علی حسین ذوالقدری در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا، با اشاره به فعالیت شبانه روزی و ۲۴ ساعته اداره کل گمرک آستارا و افزایش تجارت خارجی در این مرز مهم و فعال کشور، اظهار کرد: گمرک آستارا از گمرکات قدیمی و فعال جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به افزایش صادرات کالاها از کشور به مقصد کشورهای همسایه، این گمرک شمال ایران روزهای پرترددی را سپری می کند.
وی با بیان اینکه تمامی پرسنل اداره کل گمرک آستارا به صورت ۲۴ ساعته و در شیفت های مختلف فعال بوده و به عنوان مرزبانان اقتصادی در خدمت تجار و بازرگانان و توسعه اقتصادی کشور هستند، افزود: در یک هفته گذشته ورود و خروج کامیون های ترانزیتی خارجی و داخلی در مرز آستارا افزایش داشته است و به طور میانگین ۴۰۰ تا ۴۵۰ کامیون در گذرگاه مرزی ورود و خروج داشته اند و هر چهار دقیقه یک کامیون ترانزیتی از مرز زمینی آستارا خارج می شود و در صورت تکمیل شدن زیرساخت های لازم ضمن کاهش ترافیک، گمرک آستارا ظرفیت پذیرش کامیون ترانزیتی بیشتری را خواهد داشت.
مشکل عدم ورود و خروج همزمان دو کامیون بر روی پل مرزی
مدیرکل گمرک آستارا در پاسخ به این سوال که «چه مواردی می تواند به برون رفت از ترافیک کامیون های صادراتی و ترانزیتی که هر ساله در این فصل از سال در شهرستان مرزی بندر آستارا اتفاق می افتد، کمک شایانی کند؟»، گفت: عدم ورود و خروج همزمان دو کامیون بر روی پل مرزی قدیمی آستارا به دلیل فرسوده بودن یکی از مواردی است که مانع سرعت در ورود و خروج کامیون های ترانزیتی میشود و امیدواریم در آینده نزدیک توسط مسئولان ذیربط نسبت به تعریض این پل قدیمی اقدام شود.
ذوالقدری احداث یک پل مرزی زمینی جدید در حاشیه پل فعلی و یا تعریض همین پل قدیمی با ظرفیت تردد دو کامیون را بسیار مهم دانست و افزود: اگر پل فعلی قدیمی تعریض شود و یا یک پل جدید در کنار همین پل احداث شود قطعا شاهد ترافیک خودروهای ترانزیتی در مرز آستارا نخواهیم بود و ترددها افزایش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش تجارت خارجی ایران و صادرات به کشورهای همسایه و ترانزیت محصولات مختلف کشاورزی ایران و اهمیت کریدور شمال به جنوب، تعریض پل قدیمی مرز زمینی آستارا بسیار مهم است و در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.
نبود تیر پارک و ترافیک کامیون های ترانزیتی در شهر آستارا
این مقام مسئول، نبود تیر پارک و ترافیک کامیون های ترانزیتی را یادآور شد و اظهار کرد: نبود تیر پارک برای کامیون های ترانزیتی با ظرفیت حداقل ۱۵۰۰ دستگاه کامیون، از مشکلات مهم شهر مرزی آستارا است و گمرک آستارا در حوزه شهری واقع شده است و نبود تیر پارک باعث شده کامیون های ترانزیتی و صادراتی به داخل خیابان های شهر مرزی آستارا کشیده شوند و شاهد ترافیک این خودروها باشیم.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ساخت یک تیر پارک مجهز و بزرگ مشکلات موجود در این زمینه رفع شود.
مدیرکل گمرک آستارا با تاکید بر اینکه هدف اصلی اداره کل گمرک آستارا رضایتمندی مردم و تجار است، افزود: با پیگیری های به عمل آمده در خصوص تسریع در احداث اسکن دوم در لاین خروجی، امیدواریم بتوانیم در آینده با سرعت بیشتری عملیات تشریفات گمرکی را در محوطه گمرک آستارا انجام دهیم.
نبود زیرساخت های کامل در مرزهای ریلی و دریایی
ذوالقدری با بیان اینکه تمام تلاش ها بر این است که گمرک و مرزی فعال و پویا در این منطقه از کشور عزیزمان ایران داشته باشیم، گفت: متاسفانه عدم استفاده از مرزهای دریایی و ریلی آستارا به عنوان دو بازوی مهم اقتصادی شهرستان در شرایط بحران به دلیل نبود زیرساخت های مناسب در آنها باعث شده است که فشار بیشتری به مرز زمینی آستارا وارد شده و شاهد ترافیک کامیون های صادراتی در مرز باشیم.
وی تصریح کرد: مرزهای دریایی و ریلی آستارا در صورت برخورداری از زیرساخت های کامل می تواند کمک بزرگی به صادرات و ترانزیت از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه داشته باشد.
مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به اینکه در پایانه صادراتی که در حال حاضر در پنج کیلومتری ورودی شهر آستارا فعال است، تمامی عملیات صادرات و ترانشیپ ما در آنجا صورت می گیرد، اظهار کرد: محل فوق فاقد هرگونه زیرساخت گمرکی و تجهیزات تخلیه و بارگیری و همچنین تجهیزات لازم در خصوص کنترل و باسکول است و به دلیل عدم زیرساخت های لازم به سامانه جامع گمرکی و اتوماسیون اداری دسترسی نداشته و کلیه تشریفات گمرکی به صورت سنتی و ثبت امورات جاری در دفاتر کاغذی انجام می گیرد و رفع این مشکل ضرورت دارد.
ذوالقدری با بیان اینکه شهرستان مرزی بندر آستارا دارای سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با کشور جمهوری آذربایجان است، اضافه کرد: آستارا از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
انتهای پیام
نظرات