• سه‌شنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401110402845
  • خبرنگار : 71635

وزیر آموزش و پرورش:

مدارس دنیا با شاخص آلودگی ۱۵۰ هوا، تعطیل نمی‌شوند/ بچه‌ها باید ماسک بزنند

مدارس دنیا با شاخص آلودگی ۱۵۰ هوا، تعطیل نمی‌شوند/ بچه‌ها باید ماسک بزنند

وزیر آموزش و پرورش درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر درخواست تجدید نظر در تغییر شاخص‌های در نظر گرفته شده آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس، گفت: من شاخص‌های آلودگی هوا در دنیا را دیدم و کاری هم در این زمینه بچه‌های المپیادی ما انجام دادند و من بعد از آن موضع‌گیری کردم. در دنیا مدارس را به دنبال این شاخص آلودگی هوا (شاخص ۱۵۰) تعطیل نمی‌کنند. سلامت دانش آموز اولویت و اصل اول ما است اما نه اینکه با شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل کنیم.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی تاکید کرد: در دنیا تا وقتی شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ باشد، تعطیلی مدارس نداریم و من روز گذشته هم شاخص‌ها را رصد کردم که هنوز به ۲۰۰ نرسیده بودیم. این موضِع خود را ان شاءالله در هیئت دولت هم مطرح خواهم کرد؛ همانگونه که مقاله مطالعه انجام شده را به دکتر عین‌اللهی تقدیم کردم. در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم اصلا تعطیل نمی‌کنند و در دوره ابتدایی برخی جاها مدارس را تعطیل می‌کنند. کشورهایی نظیر مکزیک، فرانسه و ... با گذر شاخص آلودگی از ۳۰۰ به بعد تعطیل می‌کنند.

نوری تاکید کرد: خواهش می‌کنم منابع علمی و تجارب دنیا را در این زمینه نگاه کنید و صرفا به بخش‌نامه سال ۱۳۹۷ هیئت وزیران در این حیطه اکتفا نکنید.

وی ادامه داد: البته بچه‌ها باید ماسک بزنند و رعایت کنند ولی نباید جریان تعلیم و تربیت به عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی تعطیل شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به همکاری آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای آغاز طرح نهضت سوادآموزی سلامت برای دانش‌آموزان، بیان کرد: بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های کشور ما آموزش محور هستند که مرحله اول سواد و نسل اول است اما نسل دوم سواد، پژوهش محور است. نسل سوم سواد، عملکردی است که به دانشگاه‌ها و مدارس مبتنی بر عملکرد و کارآفرینی، دانشگاه‌های نسل سوم گفته می‌شود. نسل چهارم سواد نیز به معنای نمایش گذاشته شدن مسئولیت اجتماعی توسط افرادی است که سواد می‌آموزند.
 
نوری ادامه داد: در کتاب‌های درسی درباره سلامت، بحث‌های متعددی داریم اما به دلیل آن که دانش‌آموزان فقط از خواندن این درس‌ها نمره می‌گیرند، این مطالب در کتاب‌ها به جایی نمی‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: زمانی بررسی کردیم که میزان مصرف دارو سه برابر استاندارد جهانی بود؛ بنابراین باید کاری کنیم که دانش آموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه طب سنتی اصالت و هویت‌ دارد، تصریح کرد: طب سنتی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است و توجه به طب سنتی باعث می‌شود دانش‌آموز با فرهنگ غنی کشور خود آشنا و پیوند داده شود.

نوری در خاتمه اظهار کرد: ظرفیت خوبی وجود دارد که برای معلمان و دانش‌آموزان و اولیاء به روش‌های روز، محتوای مناسب بر اساس ذائقه آن‌ها تولید کنیم. بیش از ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دانش‌آموز پایه اول تا دوازدهم داریم، چهار میلیون نفر کودکستانی و ۲.۴ میلیون نفر معلم شاغل و بازنشسته داریم و به دلیل ارتباط با اولیای دانش‌آموزان، بستر بزرگی برای آموزش طب سنتی داریم. در شبکه شاد به صورت همزمان، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این شبکه استفاده می‌کردند و این نشان می‌دهد که آنجا هم بستر خوبی برای آموزش وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha