حجتالاسلام مجتبی سپاهی، در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: شعارهایی که انقلاب به خاطر تحقق آن به وجود آمد، به ۲ بخش تقسیم میشود؛ یکسری شعارهای اصولی، پایهای و اساسی و یکسری شعارهای درجه دوم. یکی از شعارهای اصلی، استقلال بود که محقق شده و امروز کشور بهعنوان کشوری مستقل شناخته میشود، استقلال به این معنا که تمام امور به دست مردم و نمایندگان آنها انجام و انتخاب شود، از راس نظام به عنوان رهبری تا نمایندگان مجلس توسط نمایندگان مردم انتخاب میشوند و در قانون اساسی اصل این است که کشور مستقل باشد و تمام امور به دست مردم انجام شود.
وی ادامه داد: کسانی که با انصاف تاریخ قاجار و پهلوی را مطالعه کنند، تصدیق خواهند کرد که کشور ما مستقل نبود؛ آخرین مصداق این وابستگی، واگذاری بحرین بود که تصمیمگیری آن در جای دیگر انجام و بعد به شاه و مجلس ابلاغ شد و آنها هم منفعلانه پذیرفتند و چون ارتباطی میان حکومت و ملت نبود، اساسا ملت را در جریان نگذاشته و بحرین را واگذار کردند. علاوه بر این مستشاران آمریکایی و اسرائیلی در بدنه حکومت نفوذ کرده و تمام امور را تحت نظارت و مدیریت خود داشتند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه انقلاب اسلامی به برکت حرکت استثنایی حضرت امام و همراهی گروههای مختلف مردم از علما و بزرگان روشنفکران و جوانان، با هزینههای زیاد و خون مردم، استقلال کشور را بهعنوان مهمترین هدف به دست آوردند، تأکید کرد: تا زمانیکه کشوری مستقل نباشد، نمیتواند بقیه خواستهها و شعارهای خود را محقق کند، به همین دلیل بعد از انقلاب، جنگ هشت ساله و تحریمها و فشارها، استقلال کشور را نشانه گرفته بودند تا کشور تابع دستورات آمریکا و دولتهای سلطهگر باشد.
وی با اشاره به اینکه هر کس حتی افراد منتقد به محقق شدن استقلال کشور اذعان دارند، تصریح کرد: استقلال به این معنا نیست که الزاما همیشه تصمیمات درست توسط حکومتها گرفته میشود، بلکه ممکن است بنابر فشارها، شرایط و مشکلات تصمیماتی به غلط هم گرفته شود، اما استقلال کشور پابرجاست.
استاد معارف دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از شعارهای پایهای انقلاب، آزادی است که باید معنا شود و در بخشهای مختلف میتوان آن را پیاده کرد، گفت: در زمینه آزادی به علت جدیدالتأسیس بودن حکومت جمهوری اسلامی و فشارهای مختلفی که طی این سالها وجود داشته، نیاز به کار بیشتری داریم، آزادی بیان به این معناست که در درون جامعه منتقدین و مخالفین امکان سخن گفتن و مطرح کردن نظرات و نقدهای خود را داشته و احزاب و مطبوعات نیز با امنیت کامل امکان انتقاد داشته باشند؛ آزادی به این معنا است که نقد به معنای تضعیف قلمداد نشود، که اگر اینطور شد نوعی تفسیر به رای و برخورد سلیقهای ایجاد میشود. این موضوع هنوز به طور کامل در کشور انجام شده و قوه قضاییه و حاکمیت باید عرصه بهتری برای آزادی بیان افکار عمومی، احزاب و رسانهها ایجاد کنند.
وی افزود: این آزادی لوازمی دارد؛ برای مثال بسترهای اطلاعرسانی از انحصار دولت درآمده و فضا به سمت فعالیت احزاب واقعی سوق پیدا کند تا از طریق آن جمهوریت بهعنوان یکی دیگر از شعارهای اساسی انقلاب، تقویت شود، البته باید توجه داشت که آزادی نباید به ضرر و زیان و شکست کشور منجر شود، در واقع آزادی محدود به چارچوبی است که به آسیب رساندن به کشور و دیگران منتهی نشود، یعنی من میتوانم نقد و نظرات خود را مطرح کنم به شرطی که باعث آسیب رساندن به کشور نشود، همه گروهها باید در نظر داشته باشند که برآیند نقد و انتقاد باعث ارتقا، تعالی و رشد کشور شود در حال حاضر در این زمینه جای کار زیادی وجود دارد و سوالاتی در این باره در بین بدنه جامعه و حتی نخبگان وجود دارد، بعضا مسائلی مطرح میشود که قانعکننده نیست؛ ملاکهای کلی مطرح شده در زمینه آزادی بیان هم باعث سوءتفاهم میشود، البته هر حکومتی که تشکیل میشود بهصورت تدریجی و آرام آرام تکامل پیدا میکند و این امر هم در جمهوری اسلامی به تدریج تکمیل شده و میشود.
سپاهی گفت: در رابطه با جمهوریت که یکی دیگر از ارکان انقلاب اسلامی بود، یکی از ماندگارترین ادبیات و تعابیر امام، ترکیب "جمهوری اسلامی" است، ایشان نتیجه سالها تفکر خود را با این ترکیب ارائه کردند؛ جمهوری اسلامی یعنی خواسته مردم حاکم باشد، مردمی که مسلمان هستند احکام اسلامی را پذیرفتهاند، در این حوزه هم جای کار زیادی وجود دارد، زیرا نباید جمهوریت را فدای اسلامیت یا برعکس کنیم. بخشی از جامعه ما امروز به ویژه در جریانات اخیر و موضوع حجاب، این نگاه را دارد که ما جمهوریت را فدای اسلامیت کردیم و بین این دو رکن ترکیبِ جمهوری اسلامی، تعارض ایجاد شده و یکی از مشکلات امروز ما همین تعارض است.
وی با اشاره به اینکه در سال ۵۷ بسیاری از تظاهرکنندگان پوشش زمان شاه را داشته و بدون حجاب بودند، گفت: همین افراد بعداً همراه با فضای جامعه شرایط و انقلاب، خود به خود بهصورت داوطلبانه و بدون اجبار، حجاب را انتخاب کردند، اما امروز با تغییر نسل، حضور شبکههای مجازی و تغییر سبک زندگی، تفاوتهایی در نظرات و نگاه نسل جوان ایجاد شده است؛ لذا باید در این زمینه، میان جمهوریت و اسلامیت به یک مدل برسیم در این بخش کار زیادی برای انجام داریم، محور اصلی در ادامه حرکت باید مردم باشند، زیرا جمهوری اسلامی اگر قاطبه مردم را از دست بدهد نمیتواند حرکت خود را تداوم بخشد.
سپاهی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم ترسیم چشماندازهایی است که نباید فراموش شوند، گفت: مقام معظم رهبری میگویند ما در یک نبرد هستیم، اگر در یک نبرد، سربازان دشمن را فراموش کنند، جنگ را می بازند، این بیانیه ترسیم افق بلندی است که ما باید به آن برسیم. توجه به بیانیه گام دوم باعث میشود اهداف اصلی، اساسی و کلیدی خود را فراموش نکنیم و در عین حال که تلاش میکنیم، بدانیم کجای مسیر قرار داریم، چرا که عوامل غفلتانگیز در این مسیر زیاد است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: جهاد تبیین نیز به معنای بیان واقعیتها در حوزههای مختلف است، برای مثال در زمینه حکومت قبل اسناد واقعی قبل از انقلاب باید بیان شود، امروزه یکی از سؤالات اساسی جوانان ما این است که چرا پدران ما انقلاب کردند؟ اگر واقعیت حکومت قبلی بدون غلو و اضافهگویی بیان شود، خود جوان به درستی قضاوت خواهد کرد، همچنین واقعیتهای بعد از انقلاب هم باید با توجه به مشکلات، آسیبها و شرایط واقعی تبیین شود، برخی افراد فکر میکنند باید فقط مداحی و تعریف از شرایط کرد، در حالی که رهبری هم به واقعیتها و مشکلات توجه دارند و آنها را به روشنی بیان میکنند، در واقع سوخت اصلی تحقق بیانیه گام دوم، جهاد تبیین است.
انتهای پیام
نظرات