ایگور لویتین امروز، ۲۸ دی ماه در نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، با تشکر از میزبانی استاندار گیلان، گفت: امروز با همکاران خودمان که شرکت های مطرح حمل و نقل روسیه هستند در گیلان هستیم و با توجه به سفری که به جنوب داشتیم می توان مقایسه ای بین بنادر شمال و جنوب ایران داشته باشیم؛ ایران از طریق دو مسیر به دریا متصل است که این امر تاثیر مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور دارد.
وی با اشاره به پیشینه ایران که در مسیر جاده ابریشم واقع بود گفت: روسیه از سه مسیر زمینی داغستان، آذربایجان و ایران، دسترسی به خلیج فارس و از طریق راه دریایی(کشتیرانی) خزر و مسیر شرقی از طریق اینچه برون برای دسترسی به آب های آزاد تلاش میکند که مهمترین پروژه برای ما کریدور شمال - جنوب است.
دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه ادامه داد: امروز حجمی معادل ۱۵ میلیون تن کالا در سال ترانزیت داریم و برنامه ما آن است که این مقدار را به ۳۰ میلیون تن و در دراز مدت به ۶۰ میلیون تن برسانیم. چشم انداز روسیه در سال ۲۰۳۰ میلادی رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن کالا در سال است و این مربوط به تحریم هایی است که علیه روسیه اعمال شده که موجب شد جریان انتقال کالا از سوی کشورهای غربی متوقف شود.
لویتین اضافه کرد: در تقسیم بندی مسیر کالا از طریق کانال شرقی اینچه برون ۱۶ میلیون تن کالا، مرکزی خزر ۱۲ میلیون تن و ۶۰ میلیون تن از مسیری که امروز مورد بازدید قرار گرفت را در برنامه داریم و مابقی از طریق مسیر جاده ای ترانزیت خواهد شد.
وی مهمترین مشکل روسیه را ترانزیت جاده ای عنوان کرد و افزود: با توجه به ترافیک سنگین در مرز ایران و آذربایجان و روسیه و آذربایجان باید این نوبت مرزی را تقویت کنیم. اگر مسیر شرقی را بررسی کنیم کالای روسیه از سه کشور می گذرد و مهم آن است در این سه کشور با هماهنگی های انجام شده کالا منتظر نماند.
دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه با اشاره به تفاوت های استانداردهای ریلی کشورهای ایران و روسیه گفت: محل تخلیه و بارگیری بین واگنها جای بسیار حساسی است و برای دستیابی به هدف ۶۰ میلیون تن باید قطارهای باری مثل مسافربری بدون توقف تردد کنند؛ چون در بندر کشتی ها منتظر بارگیری کالا هستند.
وی توسعه منطقه آزاد انزلی نسبت به بنادر روسیه را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: ما در حال توسعه اقتصادی منطقه آزاد لوتوس هستیم ولی تا رسیدن به منطقه آزاد انزلی راه درازی در پیش داریم. در این منطقه علاوه بر ایجاد بندر شرایط مناسب برای زندگی و تفریح مردم ایجاد شده است و افرادی که توریست هستند خبری از بندر ندارند و فرصت های تفریحی بسیاری در این منطقه وجود دارد که برای ما الگوی بسیار خوبی است که از این منطقه الگو بگیریم.
اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز با ابراز خرسندی از حضور دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و هیئت همراه در استان، گفت: بعد از دیدار رئیس جمهور روسیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی و با توجه به فضایی که ایجاد شده شرایط بسیار خوبی برای توسعه ارتباط بین ایران و روسیه فراهم شده است.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت های ایران و روسیه و بهره مندی از مبادلات تجاری از طریق کریدور شمال - جنوب ایران و روسیه از طریق آستارا اتفاق می افتد و این موضوعات را روسای جمهور دو کشور تاکید داشتند که راه های افزایش مبادلات تجاری بررسی و تسهیل شود تا به نتیجه مورد نظر برسیم.
استاندار گیلان تصریح کرد: احداث راه آهن رشت به آستارا و رشت به کاسپین نقش موثری در تسهیل امور تجاری و همه جانبه ایران و روسیه دارد. برای کوتاه کردن مسیر ترانزیت کالا از جنوب به شمال و شرق به غرب بهترین مسیر راه آهن رشت به کاسپین و در آینده رشت به آستارا است و در تلاشیم این کار سرعت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه راه آهن رشت به کاسپین رو به اتمام است، افزود: راه آهن رشت به آستارا نیز مطالعاتش انجام شده و برای آزادسازی زمین ها و استفاده از مسیرهای میان بر با استفاده از حداقل زمان و هزینه، فضایی فراهم شده تا بیشترین بهره وری را داشته باشد.
عباسی حضور دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه را منشا اتفاقات خوب دانست و به سفرها و دیدارهای متعدد هیئت های روسی به گیلان طی یکسال اخیر اشاره و اظهار کرد: دیدار با معاون اول رئیس جمهور نقطه عطفی بر تسریع در مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات