• دوشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401110301909
  • منبع : سازمان بنادر و دریانوردی

بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص ثبت کشتی‌های مرتبط با ایران توسط دولت پاناما

کشتی‌های متعلق به شرکت‌های کشتیرانی ایرانی، تحت پرچم ایران هستند

کشتی‌های متعلق به شرکت‌های کشتیرانی ایرانی، تحت پرچم ایران هستند
عکس تزئینی است

سازمان بنادر در واکنش به خبر ثبت کشتی‌های مرتبط با ایران توسط دولت پاناما اعلام کرد: تمامی کشتی‌های متعلق به شرکت‌های کشتیرانی ایرانی هم اکنون تحت پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران هستند.

به گزارش ایسنا، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای درخصوص ثبت کشتی‌های مرتبط با ایران توسط دولت پاناما که در برخی رسانه‌های خارجی و داخلی بازتاب داشت، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در این بیانیه چنین آمده است: تمامی کشتی‌های متعلق به شرکت‌های کشتیرانی ایرانی هم اکنون تحت پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران هستند و ناوگان ایران با ظرفیت تناژ قابل توجه در بین ۲۰ کشور بزرگ مالکان دنیا، کاملاً درخدمت حمل‌ونقل دریایی کشور برای رفع نیازهای صادراتی و وارداتی کالا است.

کشتی‌های تحت پرچم ایران از استانداردهای بسیارخوب و مطابق قوانین ملی و کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی برخوردار هستند که نتایج کنترل و بازرسی‌های صورت‌گرفته در تفاهم‌نامه‌های کنترل و بازرسی دنیا موید این امر است.

همچنین دریانوردان ایرانی نیز از صلاحیت و شایستگی لازم برخوردار هستند که این امر مورد تایید کمیته ایمنی دریانوردی سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO قرار گرفته است و خوشبختانه با اقدامات خوبی که درطول سه دهه اخیر برای افزایش کیفی و کمی آموزش دریانوردی کشور صورت گرفته، مایه فخر و مباهات است و اعلام می‌شود درحال حاضر اکثر قریب به اتفاق افسران شاغل روی کشتی‌های ایرانی را دریانوردان ایرانی تشکیل می‌دهند.

تاکید می‌کنیم، این گونه اقدامات، نه تنها غیرواقع و بی‌اهمیت تلقی می‌شود، بلکه بیشتر به‌دلیل فشارهای سیاسی که ازسوی دولت مستکبر ایالات متحده آمریکا وارد شده، مطرح می‌شود.

به دولت پاناما نیز نصیحت و توصیه می شود، متوجه اعمال و رفتار و آثار حقوقی و بین‌المللی اینگونه اظهارات و ادعاهای بی‌اساس خود باشد که نه تنها هیچگونه تاثیر و خللی در تجارت دریایی ایران نخواهد داشت، بلکه با موازین آزادی تجارت بین‌الملل تعارض کامل دارد و با روح حاکم بر تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی که وجه مشترک همه آنها تشویق دولت‌ها به همکاری با یکدیگر است و همچنین مواد ۱ و ۲ کنوانسیون ایجاد سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) که هم دولت ایران و هم دولت پاناما عضو آن هستند، در تضاد است. به استناد این دو ماده، دولت‌های عضو این سازمان بین‌المللی وابسته به ملل متحد متعهد شده‌اند، از هرگونه محدودیت برای کشتیرانی تجاری و رفتار تبعیض‌آمیز، پرهیز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha