• شنبه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401121309542
  • خبرنگار : 50201

سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران-نوشهر خبرداد

کاهش ۸۰ درصدی حریق در جنگل‌های غرب مازندران

کاهش ۸۰ درصدی حریق در جنگل‌های غرب مازندران

ایسنا/مازندران سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی حریق نسبت به سال گذشته در حوزه غرب مازندران، گفت: سال گذشته ۳۶ فقره آتش سوزی در سطح ۱۳۱.۸ هکتار صورت گرفت در حالیکه امسال تاکنون ۱۸ فقره آتش سوزی در سطح ۲۶.۴ هکتار را شاهد بودیم.

مهرداد خزایی پول امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، با اشاره به نقش مهم جنگل و تاثیرپذیری آن از اقتصاد، اظهار کرد: این عرصه‌ها به دلیل مدیریت حاکمیتی همواره از حساسیت خاصی برخوردار است و آنچه مشخص است اینکه مدیریت جنگل تنها توسط منابع طبیعی امکان پذیر نیست بلکه نیازمند همکاری همه مردم است.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور طی چهار سال، افزود: کشور ما دارای شرایط اقلیمی متفاوت و پهناوری است که طی سال‌ها به دلیل بی‌برنامگی و مدیریت نادرست و برنامه‌های کوتاه مدت، از این استعدادها استفاده درستی نشده است.

خزایی با اشاره به افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای و برنامه کشورها برای تولید درخت و پوشش گیاهی، گفت: در این رابطه برنامه مدونی برای کاشت درخت تهیه شده است حتی فضای نیروهای مسلح، مسیر شهرها، ورودی روستاها و حیاط مدارس در این برنامه گنجانده شده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، با اشاره به شناسایی نقاطی در حوزه غرب مازندران جهت کاشت درخت، تصریح کرد: در این حوزه ۶ نهالستان وجود دارد که پتانسیل خوبی برای کشت نهال دارد.

کاهش هزینه‌های آبخیزداری با مشارکت مردم

این مسئول به اهمیت طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و ادامه داد: اعتبارات زیادی در حوزه آبخیز گذاشته شده است اگر مردم در طرح‌های آبخیزداری در بالادست مشارکت داشته باشند هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

وی به مدیریت پایدار جنگل و طرح تنفس اشاره کرد و یادآور شد: از سال ۹۶ با اجرای طرح تنفس قرارداد شرکت‌های بهره‌بردار به اتمام رسید و با ۶ شرکت در قالب شرکت‌های حفاظت قرارداد بسته شد که ۳۹۱ نفر نیرو مشغول به کار شدند و به امر حفاظت از جنگل می‌پردازند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مدیریت پایدار در خصوص کسانی که در حاشیه جنگل زندگی می‌کنند مطالعات اجتماعی و اقتصادی انجام شد زیرا اقتصاد این خانوارها و نحوه استفاده آنها از جنگل با این موضوع ارتباط دارد.

جنگل جای آزمون و خطا نیست

خزایی پول با تاکید براینکه جنگل جای آزمون و خطا نیست، اظهار کرد: نباید کشور را با هیچ کشور دیگری مقایسه کرد و بنابراین باید مطالعات دقیقی صورت گیرد.

وی به پدیده شوم قاچاق چوب و وابستگی آن با وضعیت اقتصاد خانوارهای حاشیه جنگل اشاره کرد و گفت: در حوزه غرب مازندران "نوشهر و عباس‌آباد" بیشترین میزان قاچاق چوب را دارند و در این میان "رامسر و متل قو" کمترین میزان را دارند و به این نکته باید توجه کرد که مناطقی که به لحاظ گردشگری تا حد مناسبی فرهنگ سازی شده است پدیده قاچاق چوب کمتر وجود دارد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهر با اشاره به نواقصی که به لحاظ قانونی در برخورد با قاچاقچیان چوب وجود دارد، بیان کرد: این موضوع آنها را جسورتر کرده است اما در یک ماه آینده اتفاق خوبی برای برخورد قهرآمیز با این عده که شناسایی شده است خواهد افتاد.

خزایی در خصوص آزادسازی سواحل و لزوم داشتن برنامه از سوی متولیان امر بعد از آزادسازی، گفت: در این دولت مجوز چهار اسکله صادر شد و تاکنون نیز با ساخت هشت اسکله قرارداد بسته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha