به گزارش ایسنا، چندی پیش دکتر حسین نحوینژاد- مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک - از راهاندازی نرمافزاری (اپلیکیشن) برای ارائه خدمات در منزل به سالمندان خبر داد تا براین اساس خانوادههایی که نیازمند دریافت خدمات در منزل برای سالمندشان هستند با خیالی آسوده و بدون پرداخت هزینه اضافی، از طریق تیم تخصصی به این نوع خدمات دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به ارائه خدمات استاندارد در منزل به سالمندان و درخصوص روند اعزام نیرو به منزل سالمند و ارائه خدمت نیز توضیح داد: افرادی که در منزل به سالمندان ارائه خدمت میکنند بیشتر از بازنشستگان آموزشدیده کهریزک یا کارکنان شاغل در کهریزک هستند. بهطور مثال ممکن است افراد نخواهند سالمندشان در آسایشگاه بستری شود اما از سویی دیگر نیز به دریافت خدمات در منزل نیاز دارند. بر این اساس با کهریزک برای دریافت خدمات لازم تماس برقرار میکنند پس از این، کهریزک سالمند مورد نظر را از لحاظ جسمی، روحی و ذهنی بررسی میکند و مطابق با شرایط سالمند و تعرفه برای او نیرو اعزام خواهد شد.
نحوی نژاد به تازگی در جدیدترین اظهارات خود از نامگذاری این سامانه تحت عنوان «بایار» خبر داد و گفت: سامانه بایار به آدرس bayar۲۴.com در زمینه ارائه خدمت شامل خدمات پرستاری در منزل، بهیاری و پزشکی، تهیه دارو و تجهیزات، حمل و نقل و جابجایی سالمند، مشاورههای روانشناسی و حقوقی، تهیه و توزیع غذای مختص سالمندان، خدمات اوقات فراغت و تفریح و زیارت، نوبتدهی آنلاین و پزشکی و... فعالیت خواهد کرد که تمام این خدمات از دو درگاه قابل استفاده است.
مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک ادامه داد: برای راهاندازی هر سامانه به دو موضوع نیاز است اول اینکه برای آن برنامهریزی و تدارک دیده شود تا براین اساس نیاز هر سالمند به معنای واقعی تعریف شود زیرا نیازهای سالمندان به تعداد جمعیت سالمندان متفاوت است. تشخیص این نیاز توسط متخصصان حوزه سالمندان باید صورت گیرد.
وی با بیان اینکه نیاز سالمندان در ایران توسط متخصصان تعریف و بومیسازی شده است که به آن ارزیابی جامع سالمندی میگویند، گفت: راههایی وجود دارد که نیازهای اولیه سالمندان مورد سنجش قرار گیرد. این کار باید در بستر IT انجام شود و براین اساس اقدام به راهاندازی سامانه بایار شده است.
نحوینژاد با بیان اینکه سامانه بایار دارای دو درگاه است که از طریق آن میتوان به دو نوع نیاز سالمندان پاسخ داد، یادآور شد: پاسخ به نیاز سالمندانی که به طور مستقیم از نیاز خود اطلاع (نیازهایی مثل فیزیوتراپی، درخواست ویزیت توسط متخصص، تهیه دارو و...) دارند و درخواست دریافت خدمت میکنند یکی از اهداف این سامانه است. با پاسخ به نیاز این دسته از سالمندان آنان دیگر دچار ناتوانی نخواهند شد یا در صورتی که دچار ناتوانی باشند حداکثر خدمت به آنها ارائه میشود.
وی ادامه داد: از دیگر خدمات این سامانه، مشاوره درخصوص نوع ارائه خدمت میتوان نام برد. به طور مثال در ابتدا نیازهای یک سالمند بررسی میشود و پس از آن متخصصان متوجه نیازمندی سالمند به استفاده از وسیله کمک توانبخشی خواهند شد. بر همین اساس نوع وسیله و عرضه آن محصول به سالمند پیشنهاد و به عبارتی نقطه اتصالی بین خدمتگیرنده و خدمتدهنده برقرار میشود.
مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک خاطرنشان کرد: این سامانه در حال حاضر در حال راهاندازی است و فعلا پیکربندی و خدمات آن در ۱۲ خدمت قابل مشاهده است اما هنوز به طور کامل راهاندازی نشده است.
نحوینژاد در پاسخ به سوالی درخصوص پزشکانی که قرار است با این سامانه کار کنند، توضیح داد: پس از انجام اقدامات، پزشکان را جذب خواهیم کرد که در حال حاضر تعدادی پزشک با این سامانه کار میکنند. این پزشکان از متخصصان کهریزک هستند اما با راهاندازی سامانه به طور کامل بهیاران و پزشکان و متخصصان دیگری هم با سامانه همکاری خواهند کرد.
وی توضیح داد: ارائه خدمات این پزشکان، به صورت ویزیت در منزل و یا ویزیت در مطب است اما هنر مشاورهدهندگانِ این سامانه این است که نیاز سالمندان را شناسایی کنند و براساس آن، سالمندان را به بهترین و در دسترسترین پزشک ارجاع دهند.
به گفته مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک، اکنون سایت بایار در دسترس است اما فعالیتی نمیکند. پس از شناسایی خدمت دهندگان و عقد قرارداد با آنها مردم می توانند از این سامانه استفاده کنند که پیش بینی میشود تا شش ماه آینده سایت به طور کامل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات