• پنجشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401102920313
  • خبرنگار : 50491

رئیس سازمان صمت گلستان:

قطعی گاز و برق مشکلات صنایع گلستان را دوچندان کرد

قطعی گاز و برق مشکلات صنایع گلستان را دوچندان کرد

ایسنا/گلستان رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه تولیدکنندگان تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند، گفت: قطعی توامان گاز و برق، مشکلات واحدهای تولیدی را دوچندان می‌کند.

درویشعلی حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در روزهای گذشته با توجه به شرایط جوی و افزایش مصرف گاز شاهد افت فشار گاز در برخی نقاط کشور از جمله استان گلستان بودیم.

وی افزود: براساس ابلاغیه‌ها و برنامه‌های اعلام‌شده در آبان‌ماه امسال، مقرر شد واحدهای صنعتی بزرگ و عمده برای مدیریت مصرف سوخت در فصل زمستان همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در گلستان حداکثر سه واحد مصرف‌کننده عمده صنایع وجود داشت که از جمله آن شرکت سیمان بود، از اواخر آبان ماه میزان گاز موردنیاز شرکت سیمان به شدت کاهش پیدا کرده بود و از سوخت دوم استفاده می‌کرد و سوخت دوم آن نیز به طور روزانه تأمین می‌شد تا این مجموعه تاب‌آوری خود را حفظ کند.

حسن‌زاده تاکید کرد: برخی از صنایع بزرگ دیگر استان گلستان از جمله در حوزه فولاد نیز از مدار خارج شدند و مصرف گاز آنها به صفر رسیده است، همچنین یکی از سوخت‌های نیروگاه‌ها گاز یا سوخت مایع است که برای کمک به شرایط در حوزه برق نیز صرفه‌جویی زیادی اتفاق افتاد و شرکت سیمان روزانه قریب به ۱۴ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی داشته است.

وی به افزایش برودت هوا در سطح کشور و روند افزایشی مصرف گاز اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه گلستان در انتهای خطوط گازرسانی قرار دارد شرایط جوی اخیر موجب اعمال دو محدودیت در واحدهای صنعتی استان شد که یک محدودیت قطعی گاز برای تمامی واحدهای صنایع به منظور مدیریت مصرف گاز خانوار بود،‌ همچنین مقرر شد واحدهایی که بیش از یک مگاوات برق مصرف می‌کنند صرفه‌جویی ۳۰ درصدی را داشته باشند اما از سه‌شنبه هفته گذشته برق واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی روزانه به مدت چند ساعت قطع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گلستان اضافه کرد: بخشی از صنایع گلستان در فصل تابستان در تأمین برق دچار مشکل بودند در همین راستا برنامه‌ریزی شده واحدهایی که بالای یک مگاوات مصرف برق دارند به دیزل ژنراتور مجهز شوند که قریب به ۹۰ واحد مجهز به دیزل ژنراتور هستند.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه تولیدکنندگان تعهداتی دارند که باید آن را ادا کنند، گفت:  واحدهایی که مصرف گاز دارند باید مشعل‌های خود را دوگانه‌سوز کنند تا دو هفته گذشته قریب به ۱۵۷ واحد صنعتی که تقاضای سوخت دوم داشتند به شرکت پخش فرآورده نفتی معرفی شدند.

وی با تاکید بر اینکه صنایعی که به هر دلیلی به سوخت دوم مجهز نشدند مکلفند تا پاییز سال آینده تجهیزات خود را فراهم کنند، تصریح کرد: همچنین توزیع تسهیلات بانکی در قالب تبصره ۱۸، تبصره ۱۶، تسهیلات رونق تولید و سفر رئیس جمهور در اختیار فرمانداران قرار دارد که می‌توانند برای استقرار تجهیزات دوگانه‌سوز در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهند تا پاییز سال آینده به سوخت جایگزین متصل شوند.

رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت گلستان با اشاره به قطعی گاز و اعمال محدودیت برق برخی واحدهای تولیدی و صنعتی، تاکید کرد: اگر قرار باشد گاز و برق با هم قطع شود مشکلات واحدهای تولیدی را دوچندان می‌کند ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم تا مشکلات تولیدکنندگان حل شود.

حسن‌زاده به فعالیت خبازی‌ها در شرایط افت فشار گاز اشاره کرد و گفت: از سال گذشته با توجه به شرایط جوی تکالیفی برای خبازی‌ها مشخص شده که از سال گذشته تا اواسط تابستان بیش از ۵۰ درصد واحدهای خبازی استان نسبت به تجهیز امکانات و ایجاد سوخت جایگزین اقدام کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای خبازی در شیفت صبح با گاز و در شیفت عصر از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند، ابراز داشت: از روزهای گذشته گاز واحدهای تجاری برای کمک به تأمین گاز خانوار قطع شده و بازرسی‌های مختلفی از فروشگاه‌های تأمین مواد غذایی، لوازم خانگی و و غیره انجام شده است.
انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha