• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1401110100257
  • خبرنگار : 71592

دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست سازمان ملل درباره رژیم صهیونیستی را دریافت کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست سازمان ملل درباره رژیم صهیونیستی را دریافت کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد، درخواست مجمع عمومی سازمان ملل را درباره صدور حکم در مورد ماهیت اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین را دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما، این دیوان که مقرش در شهر لاهه هلند قرار دارد، اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طی پیامی این درخواست را در تاریخ ۱۷ ژانویه را به دادگاه ارائه کرد.

انتظار می‌رود دیوان فهرستی از کشورها و سازمان‌هایی که مجاز به ارائه اظهارات کتبی هستند، تهیه کند؛ اما در بیانیه مطبوعاتی اطلاعات بیشتری در مورد بازه زمانی این فرآیند ارائه نشده است. دادگاه جلساتی را نیز برای بررسی تعیین کرده است؛ اما احتمالاً حداقل چندین ماه طول می‌کشد تا تاریخ تعیین شود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ با اکثریت آرا پیش نویس قطعنامه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه حقوق ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی از جمله قدس شرقی را به تصویب رساند. 

با تصویب این قطعنامه، مجمع عمومی درخواست مذکور را به دیوان لاهه ارجاع داد تا در مورد نقض‌های رژیم صهیونیستی علیه حقوق ملت فلسطین، شهرک سازی‌ها و الحاق مناطق فلسطینی توسط این رژیم، تغییر بافت جمعیتی شهر قدس، ماهیت و وضعیت آن حکم صادر کند.

دیوان بین المللی دادگستری عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین کشورها رسیدگی می‌کند. احکام آن لازم الاجرا است، هرچند قدرت اجرای آن را ندارد.

آخرین بار دیوان بین المللی  نظر خود را در مورد درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد؛ زمانی که حکم به غیرقانونی بودن دیوار حائل رژیم صهیونیستی داد. دادگاه در همین حکم اعلام کرد که شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین "بر خلاف قوانین بین‌المللی ایجاد شده است."

رژیم صهیونیستی  این حکم را رد کرد و دادگاه را به انگیزه سیاسی متهم کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۱-۰۱ ۲۰:۴۴

نظر مشورتی است ۲۰۰۴ هم نظر مشورتی هست احکام صادره در مورد اختلافات دولت هاست سوال رو تابعان اصلی و ثانویه حقوق بین الملل از جمله مدیرکل میتونند بپرسند