• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401120201408
  • خبرنگار : 50562

کتاب «ایل بختیاری در دوره قاجار» منتشر شد

کتاب «ایل بختیاری در دوره قاجار» منتشر شد

ایسنا/خوزستان کتاب «ایل بختیاری در دوره قاجار» نوشته آرش خازنی در ۴۱۶ صفحه و با قیمت ۱۵۸ هزار تومان در نشر مرکز چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایسنا، «ایل بختیاری در دوره‌ قاجار» متنی مستند درباره‌ مقطعی خطیر از تاریخ این مردمان در قرن سیزدهم هجری است. در بحبوحه‌ انقلاب مشروطه در ایران، امپراتوری بریتانیا برای پیشبرد منافع اقتصادی خود در مناطق کوهستانی بین ایران و عراق، که پیشتر دسترس‌ناپذیر بود، رسوخ کرد و به اقداماتی چون احداث راه در دل کوه‌ها، گردآوری اطلاعات جغرافیایی و قوم‌شناختی و اکتشاف نفت دست زد.

این طرح‌ها سبب شد تا ایلات کوچ‌رو در حاشیه‌ قلمرو قاجار در پهنه‌ای گسترده‌تر به هم بپیوندند و با اقتصاد جهانی نیز ارتباط بیابند. در نتیجه‌ این تغییرات فاصله‌ میان حکومت و ایلات هم کاهش یافت. البته این مردمان در برابر این دگرگونی‌های زیست‌محیطی و اجتماعی منفعل نماندند و در برابر طرح‌های بریتانیا مقاومت می‌کردند.

خازنی، برخلاف پژوهش‌های معمول که کانون توجه در آنها طبقات اجتماعی شهری و مرکز سیاسی است، با بهره گرفتن وافر از تواریخ و وقایع‌نامه‌های فارسی، تواریخ ایلاتی و منابع آرشیوی در لندن و تهران و اصفهان، از چادر ایل‌نشینان به این وقایع نگریسته است و آن را در مرکز داستانی درباره‌ سلسله‌ قاجار قرار داده و به این ترتیب توانسته است خلاء را در تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران پر کند. پژوهش او نوری تازه بر روابط مرکز ـ پیرامون در دوره‌ قاجار و نقش ایل بختیاری در انقلاب مشروطه می‌افکند.

آرش خازنی استاد تاریخ در کالج پومونا است. او مدرک دکترای خود را در رشته تاریخ از دانشگاه ییل در سال ۲۰۰۶ گرفت و در سال ۲۰۱۰ به دنبال بورسیه تحصیلی در کتابخانه هانتینگتون و UCLA به کالج پومونا پیوست. تحقیقات او بر تاریخ امپراتوری و زیست‌محیطی خاورمیانه مدرن، آسیای جنوبی و اقیانوس هند متمرکز است. «پیرامون مشروطه»، «روابط بختیاری‌ها و حکومت در عصر قاجار» و «سنگ آبی آسمان: تجارت فیروزه در تاریخ جهان» از دیگر کتاب‌های خازنی هستند.

آرش خازنی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha