• دوشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1401120100263
  • خبرنگار : 71516

/گزارش/

عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا نقض اصول این اتحادیه است

عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا نقض اصول این اتحادیه است

طرف‌های زیادی معتقدند که عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر نقض اصول این اتحادیه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، موضوع عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا که موسی فکی، رئیس کمیساریای این اتحادیه ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱ بدون مشورت با کشورهای عضو با آن موافقت کرد همچنان جنجال‌هایی را برانگیخته است. از آن روز الجزایر و آفریقای جنوبی تلاش‌هایی را برای تعلیق این اقدام در پیش گرفتند و تلاش آن‌ها در نشست سران اتحادیه آفریقا در فوریه ۲۰۲۲ نتیجه داد و عضویت این رژیم به حالت تعلیق درآمد و کمیته‌ای متشکل از رهبران چند کشور از جمله الجزایر برای صدور قانونی در این باره تشکیل شد.

موسی فکی یکشنبه گفت: ما هیئت اسرائیل را اخراج کردیم چون هیچ مسؤول اسرائیلی را به نشست دعوت نکرده بودیم.

وی گفت: سال میلادی گذشته مذاکراتی درباره عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا صورت گرفت و تصمیم گرفته شد کمیته‌ای متشکل از رهبران کشورهای عضو برای بررسی این مساله تشکیل شود. این به معنای تعلیق عضویت اسرائیل است.

هیئت رژیم صهیونیستی که شنبه برای شرکت در نشست سران اتحادیه آفریقا به آدیس آبابا رفته بود از سالن نشست‌ها اخراج شد.

منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند: موضوع عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا قبل از نشست بررسی شد و اختلافاتی میان کشورهای آفریقایی در این باره رخ داد. گروه عربی به رهبری الجزایر و با حمایت آفریقای جنوبی برای تعلیق عضویت اسرائیل فشار آوردند و این مساله به حالت تعلیق درآمد.

ایمن سلامه، عضو شورای امور خارجه مصر و استاد حقوق بین‌الملل گفت: هدف نخستی که اتحادیه آفریقا مه ۱۹۶۳ در آدیس آبابا برای آن تأسیس شد تلاش برای تحقق اصل حق تعیین سرنوشت برای تمام ملت‌های آفریقایی بود که تحت استعمار زندگی می‌کنند. اتحادیه آفریقا منشور سازمان ملل را در نظر گرفت که تأکید دارد ملت‌ها حق تعیین سرنوشت خود را دارند و این یعنی ملت‌ها نظام سیاسی و اقتصادی را که مورد قبولشان باشد انتخاب می‌کنند. هم از نظر قانونی و هم عقلانی امکان ندارد اسرائیلی که نمی‌گذارد فلسطینی‌ها سرنوشتشان را تعیین کنند و کشورشان را تشکیل دهند در این اتحادیه عضو شود.

سلامه گفت: اگر اتحادیه آفریقا از عضویت اسرائیل استقبال کند این نقض اصول این اتحادیه است. برای همین اخراج هیئت اسرائیل از سالن نشست‌های اتحادیه یک اقدام طبیعی و منطقی بود.

وی تأکید کرد: الجزایر به خاطر جنگ‌ها و جنایت‌ها و استعمارگری‌هایی که شاهد آن بوده و یکی از بزرگترین کشورها در آفریقا بوده که تحت اشغالگری فرانسه بوده است همچنان از بزرگترین کشورهای حامی حق تعیین سرنوشت ملت‌ها است. مثل آفریقای جنوبی که تا سال ۱۹۹۴ تحت نظام نژادپرستانه بوده است.

از سوی دیگر عصام عبدالشافی، استان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل اعلام کرد: توجه اسرائیل به قاره آفریقا صحبت این دوره نیست. اسرائیل از لحظه تأسیس در سال ۱۹۴۸ برای عادی سازی روابط با کشورهای آفریقایی تلاش کرد. با روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سال ۲۰۰۹ روابط اسرائیل و آفریقا شاهد تحول چشمگیری بود. وی طی سفرهای خود به این قاره اعلام کرد که اسرائیل به آفریقا بازمی‌گردد و آفریقا نیز به اسرائیل. همچنین رهبران آفریقایی به اسرائیل سفر کرده و روابط دیپلماتیک را با آن ازسرگرفتند مثل گینه، چاد و تانزانیا.

وی گفت: سال ۲۰۲۰ برخی کشورهای عربی روابط خود را با اسرائیل ازسرگرفتند و این نتیجه مثبتی برای روابط اسرائیل با کشورهای آفریقایی داشت. از بین کشورهایی که به عادی سازی روابط با اسرائیل پرداختند دو کشور آفریقایی یعنی مراکش و سودان بودند. اخیرا الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم رفت و با مقامات سودانی درباره پیشبرد توافق صلح به توافق رسید. می‌توان گفت که اخراج هیئت اسرائیل از نشست اتحادیه آفریقا تأثیری بر حضور اسرائیل در این قاره نخواهد گذاشت و احتمالا خیلی سریع در سایه استراتژی اسرائیل با حمایت آمریکا مهار خواهد شد. درباره سرنوشت درخواست اسرائیل برای عضویت در اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر می‌توان گفت که اسرائیل دیر یا زود عضو این اتحادیه خواهد شد؛ اما این کار بدون هیاهوی رسانه‌ای بزرگ اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۲ ۱۸:۱۵

با سلام و عرض ادب خدمت رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای عزیز فرمانده دلها رژیم نامشرع اسراییل بداند که در دره سراشیبی سقوط گرفتار شده است و بنده بعنوان یک شهروند جمهوری اسلامی ایران بر روان پاک سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران درود می فرستیم و به همه جبهه مقاومت علل الخصوص قهرمان جهان عرب عماد مغنیه و فرزند والامقامش