هادی محمدپور در گفتوگو با ایسنا در خصوص وضعیت برنامه ملی شهاب در مدارس عنوان کرد: برنامه شهاب سرواژه عبارت شناسایی و هدایت استعدادهای برتر، قالب کاملی برای شناسایی استعدادهای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی(پایههای چهام، پنجم و ششم ابتدایی) و دوره اول متوسطه (پایههای هفتم، هشتم و نهم) است.
وی اظهار کرد: اگر برنامه ملی شهاب بهدرستی اجرا و اطلاعات دانشآموزان به طور کامل ثبت شود، هدایت تحصیلی دانشآموزان از پایه نهم به دهم میسر میشود و دانشآموزان میتوانند در رشتههای مناسب تحصیل کنند. متاسفانه امروزه با معضلی در رشته علوم تجربی روبهرو هستیم؛ به طوری که نیمی از دانشآموزان وارد این رشته میشوند، در حالی که باید ۵۰ درصد کل دانشآموزان در رشتههای تجربی، ریاضی و انسانی تحصیل کنند و ۵۰ درصد دیگر در رشتههای مهارتی مثل کامپیوتر، حسابداری، فناوری و کار و دانش. این عدم توازن نتیجه جدی نگرفتن برنامه شهاب است.
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در بخش شناسایی برنامه شهاب مشکلی نداریم و با توجه به نظر معلم و با زیر نظر گرفتن دانشآموزان طی یک بازه زمانی ۶ ساله، به راحتی میتوان دانشآموزان را ارزیابی کرد. معلمان مقطع ابتدایی بر اساس علایق و انگیزههای دانشآموزان فرمهایی را که در سامانه به همین منظور قرار گرفته شده پر میکنند. این اطلاعات در اختیار سازمان ملی و باشگاه دانشپژوهان در تهران قرار میگیرد و دانشآموزان هر ساله ارزیابی میشوند. اصل مشکل در هدایت استعدادهای برتر به رشته موردعلاقهشان است.
محمدپور تاکید کرد: از آنجا که در برنامه ملی شهاب دانشآموزان در طول سال تحصیلی ارزیابی میشوند به هیچ وجه تحت اضطراب و فشار نیستند و چنانچه این ارزیابی تمام و کمال صورت گیرد، میتواند جایگزین آزمونهای ورودی مدارس سمپاد نیز باشد.
وی یادآور شد: در هر شهرستان، معاونت آموزش ابتدایی آن ناحیه مسئولیت نظارت مستقیم بر پر شدن فرمها را دارد. با اینکه اکثر معلمان در جریان برنامه ملی شهاب هستند و فعالیتها رصد میشوند، امکان سهلانگاری یا اشتباه در پر کردن فرمها وجود دارد؛ مخصوصا در مناطقی که ممکن است دسترسی به سامانه کمتر باشد. ادارات آموزش و پرورشی که مناطق محروم دارند باید از طریق راهبران و راهنمایان آموزشی که دسترسی بیشتری به مدیران و آموزگاران این مناطق دارند مشکل را پیگیری و رفع کنند.
بنیاد ملی نخبگان طی چند سال گذشته درباره برنامه ملی شهاب عقبنشینی کرده است
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان کشور باید یکی از اولویتهای اصلی بنیاد ملی نخبگان باشد، افزود: بنیاد ملی نخبگان طی چند سال گذشته درباره برنامه ملی شهاب عقبنشینی کرده است. این برنامه مولود بنیاد ملی نخبگان، آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است. هرچند بخشنامه از طرف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ابلاغ میشود، اما این سازمان دسترسی به جامعه دانشآموزان ابتدایی ندارد و مقطع ابتدایی زیرمجموعه فعالیتهای سمپاد قرار نمیگیرد.
محمدپور خاطرنشان کرد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، در دوره اول و دوم متوسطه، مجموعا ۶۸۲ مدرسه در کل کشور و ۴۶ مدرسه در استان خراسان رضوی دارد و پیاده کردن برنامه ملی شهاب در کلیه مدارس ابتدایی از حوزه قدرت و اختیارات اداره سمپاد خارج است و این برنامه باید مستقیما زیرمجموعه معاونت آموزش ابتدایی اداره کل قرار بگیرد و بنیاد ملی نخبگان نیز ورود کند. همچنین علاوه بر آموزش دادن به مدرسین دوره جدید، اعتبار لازم هم از طریق وزارتخانه ابلاغ شود. کل دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی استان خراسان رضوی جامعه هدف ما هستند.
وی درخصوص وجه تمایز مدارس سمپاد با مدارس عادی، گفت: از طریق دولت هیچگونه تجهیزات خاصی به مدارس سمپاد تزریق نمیشود و این مدارس شبه هیات امنایی اداره میشوند. با دریافت شهریهای معادل ۵۰ درصد مدارس غیردولتی هر ناحیه، کلاسهای فوق برنامه، بین ۷ تا ۱۰ ساعت بیشتر از مدارس عادی، برگزار میشود. مزیت این مدارس کنار هم قرار گرفتن دانشآموزان تیزهوش و مستعد و رقابت علمی موجود میان آنان است که موجب موفقیت تحصیلی آنها میشود.
رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از معضلات ما دخالت مستقیم اولیا در مسئله هدایت تحصیلی است و به قولی زندگی نزیسته اولیا برای دانشآموزان تصویر میشود؛. درنتیجه دانشآموز دچار ناهماهنگی شده و با هدایت شدن به سمت رشتهای که مورد نظر خانوادهاش است، از رشته موردعلاقهاش فاصله میگیرد.
محمدپور اضافه کرد: مشاورین مدارس با برگزاری جلسات توجیهی برای خانوادهها به دنبال رفع این دوگانگی در انتخاب رشته هستند. تلاش ما این است که دانشآموزان همه رشتهها را در نظر داشته باشند و به رشتههای ریاضی، تجربی، انسانی یا رشتههای مهارتی وارد شوند. خوشبختانه در یکی دو سال گذشته نگاه وزارت آموزش و پروش به هنرستانها نیز تقویت شده است و در بحث تجهیزات هنرستان ها رشد خوبی داشتهایم.
انتهای پیام
نظرات