• دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401111007631
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

«سینما» در سبد فرهنگی تیرانی‌ها

«سینما» در سبد فرهنگی تیرانی‌ها

ایسنا/اصفهان راه‌اندازی مجدد سینما سلام باعث شده تا هنر هفتم در سبد نیازهای فرهنگی و فراغتی مردم تیران و کرون قرار گیرد.

یکی از مقوله‌های مهم توسعه‌یافتگی و کاهش ناهنجاری‌های هر جامعه توجه به نیازهای فرهنگی و تقویت سبد آن است تا در کنار نیازهای اولیه، موضوعات فرهنگی و فراغتی مورد توجه قرار گیرد. سینما به‌عنوان یکی از فرصت‌های مهم در غنی‌سازی اوقات فراغت و توسعه فرهنگی مد نظر بوده که راه‌اندازی آن در شهرها توانسته به تأمین بخشی از این نیازها بپردازد.

هزینه‌های بالای مدیریت سینما و همچنین گرانی آن و تعدد نیازهای اولیه مشکلات معیشتی باعث شده تا هنر هفتم تحت تأثیر قرار گیرد و آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد.

سینما سلام و یا سینما محله و به تعبیر دیگر سینما سیار با اکران فیلم‌های روز کشور توانسته در تأمین نیاز این حوزه نقش مهمی داشته باشد، اما همین مقوله هم تحت تأثیر مؤلفه‌های مختلف قرار گرفته است.

تیران به عنوان یک شهرستان از این مقوله کمتر بهره برده و سینمایی نداشته و باعث شده یکی از شاخص‌های فرهنگی و مؤلفه‌های فراغتی مغفول بماند.

گلایه نوجوانان از نبود محیط فراغتی

گلایه جوانان و نوجوانان شهر از کمبود فضاهای فراغتی به ویژه در فصل زمستان که پارک‌ها و بوستان‌ها هم دیگر به دلیل سردی هوا فعال نیست، همواره مطرح شده و آنان نبود سینما را یک معضل جدی می‌دانند.

امیر، نوجوان تیرانی که از کمبود محیط‌های فراغتی گلایه داشت، در این خصوص به ایسنا، گفت: در این شهر تنها سالن‌های ورزشی برای اوقات فراغت هستند که نمی‌تواند تمام نیازها را رفع کند.

وی معتقد است، یک شهر نیازمند تنوع محل‌های فراغتی مثل سینما، باشگاه، کتاب‌سرا، محیط بازی‌های فکری و ورزش‌های تفریحی و هیجانی است.

همچنین یک بانوی نوجوان که از فقدان محیط‌های فراغتی برای دختران گلایه داشت، گفت: پسرها با دوچرخه‌سواری در شهر و بازی‌های خیابانی در تأمین این نیاز خود موفق‌تر بوده، ولی دخترها همین امکانات را هم ندارند.

وی از نبود سینما و محیط‌های متنوع فراغتی انتقاد کرد و افزود: محیط‌های فرهنگی مثل سینما می‌تواند در ایجاد شور و نشاط و گذر بخشی از زمان فراغت مؤثر باشد.

ناشناختگی سینما برای نسل جدید

بسیاری از جوانان و نوجوانان این شهر به دلیل نبود سینما از این هنر اطلاعی چندانی نداشته و آرزوی تماشای فیلم در این مراکز را دارند.

همین نبود امکانات و زیرساخت‌ها منجر به ناشناختگی یک هنر شده و چه بسا استعدادهایی در این حوزه رشد پیدا نکنند که موضوع هزینه‌های بالای سینما داری هم مطرح است، اما تأثیرات آن را هم باید مد نظر قرارداد که چه چالشی‌هایی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

مهرداد، جوان تیرانی سینما را یک فرصت برای اوقات فراغت و تأمین نیازهای فرهنگی خود و دوستانش دانست و گفت: برای تأمین این نیاز باید به مرکز استان سفر کنیم که کمتر این انگیزه به لحاظ وقت و هزینه ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک بودن سینما اقبال عمومی را برای بهره‌گیری از این فضا ایجاد می‌کند.

سینما «سلام» تجلی امید در نسل جدید

طرح راه اندازی مجدد سینما سلام نقطه امیدی برای این شهر فاقد سینما بود تا اینکه فیلم‌های جدید و به روز کشور را اکران و برای عموم به نمایش بگذارند.

این طرح تحت تأثیر شرایط مختلف گاهی برگزار و گاهی متوقف می‌شد که این موضوع در تیران و کرون پس از یک دوره چندساله متوقف و مجدداً فعال شده و تجلی امید در نسل جدید برای تماشای فیلم و گذر اوقات فراغت شده است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در گذشته این طرح متوقف شد، عدم حمایت از بخش خصوصی، نبود مکان مناسب و بی‌توجهی به این نیاز مهم از جمله عوامل توقف طرح سینما سلام بود.

علی معینی افزود: با تغییرات صورت گرفته در حوزه فرهنگی و هنری تیران و کرون و مدیریت ارشد این شهرستان، مطالبه مهم جوانان و نوجوانان برای حوزه سینمایی دنبال شد و شاهد حرکت دوباره سینما سلام هستیم.

وی ادامه داد: به حمایت مسئولان شهرستان برای تداوم این جریان نیاز داریم تا اینکه چرخ اقتصادی این عرصه برای سرمایه‌گذار بچرخد و شاهد اکران فیلم‌های متعدد باشیم.

به گفته سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون، مسئولان شهری، مدیریت آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی اقبال خوبی تاکنون برای آغاز این طرح نشان داده‌اند.

گزارش از؛ اکبر مهدی‌زاده-خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha