• سه‌شنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401111108856
  • خبرنگار : 50107

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

پلمب ۸۰ مرکز مداخله‌گر پزشکی در مشهد از ابتدای سال

پلمب ۸۰ مرکز مداخله‌گر پزشکی در مشهد از ابتدای سال

ایسنا/خراسان رضوی مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال ۸۰ مرکز مداخله‌گر پزشکی را پلمب و به دادگاه معرفی کردیم.

دکتر کاظم غفاریان امروز ۱۱ بهمن ماه، در نشست خبری دستاوردهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۴۰۱  که در شهرک دانش و سلامت برگزار شد، اظهار کرد: نتیجه رتبه‌بندی بیمارستان‌های ما در دوره قبل نشان می‌دهد که یکی، دو بیمارستان ما وضعیت عالی و برتر دارند. یکی از تاثیرات رتبه‌بندی بیمارستان‌ها این است که بیمارستان درجه یک تعرفه بیشتری نسبت به بیمارستان درجه ۲ ‌ دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه مراکز غیر مجاز درمانی برای ما اهمیت زیادی دارند، عنوان کرد: اگر مشکلی در این مراکز رخ دهد، بازخورد آن به سلامتی مردم برمی‌گردد که سلامتی مردم خط قرمز ما است. مراکز مداخله‌گر حوزه پزشکی ایجاد شده و گسترش پیدا کرده است. یکی از دلایل عمده این گسترش، موارد اقتصادی و رکود کاری در حوزه‌های دیگر است. عامل دیگر فضای مجازی است که به این قضیه دامن می‌زنند. سایت‌هایی مانند دیوار نیز در این زمینه مشکل ایجاد می‌کند که در این زمینه با تهران پیگیری شده تا کنترل شود. عامل دیگر تقاضاهای مردمی بوده که این تقاضا بسیار زیاد شده است.

غفاریان بیان کرد: از ابتدای سال ۸۰ مرکز مداخله‌گر را پلمب و به دادگاه معرفی کردیم که بیشتر در زمینه زیبایی، پوست و مو و حتی برخی مراکز در زمینه کاشت مو که عمل جراحی است، دخالت می‌‎کنند. در مراکز مشهد از ابتدای سال ۸ مورد لغو دایم پروانه، یک مورد تعلیق ۶ ماهه، ۶ مورد کسر سهمیه و ۱۶ مورد تذکر کتبی داشتیم.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: صدور پروانه تمام مراکز درمانی غیر از مطب‌ها توسط ما انجام می‌شود. از ابتدای سال ۲۳۷ مورد پروانه بهره‌برداری و ۵۸۴ مورد پروانه مسئول فنی صادر و ۷۶۶ پرونده در کمیسیون بررسی شده است. حدود ۶۰۰ مورد بازدید از مراکز برای صدور مجوز داشتیم.

وی در خصوص تخلفات تعرفه‌ای گفت: از ابتدای سال ۸ جلسه در این زمینه برگزار شده که در هر جلسه ۱۰ تا ۱۵ مورد تخلف تعرفه ای داشتیم و به تعزیرات معرفی کردیم.

غفاریان در خصوص غربالگری نوزادان نارس تصریح کرد: از ابتدای سال ۲۴۵۰ مراجعه برای مشکلات بینایی نوزادان نارس به بیمارستان خاتم‌الانبیا را داشتیم. این اقدامات تنها در مشهد انجام می‌شود و از برخی شهرها نیز به بیمارستان خاتم مراجعه می‌کنند. ۱۸ مورد لیزر و ۲۶۳ مورد تزریق داخل کره چشم یا ROP انجام شده است.

یک ماموریت کاذب به اندازه ۳ تا ۴ ماموریت زمان می‌برد

در ادامه دکتر علی یزدانی، رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اورژانس پیش‌بیمارستانی در مشهد و ۱۶ شهرستان دیگر دانشگاه دارای ۱۶۳ پایگاه اورژانس است که بیشترین چالش را در پایگاه‌های مشهد داریم. در این زمینه برخورداری شهرستان‌ها و پایگاه‌های جاده‌ای بالای ۹۰ درصد و مشهد ۶۳ درصد است. مشکل ما در مشهد پایگاه‌های اورژانس است که تلاش کردیم این پایگاه‌ها را افزایش دهیم و موفق شدیم ۴ پایگاه راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود و میانگین ماموریت‎های روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ ماموریت است. شاخصی به عنوان زمان رسیدن به صحنه داریم که استاندارد کلان‌شهرها ۱۲ دقیقه اما در مشهد ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است که نیاز به ارتقا دارد. ۵۰ درصد ماموریت‌های ما بالای ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است. زمان استاندارد رسیدن به صحنه در سطح جاده نیز ۱۴ دقیقه بوده اما اکنون ۱۷ دقیقه و ۲۵ ثانیه است. در سایر شهرها غیر از مشهد نیز زمان باید ۸ دقیقه باشد که اکنون ۹ دقیقه است. عمده مشکل در مشهد است که باید ارتقا پیدا کند.

یزدانی با بیان اینکه تجهیز پایگاه و خرید آمبولانس هزینه دارد، عنوان کرد: قیمت هر آمبولانس ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. دانشگاه علوم پزشکی به سمتی رفته که از ظرفیت موتور استفاده کند. در حال حاضر ۲ دستگاه موتورلانس فعال داریم که ۱۳ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال یا حداکثر تا فروردین یا اردیبهشت فعال خواهد شد. در ۲۵ تا ۳۰ درصد ماموریت‌ها، درمان در محل انجام می‌شود که با موتورلانس‌ها می‌توان این کار را انجام داد.  در زمینه اتوبوس نیز باید ۳ دستگاه فعال داشته باشیم که یک دستگاه فعال بوده و یک دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد و اگر نیروی انسانی تامین شود، به عید خواهد رسید و محور قوچان را پوشش خواهد داد.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تله‌کاردیولوژی دستگاه پرتابلی است که در آمبولانس قرار می‌گیرد تا در زمان سکته قلبی نوار قلب گرفته و به صورت مستقیم به پزشک مرکز ارسال کند تا خدمات‌رسانی انجام شود. ۳۵ دستگاه در اختیار اورژانس قرار گرفته و در ۶ ماه اول سال آینده کار کامل خواهد شد.

وی در خصوص مزاحمت‌های تلفنی اورژانس گفت: ۳ تا ۵ درصد تماس‎های اورژانس مزاحمت تلفنی است که البته با فرهنگ‌سازی کاهش پیدا کرده است. یک درصد ماموریت‌ها نیز کاذب بوده که اندازه ۳ تا ۴ ماموریت زمان می‌گیرد.

یزدانی با اشاره به اینکه ما در مشهد با کمبود ۳۷ درصدی آمبولانس روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: ما ۸۰ دستگاه فعال داریم که ۵۰ درصد ماموریت‌ها را می‌توانیم پوشش دهیم. پایگاه فریمان و پایگاه طرقبه-شاندیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

در بخش دیگری از نشست دکتر منصور باقری، جانشین امور دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در زمینه نظارت در حوزه دندانپزشکی، ۴۰۰ مورد بازدید از سطح استان داشتیم که ۴۲ مورد منجر به پلمب شده و از این ۴۰۰ مورد، ۲۵ مورد مداخله‌گران بوده‌اند.

وی بیان کرد: اورژانس دندانپزشکی بیمارستان امام رضا(ع) با ظرفیت ۹ یونیت راه‌اندازی خواهد شد. ما ساماندهی تعرفه‌های حرفه‌های وابسته به دندانپزشکی را انجام دادیم که در طی یک سال اخیر مجوزهای آن‌ها به روز شده است. در خصوص خدمات دندانپزشکی بیماران سرطانی نیز یونیتت خدمات دندانپزشکی را در بیمارستان هاشمی‌نژاد مستقر کردیم.

باقری بیان کرد: یکی از اقدامات ما پایش دستگاه‌های استریل‌کننده در سطح شهر مشهد است که کنترل کیفی آن‌ها را انجام دادیم، بنابراین مراکز تحت پوشش در سطح استان از استریل کامل برخوردار هستند.


انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha