، همگی روی باتری تأثیر می‌گذارند.

پس با توجه به این شرایط خیلی بیشتر باید مراقب سلامت باتری سپاهان که روی خودرو دارید باشید تا بتوانید از طول عمر مفید باتری بهره‌مند شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha