مرتضی شیروانی یکم بهمن اظهار کرد: متوسط عمر ناوگان مسافربری لرستان در بخش اتوبوس ۹، مینی بوس ۳۵ و سواری کرایه ۱۳ سال است و متوسط عمر ناوگان در سطح کشور در بخش اتوبوس ۱۳، مینی بوس ۲۷ سال و سواری کرایه ۱۲ سال است.
وی ادامه داد: در بخش اتوبوسرانی موقعیت استان مناسب و رتبه سوم کشور را داریم در بخش سواری کرایه عمر ناوگان استانی با کشوری اختلافی چشمگیر ندارد، در بخش مینیبوس رانی و سواری کرایه باید برای نوسازی ناوگان مذکور چاره اندیشی و تسهیلات مناسبی به مالکین اختصاص داده شود، همچنین میانگین عمر ناوگان باری استان ۱۸ سال و میانگین عمر ناوگان باری کشوری ۱۹/۹۱ است.
شیروانی به وضعیت پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ اشاره کرد و افزود: سهم اعتبار بازسازی ناوگان مسافربری موضوع تسهیلات تبصره ۱۸ لرستان ۲۱۴ میلیارد ریال بوده که تمام اعتبار موصوف به صورت ۱۰۰ درصدی جذب و در اختیار مالکان ناوگان قرار گرفته و اقدام به بازسازی کردهاند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان اضافه کرد: به ۸۸ دستگاه شامل ۱۳ اتوبوس و ۷۵ مینیبوس، وام بازسازی پرداخت شده و پیشبینی میشود تمام اعتبار ابلاغی سهم بازسازی ناوگان مسافری به مالکان پرداخت شده و در صورت تخصیص مجدد مابقی ناوگان که نیاز به بازسازی دارند اقدام میشود.
وی به عواملی اصلی فرسودگی ناوگان استان اشاره کرد و افزود: به غیر از گذر سال، حمل بار بیشتر از حد مجاز (اضافه تناژ)، موقعیت توپوگرافی استان و صعبالعبور بودن مسیرهای مواصلاتی و همچنین وجود گردنههای متعدد در سطح استان و همچنین قطعات یدکی تقلبی از مهمترین عواملی هستند که باعث شده ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش بار و مسافربری مستهلک و فرسوده شدهاند.
شیروانی تصریح کرد: همین عوامل در کنار افزایش قیمت قطعات یدکی، عدم وجود تسهیلات مناسب با نرخ بهره پایین برای بازسازی و نوسازی ناوگان، شیوع بیماری کرونا در سالهای اخیر و فعالیت غیر مجاز مسافربرهای شخصی در حمل و نقل برون شهری مسافر باعث کاهش میزان سطح درآمدی شرکتهای حمل و نقل، رانندگان و مالکین ناوگان شده است.
انتهای پیام
نظرات