• دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1401111007264
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

باروری و جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های مهم بهداشت و درمان است

باروری و جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های مهم بهداشت و درمان است

ایسنا/هرمزگان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در میزان باروری در سطح پایین‌تر از نرخ جانشینی قرار داریم و ادامه این وضعیت در آینده ما را دچار چالش جدی می‌کند.

عبدالجبار ذاکری صبح امروز (۱۰ بهمن‌ ماه) در حاشیه اجلاس یک روزه معاونین بهداشتی شبکه  ای بهداشت و درمان شهرستان‌های تابعه هرمزگان، افزود: معاونین بهداشتی به عنوان یک فرد مهم درشناسایی ظرفیت‌ها و حل مسائل پیش روی شبکه ها و به عنوان بازوی فکری و اجرایی در کنار مدیران شبکه های بهداشت ودرمان  باید حضور  فعال داشته باشند.

وی بر تقویت برنامه‌های آموزشی و نظارت جهت ارزیابی خدمات مراکز بهداشتی ودرمانی شهری و روستایی و  خانه بهداشت‌ها تاکید کرد و  این امر مهم را یکی از رسالت‌های اصلی بهداشت برشمرد و اظهار کرد: اجرای مناسب بازدیدها و نظارت‌ها در ارتقاء و بهبود شاخص‌ها تاثیرگذار و ضروری است.

رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به لزوم داشتن پنل شاخص‌ها در مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تاکید و تصریح کرد: مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت برای اندازه گیری  اطلاعات و شاخص  ها که آن را مدیریت کنند، نیازمند پنل هستند که باید بعنوان نقشه و چراغ راه باشد.

وی هدف از جمع‌آوری اطلاعات پنل شاخص‌ها را آگاهی از وضع موجود و تحلیل و تفسیر و مشخص نمودن مشکلات و نقاط قابل بهبود درجهت رفع مشکلات با برنامه‌ریزی‌های دقیق عنوان کرد.

ذاکری بیان کرد: برگزاری شورای سلامت شهرستانی برای پیشبرد اهداف حوزه سلامت و ارتقاء سلامت جامعه در شهرستان‌های تابعه جهت هم فکری و هماهنگی با سازمان‌ها اثرگذار در تامین سلامت و بررسی مشکلات و نیازهای روز ضرورت دارد.

وی همچنین با اشاره  به اینکه آموزش و بازآموزی بستر ارتقاء کیفیت خدماتی بهداشتی و درمانی است بر  آموزش و بازآموزی کارکنان جهت ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های شغلی تاکید کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به چالش جدی در زمینه باروری و اینکه میزان باروری در سطح پایین‌تر از نرخ جانشینی قرار گرفته است که در دراز مدت می‌تواند به نرخ رشد منفی در جمعیت منتهی شود، افزود:  باید در این راستا برنامه‌ی ویژه‌ی روستا به روستا، خانه به خانه داشت و اجرا کرد.

ذاکری خاطرنشان کرد: باروری و جوانی جمعیت یکی  از اولویت‌های مهم بهداشت و درمان است زیرا بقاء و دوام جامعه به این امر مهم وابسته است.

وی با تاکید برنقش بهورزان در اجرای هرچه موفق‌ تر طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری عنوان‌ کرد: بهورزان نقش مهم و اساسی در آگاهی مردم روستا دارند که با تشکیل تیم در مراکز بهداشتی و درمانی و با  حضور نیروهای مردمی در روستا  در این جهت می‌توان گام برداشت.

این‌مقام مسئول به اهمیت و ضرورت تشکیل هفته‌ای یک بار نشست قرارگاه جوانی و جمعیت با هدف بررسی چالش‌ها و رفع مشکلات اجرایی قانون حمایت از خانواده و جوانی و جمعیت در شبکه‌های شهرستان‌های تابع برگزار شود، تاکید کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به طرح غربالگری در خانه بهداشت و مراکزبهداشتی و درمانی گفت: اجرا ی این طرح باعث تشخیص  به هنگام ناباروری و کاهش هزینه‌ها و اقدامات درمانی خواهد شد واین طرح غربالگری ازسطح خانه‌های بهداشت آغاز می‌شود و با تشخیص احتمالی ناباروری از خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت به مراکز درمانی ناباروری ارجاع داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: استان هرمزگان بابیش از ۹۰ درصد پیشرفت در پوشش واکسیناسیون اتباع در بین دانشگاه‌های مجری این کمپین جزء رتبه‌های برتر این طرح و این حاصل تلاش کارکنان بهداشتی و درمانی است.

ذاکری با اشاره به غربالگری سل در اتباع خارجی گفت: این طرح از بهمن ماه در استان آغاز و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت که انتظار می‌رود در این طرح هم همانند طرح‌های دیگر از پوشش بالا برخودار باشیم.

وی بر اجرای هماهنگ نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی در مراکز جامع سلامت و اهمیت برنامه‌های مراقبت و کنترل و مبارزه با پشه آئدس در شهرستان‌های تابعه و با توجه به فصل سرما واحتمال شیوع موج  جدید کرونا و آمادگی کامل دربرابر بیماری کرونا و واکسیناسیون کووید و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی که یکی از الویت‌های استان است، تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha