• سه‌شنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1401112519295
  • خبرنگار : 71592

العربی الجدید فاش کرد

پیام مصر به دولت نتانیاهو و توافق با حماس بر سر یک خط قرمز

پیام مصر به دولت نتانیاهو و توافق با حماس بر سر یک خط قرمز

در حالی که سفر هیئت جنبش حماس به قاهره و دیدار با مقامات سرویس اطلاعات عمومی مصر در چارچوب میانجیگری بین گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی برای کنترل اوضاع، حفظ آرامش و آتش بس در نوار غزه و کرانه باختری ادامه دارد، تلاش مصر در دستیابی به توافق جامع با رهبری حماس در خصوص عدم تشدید نظامی هنوز به جایی نرسیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری العربی الجدید، رهبری حماس به میانجی مصر نارضایتی خود را ابلاغ کرد و گفت تنها به یک طرف فشار می‌آورد و آن طرف هم مقاومت فلسطین است. در حالی که هیچ طرفی بویژه قاهره کوچکترین فشاری به تل‌آویو نمی‌آورد.

حماس نمی‌تواند عناصر خود را کنترل کند

جنبش حماس در دور جدید از مذاکرات که در سفر اخیرش به قاهره انجام شد، تاکید کرد که در صورت ادامه اقدامات تحریک آمیز دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمی‌تواند تمامی اعضا و فرماندهی شاخه نظامی گردان‌های عزالدین قسام را کنترل کند.

چند روز پیش هیئتی از حماس به ریاست اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش عازم قاهره شد و حماس اعلام کرد، جوانان گردان‌های قسام از اقدامات رژیم اشغالگر در قدس و کرانه باختری و حملات مکرر به نوار غزه عصبانی هستند.

خط قرمز حماس

در غیاب افق روشنی برای امکان دستیابی به تفاهمات سریع با دولت اشغالگر، قاهره تلاش کرد با رهبری حماس به یک توافق داخلی برسد، توافقی که به منزله خط قرمزی باشد و براساس آن حماس در تشدید درگیری و پاسخ نظامی به اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی از یک سطح معینی که در دیدارهای قاهره بر سر آن توافق شده، فراتر نرود.

طرف مصری با رهبری حماس به توافق رسید که تشدید نظامی را به «واکنش» محدود کند و از «معادله پاسخ به تخلفات اسرائیل» فراتر نرود. همچنین در این دیدارها، مقامات مصری به بررسی حوادث خاصی که در دوره اخیر از پهپاد استفاده شده است، پرداختند.

هدف قاهره ممانعت از انتفاضه جدید است

قاهره در این دیدارها اعلام کرد که مهمترین دغدغه‌اش در این روزها ممانعت از وقوع یک انتفاضه دیگر است چرا که تمامی محرکه‌های انتفاضه در حال حاضر در فلسطین موجود است و از طرفی هم ظاهرا نتانیاهو قادر به کنترل وزیران تندرو دولتش نیست.

قاهره از طریق سطوح مختلف بین‌المللی و در اسرائیل نارضایتی خود را از رویکرد دولت اشغالگر و عدم پاسخگویی آن به تلاش‌های میانجی‌گری اعلام کرده است به عنوان مثال در کنفرانس حمایت از قدس که روز یکشنبه در مقر اتحادیه عرب برگزار شد، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر شخصا شرکت کرد و به فرستادن نماینده یا وزیر خارجه خود بسنده نکرد تا به این ترتیب پیام خود را به دولت رژیم صهیونیستی برساند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد، هنیه در این دور از مذاکرات روی سطح داخلی فلسطین، آشتی ملی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در قدس و کرانه باختری متمرکز می شود. سخنگوی حماس هم اعلام کرد، این سفر هیئت به قاهره تا زمان بررسی تمامی پرونده‌ها با رهبری مصر ادامه خواهد داشت.

روز دوشنبه، مصر تصمیم دولت اسرائیل برای «قانونی کردن» کانون‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و ساخت واحدهای مسکونی جدید را محکوم کرد. وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم بیانگر نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت، سازمان ملل متحد و قواعد بین‌المللی مربوطه است که غیرقانونی بودن یا مشروعیت شهرک‌سازی را در تمامی اشکال و مظاهر آن تأیید می‌کند و آن را اقدامی تحریک‌آمیز و غیرقابل قبول می‌داند که با برگزاری کنفرانس پیروزی و حمایت از قدس در قاهره همزمان است.

شعله ور شدن وضعیت خفقان در اراضی اشغالی

مصر نسبت به عواقب این تصمیم هشدار داد و تاکید کرد که این اقدام به شدت وضعیت خفقان در سرزمین‌های اشغالی را شعله ور می‌کند، به گونه‌ای که هشداری نسبت به افزایش دامنه و سرعت خشونت است و پیامدهای بدی بر امنیت و ثبات کل منطقه خواهد داشت. قاهره در ادامه خواستار پایان فوری تمامی اقدامات یکجانبه اسرائیل از جمله تخریب خانه‌ها، دستگیری و یورش به مردم فلسطین و اموال آنها شد.

وزارت خارجه مصر تاکید کرد که تنها راه برای آرام کردن اوضاع این است که اقدامات ناقض قوانین بین‌المللی را که وجدان بشری آن را رد می‌کند، متوقف و فضا برای بازگشت به میز مذاکره با هدف رسیدن به راه حلی برای مساله فلسطین بر اساس تصمیمات مشروعیت بین‌المللی فراهم شود تا صلحی همه جانبه و عادلانه حاصل شود و در آن کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل در صلح و امنیت زندگی کند.

در همین حال، صالح العاروری، معاون رئیس حماس، گفت: دولت جدید اسرائیل با تمام دولت‌های جنایتکار پیش از آن متفاوت است. ترکیب آن جنایتکارانه است و نه قانون را در نظر می‌گیرد نه جامعه بین‌المللی و نه حتی قوانین داخلی خودش را. آنها می‌خواهند قدس و کرانه باختری را به طور کامل تصرف کنند. این دولت معتقد است که اسرائیل همان کرانه باختری است و به آن بیشتر از تل‌آویو و نقب توجه نشان می‌دهند، می‌خواهند تنش جدیدی در منطقه ایجاد کنند و همه ملت فلسطین را به صورت کامل آواره و بقیه قدس و کرانه باختری را اشغال کنند.

وی خواستار تشدید شد و گفت: باید به هر طریقی، میدانی، مردمی، تحریم و سنگ در برابر اشغالگر مقاومت کرد. ما با باندهای جنایتکار سر و کار داریم و باید از خود دفاع کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۲۵ ۱۴:۴۲

یکبار موشکی سرگردان در صحرای نقب نزدیکی دیمونا برخورد کرد.....حالا اگر با دقت و نقطه زنی مرکز دیمونا و یا مخاذن آمونیاک حیفا مورد اصابت قرار گیرند آیا؟ اسقاطیلی باقی می ماند؟ این رژیم جعلی از صفحۀ سرزمین های اشغالی محو میشود......این چه لجاجتی است؟! که گوربه گورگویر و بنیامین نتانیاهو در پیش گرفته اند؟!.....