• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401111914578
  • خبرنگار : 71588

برگزاری آیین انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات تبصره 16 قانون بودجه

برگزاری آیین انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات تبصره 16 قانون بودجه

جلسه وزیر اقتصاد با شرکت‌های غیردولتی پژوهش‌ها و فناوری در سالن همایش‌های فردوسی بانک ملی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات تبصره 16 قانون بودجه بین بانک ملی ایران و  28 صندوق‌های غیردولتی پژوهش‌ها و فناوری صبح چهارشنبه 19 بهمن ماه برگزار شد.

در این مراسم احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دکتر علی وحدت عضو و رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین جمعی از نمایندگان بانک‌ها و شرکت‌های صندوق‌های غیردولتی پژوهش‌ها و فناوری حضور داشتند.

نجارزاده سرپرست بانک ملی ایران، ضمن عرض تبریک ایام الله دهه‌ فجر و خوش‌آمدگویی به حضار خاطرنشان کرد: بانک ملی در راستای ادامه فعالیت‌های حمایتی از سیاست‌های عالی مقام معظم رهبری و همچنین دولت محترم و براساس رهنمودهای وزارت‌ امور اقتصاد و دارایی در سال جاری  اقداماتی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام داده است؛ از جمله اینکه ما شعبی از جمله شعبه ملی پلاس را در خصوص اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دادیم، همچنین فرایندهای اعتباری بانک را نیز مهندسی کردیم و واحدهای مشخص و مجزایی را برای حوزه‌های دانش بنیانی‌ها در نظر گرفتیم که منجر شده جایگاه بانک ملی در شبکه بانکی ارتقاء یابد.

وی با تاکید بر اینکه برای انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات بین بانک ملی و صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری در راستای تحقق تبصره 16 قانون بودجه گرد هم آمدیم. افزود: امروز 700 میلیارد تومان تسهیلات به محض انعقاد این قرارداد اعطا می‌کنیم و ما با این امر عدالت جغرافیایی را رعایت می‌کنیم.

دکتر علی وحدت عضو و رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم نیز خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بانک‌ها کمک زیادی به توسعه فناوری‌ها و تأمین مالی کرده‌اند. اقتصاد ملزومات خود را دارد و طی دو سال اخیر نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی تسهیلات اعطا شده و بیش از 10 هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه داده شده است. به شدت شرکت‌های دانش بنیان اعتبار خودشان را نزد بانک‌ها افزایش داده‌اند.
مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز در جریان این مراسم گفت: خبر خوب آن است که ایران وارد تحولات انقلاب صنعتی جهان شده است و این اتفاق با تصویب قانون جهش دانش بنیان مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و ما در اولین مراحل این تحولات انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم؛ لذا باید به الزامات آن توجه کنیم.
وی در ادامه افزود: ما مسئولیت عظیمی برعهده داریم امروز فرصت داریم فناوری‌های جدید را طوری سازمان‌دهی کنیم که مسائل عامل را ارتقاء دهیم و کرامت انسانی را بهبود بخشیم و اکوسیستم نوآوری و شکوفایی را بر بخش‌های قدیمی و سنتی و کلاسیک شبکه‌های بانکی غلبه دهیم.
وی ادامه داد: خوشبختم که امروز در مراسم تفاهمنامه بانک ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی حضور دارم و امید می‌رود گام‌های مؤثر دیگری برای تضمین‌های مالی و اقتصاد نوآوری کشور برداشته شود و به عقیده من این تفاهمنامه قطعه‌ای از یک پازل است و با مشارکت همه ذی‌نفعان اکوسیستم نوآوری و دیجیتالی توانمندسازی اقصاد ایران را شاهد باشیم. توسعه همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با گسترده‌ترین شبکه نظام بانکی و رویکردهایی همچون اهرم‌سازی منابع و با توجه به افزایش ارائه خدمات و بهره‌وری منابع صندوق و بهره‌گیری شعب بانک‌ها در جهت چابک‌سازی و تسریع ارائه خدمت و استانداردهای شرکت‌های دانش بنیان عمل می‌کنند.
وی در پایان سخنرانی‌اش از زحمات آقای نجارزاده در دوره جدید و توجه وی به اکوسیستم و دانش‌بنیان تشکر و قدردانی کرد.
در جریان این مراسم سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک دهه فجر تصریح کرد: جا دارد این نکته را بگوئیم که در طول 20 سال گذشته ما توسعه ادبیات اقتصاد دانش بنیان را داریم و این امر را مدیون مقام معظم رهبری هستیم که این موضوع را مطرح کردند و سال جاری را به نام اقتصاد و تولید دانش بنیان نام‌گذاری کرد.
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در جریان این مراسم ضمن عرض تبریک دهه فجر گفت: امروز 19 بهمن صرفاً انعقاد تفاهمنامه نیست و تمام 700 میلیاردی که برای کمک صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌های مختلف امضاء می‌شود، همین امروز هم واریز خواهد شد. بازیگران اقتصاد دانش بنیان ما بیش از همه با محدودیت و چالش در تأمین مالی مواجه هستند و نکته مهم در تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان و پروژه‌های دانش بنیان کشور مسأله‌ای است که به جهت دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها با سایر بازیگران اقتصادی متفاوت است. مسأله نهاد ضمانت برای شرکت‌های دانش بنیان بسیار حائز اهمیت است و خود صندوق نقش‌آفرینی مؤثری داشته است. نقش ضمانت از نقش تسهیلات بانکی بسیار مهم‌تر است اما متأسفانه این موضوع را جدی نگرفته‌ایم و امیدواریم چند قدم مؤثر در سال آتی در این زمینه برداریم.
وی ادامه داد: درخصوص مسأله اعتبارسنجی تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مقدمات خوبی فراهم شده و پیش‌نویس‌های لازم برای آن مهیا شده و ما در اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز نیازمند تحولات جدی هستیم و اگر این اتفاق در سال 1402 محقق شود بستر و ریلی است برای حرکت بلندمدت سال‌های آتی تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان هم در نهاد ضمانت و هم در نهاد اعتبارسنجی.

در پایان این مراسم قرارداد اعطای تسهیلات تبصره 16 قانون بودجه بین بانک ملی ایران و  28 صندوق‌های غیردولتی پژوهش‌ها و فناوری امضاء شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha