• یکشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۸:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401111612383
  • خبرنگار : 50107

عوارض و بهای خدمات برخی از سازمان‌های شهرداری مشهد تصویب شد

عوارض و بهای خدمات برخی از سازمان‌های شهرداری مشهد تصویب شد
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی در جلسه امروز شورای شهر مشهد عوارض و بهای خدمات برخی از سازمان‌های شهرداری مشهد به تصویب رسید.

حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد امروز، ۱۶ بهمن ماه، در شصت‌وهفتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: روز گذشته که جلسه نداشتیم بحث افزایش ۷۰۰، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ درصدی عوارض در فضای مجازی مطرح شد. از همکاران می‌خواهیم صحبتی که می‌کنند مستندتر باشد زیرا بیرون از شورا اثراتی دارد که به صلاح نیست. نباید موضوعی که پایه‌ای ندارد مطرح شود.

وی افزود: عوارض جدیدی ابلاغ شده که از امسال پایه‌ریزی می‌شود و شاید برای سال‌های بعد بتوان گفت که چند درصد افزایش یا کاهش می‌یابد اما امسال که شروع می‌شود نمی‌توان گفت ۲۰۰ یا ۵۰۰ درصد گران شده است. تمام اعضای شورا نسبت به مردم و وضع زندگی آن‌ها و ساخت‌وساز حساسیت‌های ویژه‌ای دارند.

عوارض ۲ برابری برای استفاده از حرف غیر فارسی در تابلوهای تبلیغاتی

در ادامه جلسه بررسی لایحه عوارض و بهای خدمات شهرداری مشهد، عوارض سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های شهری مورد بررسی قرار گرفت. در زمینه عوارض بر تابلوهای تبلیغات محیطی ضرایب متفاوتی لحاظ شده که این ضرایب در موارد مختلف ۷، ۲۰ و ۱۲۰ بوده و عوارض استفاده از حرف غیر فارسی و اسامی غیر ملی ۲ برابر و عوارض تابلوهای تبلیغاتی برندهای خارجی ۵ برابر خواهد بود.

اعضای شورا نسبت به اعداد مطرح شده توسط معاونت خدمات شهری گلایه داشتند و آن‌ها را غیر کارشناسی می‌دانستند، به همین دلیل با رای اعضای شورا برای بررسی بیشتر از دستور کار خارج شد.

مجید طهوریان عسکری، عضو شورای شهر مشهد در این رابطه اظهار کرد: ما جهان شهر برکت هستیم و زائران زیادی داریم، بنابراین باید بسترها را برای حضور گردشگر فراهم کنیم اما زمانی که به اصناف می‌رسیم بیان می‌کنیم اگر در تابلوهای تبلیغاتی از حروف غیر فارسی استفاده کند هزینه آن دو برابر می‌شود.

علی نجفی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد بیان کرد: ما نرخ تابلوها را برابر نوشته فارسی می‌گیریم. هتل‌دار و حوزه خدماتی نیز براساس ریال برابر یک زائر ایرانی هزینه دریافت  می‌کند اما وقتی براساس نرخ روز از زائر پول می‌گیرد باید پایه خدمات را اینگونه تعریف کنیم.

مهدی ناصحی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد نیز گفت: ما برای اینکه مشهد را به جهانشهر تبدیل کنیم و تعداد زائران را افزایش دهیم، وظیفه داریم به گونه‌ای اقدام کنیم که حوزه‌های مختلف تشویق شوند تا زائر بیشتری را جذب کنند.  

هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد تصریح کرد: در تمام بخش‌ها به دلار از زائر و گردشگر پول نمی‌گیرند، بلکه به ریال است؛ زیرا سازوکارهای آن در شهر فراهم نیست. مقدماتی‌ترین زیرساخت جهانشهر شدن این است که تابلوهای ما سه‌زبانه شود اما هنوز انجام نشده و زائر ما در مبادی ورودی شهرها، مناطق دیدنی، موزه‌ها، مناطق مذهبی و زیارتگاه‌ها سردرگم است. هنوز ایستگاه‌های راهنمای زائر خدمات درستی را ارائه نمی‌کند.

حسین حسامی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: هرچه ماندگاری زائر بیشتر باشد، حوزه اقتصادی شهر تحول پیدا می‌کند و سطح رفاه زائر بهتر خواهد شد. با ماندگاری زائر هزینه‌های شهرداری نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهیم در مشهد در حوزه اقتصادی اقداماتی انجام دهیم، همه باید مشارکت کنند.

در ادامه بهای خدمات سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های شهری مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش از بهره‌برداری اصناف از پیاده‌روها و فضاهای عمومی و کیوسک‌ها و کارفودهای موجود، واگذاری فضاهای تبلیغاتی، صدور مجوز برای بازارهای سیار و استفاده از مراکز خدماتی شامل استفاده از خدمات بازار خودرو بهای خدمات دریافت خواهد شد.

بهای خدمات صدور مجوز برای بازارهای سیار قدیم ۴۰ درصد افزایش نسبت به قبل دارد و برای بازارهای جدید براساس قیمت تمام شده روز و قانون ابلاغ شده خواهد بود. همچنین بهای خدمات استفاده از خدمات بازار خودرو ۵۰ هزار تومان است.

هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد عنوان کرد: اگر در بررسی عوارض اینگونه پیش برویم، نه تنها شهرداری درآمدی نخواهد داشت، بلکه در پایان سال ۱۴۰۲ باید مبلغی هم از جیب شهرداری بگذاریم.

هزینه ۲۵ هزار تومانی تهیه، کاشت و نگهداری هر درخت در سال ۱۴۰۲

در ادامه عوارض سازمان پارک‌ها و فضای سبز مورد بررسی قرار گرفت. هزینه متوسط تهیه، کاشت و نگهداری هر درخت در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۵ هزار تومان است.

عوارض پسماند یک واحد مسکونی؛ ۶۰۱ هزار تومان

در بخش دیگری از این جلسه نیز عوارض خدمات شهری (پسماند) مورد بررسی قرار گرفت. اعتبار حوزه حمل پسماند و رفت‌روب ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که ۴۰ درصد محقق خواهد شد و ۶۰ درصد دیگر باید از منابع دیگر محقق شود. عوارض پسماند یک واحد مسکونی در سال ۱۴۰۰، ۳۴۷ هزار تومان بوده که به ۶۰۱ هزار تومان می‌رسد. حدود ۴۰ درصد افزایش در حوزه پسماند اعمال خواهد شد.

علی نجفی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: روش سنتی جمع‌آوری زباله به حداقل ممکن رسیده و ما در سامانه هوشمند حدود ۳۰۰ هزار مشترک داریم. بین ۶۵ تا ۷۰ درصد زباله تر داریم و از ۲۵ تا ۳۰ درصد زباله خشک تنها ۲۰ درصد قابل تبدیل است. یکی از محرک‌های اقتصادی ما در سامانه هوشمند صنوف هستند که اگر آن‌ها را حذف کنیم سامانه‌های هوشمند ما شکست خواهند خورد.

غلامرضا صاحبی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما به راحتی تمام مسائل هزینه‌ها را به تورم بانک مرکزی ارتباط می‌دهیم و به راحتی افزایش ۴٠ تا ۵٠ درصدی را مصوب می‌کنیم. در مجلس حداکثر افزایش حقوق کارمندان را ٢٠ درصد پیشنهاد دادند، خود به خود داریم به سمت گرانی شهر و افزایش تورم پیش می‌رویم، در صورتی که هنوز حقوق کارمندان در مجلس مصوب نشده ما داریم گرانی را پیشکش مردم می‌کنیم.

مجید طهوریان عسکری عضو شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: سیاست‌ها در حوزه پسماند به نحوی است که به شهروند اجازه می‌دهیم به راحتی زباله تولید کند. از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که هزینه می‌کنیم ۴٠ درصد آن برمی‌گردد. تولید زباله شهروندان ما صحیح نیست. علی‌رغم رقم تورم باید عدد را در حدی تعیین کنیم که شهروندان در تولید زباله نگاه دقیق‌تر و دقت بیشتری داشته باشند.

با توجه به اینکه جلسه شورای شهر مشهد تا اواخر امشب ادامه دارد، این خبر تکمیل می‌شود. هزینه دفن هر متوفی؛ ۳ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان

در ادامه بهای خدمات آرامستان‌ها به بحث و بررسی گذاشته شد. هزینه دفن هر متوفی در سال آینده به ۳ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان خواهد رسید که این نرخ در سال جاری ۲ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۶۵۰ تومان بوده است. این افزایش قیمت ۲۹ درصدی محاسبه شده است.

در خصوص عوارض سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز مقرر شد صدور پروانه بازدید و تایید سازمان آتش‌نشانی تا ۳ مرتبه رایگان باشد و سپس هزینه بابت بازدید اخذ شود.

همچنین نرخ بلیط نمایشگاه بین‌المللی با افزایش ۴۰ درصدی به ۱۴ هزار تومان رسید. هزینه نمایشگاه‌های نیمه‌تخصصی نیز با ۴۱.۶ درصد ۸۵۰۰ و نمایشگاه‌های عمومی با ۳۳ درصد افزایش ۴۰۰۰ تومان خواهد بود.

در بخش دیگری از جلسه نرخ اخذ عوارض سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به استقرار ۶۰ تابلو LED Poster در مشهد، هزینه دریافتی بابت پخش هر آگهی با ۲۰ درصد افزایش به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. اخذ عوارض بابت نصب دکل مخابراتی در املاک خصوصی نیز ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

در ادامه جلسه بودجه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بابت فرهنگ‌سازی و توسعه فعالیت‌های ورزشی در سال آینده بدون افزایشی عنوان شد.

یکی دیگر از مصوبات این جلسه افزایش قیمت هر کارت «من‌کارت» به ۲۰ هزار تومان بود.

در بخش دیگری از جلسه بودجه موسسه فرهنگی‌هنری شهرآرا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تغییرات نرخ پیشنهادی توسط این موسسه به تصویب رسید. افزایش نرخ برخی از خدمات این مجموعه مخالفان و موافقانی داشت که مدیر موسسه فرهنگی‌هنری شهرآرا علت این موضوع را تغییرات مبنای محاسبه و همچنین رشد مخاطب در فضای مجازی اعلام کرد.

افزایش نرخ بلیط قطار شهری به ۱۵۰۰ تومان

یکی از مصوبات دیگر این جلسه تغییر نرخ بهای بلیط حمل‌ونقل عمومی بود. بر این اساس مقرر شد نرخ بلیط قطار شهری از ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان و نرخ بلیط کاغذی به ۲۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند. نرخ بهای استفاده از اتوبوس درون‌شهری ۱۵۰۰ تومان، نرخ بلیط‌های کاغذی QR اتوبوس ۲۰۰۰ و نرخ بلیط QR دیجیتالی ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.

بر اساس مصوبات شورا مقرر شد افزایش نرخ‌های یاد شده از ۱۴ فروردین ماه سال آینده اعمال شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha