• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401111915030
  • خبرنگار : 50184

فرماندار جوانرود:

وضعیت کنونی جوانرود با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

وضعیت کنونی جوانرود با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

ایسنا/کرمانشاه فرماندار شهرستان جوانرود با اشاره به دستاوردهای چهل ساله انقلاب در این شهرستان، گفت: وضع کنونی این شهرستان با آنچه قبل از انقلاب بود، قابل قیاس نیست.

سعدی نقشبندی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه طی 43 سال عمر با برکت انقلاب اقدامات و تحولات بزرگی در شهرستان جوانرود اتفاق افتاده که باید برای مردم تبیین و تشریح شود، به بیان بخشی از تحولات رخ داده در این شهرستان پرداخت.

وی اظهار کرد: شهرستان جوانرود با 778 کیلومتر مربع وسعت حدود 3.1 درصد از کل مساحت استان را به خود اختصاص داده و دارای دو بخش، چهار دهستان و 140 روستا است.

وی جمعیت این شهرستان را براساس آخرین سرشماری حدود 71 هزار و 235 نفر اعلام کرد و گفت: این شهرستان طی دوران هشت سال جنگ تحمیلی 344 شهید والامقام را تقدیم انقلاب کرده و 780 جانباز و 31 آزاده سرافراز دارد.

نقشبندی در ادامه به قابلیت ها و پتانسیل های مهم این شهرستان پرداخت و گفت: همجواری با کشور عراق، فعالیت بازارچه مرزی به عنوان یک ظرفیت گردشگری تجاری، پیشینه کهن در صنایع دستی، فراهم بودن بسترهای پرورش دام، طیور و زنبور عسل، جاذبه های گردشگری طبیعی و فرهنگی با آداب و رسوم غنی مردم، واقع شدن در منطقه ثبت جهانی شده اورامانات، بارندگی سالانه خوب، غنای پوشش گیاهی و جنگلی، باغات فراوان و ... از مهمترین ظرفیت های این شهرستان محسوب می شود که باوجود اینکه طی دهه های گذشته از این ظرفیت‌ها برای پیشرفت شهرستان استفاده کرده‌ایم، اما هنوز هم جای کار فراوان دارد.

وی با بیان اینکه طی چهار دهه عمر با برکت انقلاب تحولات شگرفی در بحث زیرساختی دراین شهرستان بوجود آمده، اظهار کرد: در بحث گازرسانی در بخش شهری همه شهرهای این شهرستان از نعمت گاز برخوردار هستند و در بخش روستایی هم تاکنون به 51 روستا گازرسانی شده و گازرسانی به 27 روستا با پیشرفت فیزیکی 60 درصد نیز در حال انجام است.

فرماندار جوانرود با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی به اقشار محروم و کم درآمد این شهرستان، عنوان کرد: در حال حاضر حدود 3770 خانوار محروم و کم درآمد شهرستان تحت پوشش نهاد حمایتی کمیته امداد امام(ره) هستند که علاوه بر پرداخت مستمری ماهیانه، در تامین لوازم ضروری، تامین جهیزیه، ایجاد اشتغال، ارائه خدمات فرهنگی، تامین مسکن، پرداخت تسهیلات کارگشایی و پرداخت هزینه های درمانی از آنها حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود 3742 خانوار نیز تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، عنوان کرد: این نهاد حمایتی نیز طی دهه های گذشته تلاش کرده تا خدمات مختلفی را به اقشار محروم و آسیب دیده این شهرستان ارائه دهد.

نقشبندی از در حال اجرا بودن طرح مسکن ملی در این شهرستان هم خبرداد و گفت: قرار است طی فاز اول 250 و فاز دوم 531 واحد مسکن ملی برای مردم این شهرستان احداث شود.

فرماندار جوانرود با بیان اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از روستاهای این شهرستان آبرسانی شدهد، گفت: سال 1401 هم عملیات آبرسانی به 28 روستا آغاز شده است.

وی به آسفالته بودن بخش قابل توجهی از جاده های این شهرستان اشاره کرد و گفت: در این شهرستان جمعا 335 کیلومتر راه داریم که بخش زیادی از آن آسفالت شده، درحالیکه در قبل از انقلاب حجم قابل توجهی از مسیرهای جاده ای بویژه در روستاها خاکی بود.

به گفته این مسئول، توسعه گسترده شبکه برق هم یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در این شهرستان بوده است.

فرماندار جوانرود به تحولات رخ  داده در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان طی دوران انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در حال حاضر در این شهرستان پنج پایگاه فوریت های پزشکی، پنج مرکز خدمات جامع سلامت و یک بیمارستان فعالیت می‌کنند.

نقشبندی در خصوص وضعیت زیرساخت های ورزشی در این شهرستان هم گفت: حدود هشت سالن سرپوشیده و  هفت زمین فوتبال با پنج هزار نفر ورزشکار سازمان یافته تنها بخشی از ظرفیت های ورزشی در این شهرستان است.  

وی در ادامه به وضعیت زیرساخت های آموزشی در این شهرستان هم اشاره ای کرد و گفت: در این شهرستان جمعا 110 مدرسه شهری و روستایی با تعداد 15 هزار و 892 دانش آموز فعالیت می کنند و احداث یک مدرسه شهری و 10 مدرسه روستایی هم دردستور کار قرار گرفته است.

فرماندار جوانرود در ادامه عنوان کرد: هرچند وضع موجود با آنچه قبل از انقلاب اسلامی بوده در برخی از موارد حتی قابل مقایسه نیست، اما نسبت به آنچه که هدف گذاری شده راه طولانی در پیش داریم.

وی اضافه کرد: باوجود اینکه حرکت‌های جهادی و شاخصی طی چند دهه گذشته در این شهرستان انجام شده، اما در هر حال در برخی از شاخص‌ها در مقایسه با استانهای غیر مرزی با شرایط و استعداد مشابه فاصله داریم.

وی خاطرنشان کرد:اجرای سیاست توازن منطقه ای متناسب با ظرفیت ها و توانمندیها یک انتظار و مطالبه منطقی است و به نظر می رسد برای ایجاد تحول در شهرستان و تغییر مثبت در شاخص ها و جبران عقب افتادگی ها، اقدامات و برنامه های تحول آفرین متعددی با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در این شهرستان باید انجام شود.

فرماندار جوانرود همچنین از افتتاح و کلنگ زنی بیش از 40 پروژه در ایام الله  دهه مبارکه فجر در این شهرستان خبرداد و اظهارکرد: حجم اعتبارات این پروژه ها بیش از 144 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه این پروژه ها زمینه اشتغال مستقیم 43 نفر و اشتغال غیر مستقیم 179 نفر را فراهم خواهند کرد، گفت: عمده این پروژه ها در حوزه آبرسانی، راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده ای، مسکن روستایی و شهری، بهداشت و درمان، گازرسانی، ساخت و ساز مدارس و برق رسانی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha